زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

شب محمد حسن ملک مدنی

مجله بخارا در ساعت پنج بعداز ظهر یکشنبه بیست و دوم مهر ماه در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی شبی را به منظور تجلیل از خدمات فرهنگی و اجتماعی محمد حسن ملک مدنی برگزار کرد.

در این نشست فضل الله صلواتی، سیدمحمد بهشتی، محمد حقانی، محمدعلی نجفی و عبدالعظیم پویا درباره زمینه های کارهای فرهنگی و اجتماعی محمدحسن ملک مدنی سخنرانی کردند.

محمدحسن ملک مدنی در تاریخ 26 دی ماه 1333 در روستای شوروک میبد استان یزد به دنیا آمد. بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در شهر میبد جهت ادامه تحصیل به یزد آمدند. در سال های اول انقلاب به عنوان شهردار اصفهان معرفی شد. در دورانی که این سمت را عهده دار بودند اقدامات فرهنگی مهمی را نظیر تاسیس کتابخانه های عمومی در سطح شهر، تاسیس فرهنگسراها در اصفهان، احداث باغ غدیر، تاسیس اولین موزه اصفهان تحت عنوان موزه تاریخ طبیعی، احداث پارک کوهستانی صفه، احداث هنرستان موسیقی، احداث تالار تئاتر عروسکی، نخستین اقدامات احداث متروی اصفهان را به انجام رساندند. ملک مدنی پس از شهرداری اصفهان دو سال مشاور وزیر کشور و مشاور شهردار تهران بود که در این زمان تخریب کشتارگاه تهران و تبدیل آن به پارک و فرهنگسرای بهمن انجام شد.

او در سال 1380 به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. از جمله اقدامات فرهنگی او دراین دوره می توان به مواردی همچون راه اندازی فرهنگسرای بهمن، مشارکت در تشکیل انجمن خوشنویسان تهران، احداث پارک گفت وگو، افتتاح بوستان کارگر، بازسازی و مرمت عمارت قورخانه، افتتاح مجموعه شهید هرندی و خریداری مالکیت زندان قصر و تبدیل آن به مجموعه فرهنگی اشاره کرد.

همایش «آیت نکویی»

نکوداشت سید علی نکویی



تصاویر مراسم در ایمنا


همایش «آیت نکویی»، ویژه گرامیداشت سید علی نکویی زهرایی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان پنجشنبه 19 مهرماه در مدرسه امام صادق(ع) اصفهان با حضور شماری از مقامات کشوری  و استانی همچون سید عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دوره اصلاحات، محسن مهرعلیزاده استاندار، دکتر فضل الله صلواتی از پیشگامان و پیشکسوتان اصلاحات، دکتر غروی، قدرت اله نوروزی شهردار و فتح الله معین رئیس شورای شهر اصفهان برگزار شد. در این آیین پیام رئیس دولت اصلاحات، سید حسن خمینی و معصومه ابتکار در تقدیر از شخصیت سید علی نکویی قرائت شد.

به ایشان نمره 20 می دهم

فضل الله صلواتی ضمن خیرمقدم به میهمانانی که از شهرهای مختلف حضور داشتنداز سالها تلاش آقای نکویی گفت و تاکید داشت شهادت می دهم که ایشان صادقانه و خالصانه کار کردند و به ایشان در دوره کاری نمره 20 می دهم که با تشویق حاضران همراه بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش بهره گیری از سالخوردگان باتجربه را در کنار جوانان پر شور را لازم و مکمل دانست که می تواند در خدمت اهداف متعالی جامعه قرار گیرد.


 نقش بی نظیر نکویی در مشارکت و همگرایی
سید عبدالواحد موسوی لاری در این مراسم  ضمن تشکر از سخنان آقای دکتر صلواتی با استناد به بیانات ایشان تاکید می کنم واگذاری کارها به جوانان از مرام های اصلاح طلبی است، اما نه با قیمت نادیده گرفتن سرمایه های انسانی پیشکسوت. جوانان باید حضور بازنشستگان و دریای تجارب آنها را برای خود سرمایه بدانند.وی تاکید کرد: سرمایه های موجود در جوامع به سه بخش اقتصادی، اجتماعی و انسانی تقسیم می شود، جامعه‌ای که سرمایه های انسانی خود را از دست بدهد، روی خوشبختی را نمی بیند، زیرا بدون سرمایه های انسانی، سرمایه های اقتصادی و اجتماعی از بین خواهد رفت.وزیر کشور دوره اصلاحات افزود: تجلیل از یک شخصیت سیاسی و اجتماعی، در اصل نکوداشت فضیلت‌های اخلاقی و یک سنت حسنه است و به نسل جوان نشان می دهد که دارای عقبه فکری و معنوی است. اگر سرمایه های انسانی مورد بی مهری قرار گیرد،سرمایه های اجتماعی و معنوی جامعه مورد دستبرد قرار می گیرد. موسوی لاری با اشاره به نکوداشت  شخصیت سید علی نکویی تصریح کرد: این شخصیت در دوره قبل از انقلاب یکی از فعالان مبارزه با طاغوت بود؛ به گونه ای که کتابفروشی او مرکز رفت و آمد نیروهای مبارز بود و در سال های بعد از پیروزی انقلاب در پســـت هایی ماننــــد استــانـــداری و فرمانداری فعالیــت های ویــژه ای داشت. وی افزود: در دوره دولت اصلاحات نقش نکویی در وزارت کشور یک نقش بی نظیر بود که با روی خوش و دلگرمی کار می کرد؛ در دوران پس از اصلاحات نیز نکویی در اصفهان اسوه و الگویی برای مشارکت و همگرایی اصلاح طلبان ایجاد کرد که در کل کشور مثال زدنی است و اگر اصلاح طلبان در سال‌های اخیر موفقیت هایی داشته اند به واسطه امثال نکویی است.

 

 سنگ صبور همه استانداران
محســـن مهرعلیــــزاده، استاندار اصفهان نیز در این مراسم گفت: نکویی یک عمر برای آرمان های انقلاب از جمله استقلال، آزادی، جمهوری و انقلاب اسلامی جنگید و تجلیل از او تجلیل از  آرمان های انقلاب است. وی با اشاره به فعالیت های گوناگون نکویی در دستگاه های اجرایی، افزود: علی نکویی در دوران اصلاحات در وزارت کشور مانند سنگ صبوری برای همه استانداران بود و امروز یکی از امین ترین افراد برای من در مشورت هاست، وی تاکید کرد در این دوره کاری از مشورت امثال دکتر صلواتی ، نکویی و دیگر بزرگان بهرمند شده ام.

 

   مدافع ارزش های انقلاب
قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان از دیگر سخنرانان ویژه این آیین بود و در بزرگداشت «نکویی» گفت: تکریم نکویی،  تکریم دوستی، پاکدامنی، صداقت و راستی است که در شرایط سخت همواره امید بخش بود. او  به خدای بزرگ باور و به امام راحل (ره) ارادت بسیار دارد و همواره مدافع ارزش های انقلاب اسلامی بوده است.
 

 

الگو و اسوه برای نسل جوان
فتح الله معین، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز  در تجلیل از نکویی گفت: این بزرگداشت به مصداق شکر نعمت وجود چنین شخصیت های الگو و اسوه برای نسل جوان است. هیچ کس را ندیدم که مثل نکویی اینگونه به آرمان های امام راحل (ره) پایبند باشد.

 

نعمت خدمت
سید علی نکویی، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز در این آیین گفت: من به جز انتخاب شغل معلمی، در بعد از انقلاب اسلامی  در تعیین مشاغل دولتی خود انتخابگر نبودم و شغل ها خود به سمت من آمدند و من کوچک ترین قدمی در این خصوص برنداشتم. وی افزود: چون تلاشی برای گرفتن پست و مقام نداشتم خودم را مدیون کسی نمی دانستم، بلکه این سمت‌ها را نعمتی برای خدمت می دانستم. تجربه به من ثابت کرد هرجا قدمی را با اخلاص برداشتم راه برایم هموار شد و برعکس اگر تمجیدها یا انتقادها بر من تاثیر گذاشتند، دچار گرفتاری شدم. این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان از همراهی و کمک های همسرش در طول مسیر مبارزه و فعالیت های سیاسی و اجتماعی تجلیل و از همکاران خود در بخش های مختلف دولتی تشکر کرد.

عیادت شهردار و اعضای شورای شهر اصفهان از دکتر صلواتی

عیادت شهردار و اعضای شورای شهر اصفهان از دکتر صلواتی
فضل الله صلواتی که به علت نارسایی قلبی در بیمارستان چمران بستری شده بودند بعد از چهار روز بستری روز دوشنبه 16 مهرماه مرخص شدند، از دوستان، بستگان و همراهانی که ابراز محبت و جویای احوال ایشان شدند سپاسگزاریم.

نشستی با احمدرضا درویش

گرامی داشت احمد رضا درویش
فضل الله صلواتی - احمدرضا درویش
جهانبخش سلطانی - فضل الله صلواتی


       به مناسبت هفته دفاع مقدس دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری اصفهان و حوزه هنری اصفهان نشستی را با کارگردان سینمای ایران احمدرضا درویش برگزار کردند.

قرار بود در این نشست فیلم سینمایی رستاخیز برای جمع حاضر به نمایش درآید که به علت مسائل فنی شرایطش محیا نشد.!

ساعتی را با درویش به گفتگو نشستیم.

به دردل هایش که چرا نگذاشتند این فیلم منحصر به فرد به نمایش عموم درآید گوش فرا دادیم.

در این جلسه دکترصلواتی نویسنده و فعال سیاسی،‌جهانهبخش سلطانی،‌ طباطبایی تهیه کننده و تعداد زیادی از هنرمندان و دانشجویان حضور داشتند

احمد رضا درویش در دوم مرداد ۱۳۴۰ در شهرستان تویسرکان، استان همدان متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشته گرافیک و معماری است.

 فعالیت هنری را از سال ۱۳۶۱ با کارگردانی نمایش‌های تلویزیونی آغاز کرد وی در سال ۱۳۹۳ برای سالها فعالیت فرهنگی نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر دریافت کرده است.

درویش در سال ۱۳۶۸ اولین فیلم سینمایی خود با نام آخرین پرواز را کارگردانی کرد

کیمیا در سال ۱۳۷۴ چهارمین اثر او بود که توانست نظر منتقدان را جذب کند

متولد ماه مهر در سال ۱۳۷۸ ششمین اثر وی به شمار می‌رفت که با استقبال جوان‌ها و با واکنشهای مختلفی از طرف منتقدان، دست‌اندرکاران سینما و مسئولان فرهنگی روبه‌رو شد

دوئل که از آن به عنوان عظیم‌ترین فیلم ژانر دفاع مقدس یاد می‌شود در سال ۱۳۸۲ با کارگردانی درویش ساخته شد. فیلم نامه دوئل، یکی از فیلم نامه‌های بسیار خوب، در چند دهه اخیر سینمای ایران است. دوئل دارای فیلمبرداری بیگ پروداکشن و صدای دابلی است

در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای یک عمر فعالیت به وی اهدا شد.

احمد رضا درویش برای فیلم های دوئل و روز رستاخیز برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شده است.

داش فرید امیدوار است برخی تنگ نظران حوزه فرهنگی کشور به خود بیایند و تنها نوک بینی شان را نبینند و بعد از سالها اجازه پخش فیلم سینمایی رستاخیز برای عموم فراهم کنند.

کانال فریدصلواتی - روزنامه نگار- (داش فرید) -https://t.me/farid_salavati



مراسم سوکواری - « چشمی دگر بده که تماشا کنم تو را»

مراسم سوکواری بنیاد فرهنگی امام صادق(ع)

مطابق سالهای گذشته مراسم سوکورای بنیاد آموزشی فرهنگی امام صادق  امسال برگزار شد

شب تاسوعا - چهارشنبه 28 شهریورماه 1397 - سخنران: سوسن شریعتی، موضوع: رو به کدام قبله؟ - شاعر: سعید بیابانکی

شام عاشورا - پنجشبه 29 شهریورماه 1397

سخنران: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد

موضوع: نقش زن در عاشورا با نگاهی به خطبه حضرت زینب (س)

با حضور شاعر: نادر بختیاری

در مکان اصفهان - شسیخ صدوق شمالی - جنب پل هوایی میر - مجتمع فرهنگی آموزشی امام صادق(ع)


تصاویر همایش در خبرگزاری ایمنا

ویژه برنامه «شریعتی و روشنفکری دینی» در دانشگاه علوم پزشکی


شام تاسوعا با سخنرانی دکتر سوسن شریعتی در دبیرستان امام صادق(ع)


مغتنم است از جناب استاد فقیه مدیرعامل توانمند بنیاد فرهنگی - آموزشی امام صادق و گروه تلاشگرشان به واسطه برگزاری برنامه متفاوت امشب تشکر و سپاسگزاری می شود.

انصافا بنیاد طی سالها تلاش داشته از نگاه عامیانه و سنتی به واقعه کربلا فاصله گرفته و با نگاهی نوین این رویداد را مورد مداقه قرار دهد که به حمدالله موثر و مفید بوده

سرکار خانم دکتر سوسن شریعتی که گویش و لحن گفتارش یادآور بیانات مرحوم دکتر شریعتی بود، خوش درخشید و با نگاهی تاریخی (نه صرفا اسطوره ای و کارناوالسیم) سخن راند.

وی گفت قیام حسین از منظرحافظه، فراموش نکردن است و از منظر تاریخ، کشف حقیقت، اینکه چرا او قیام کرد و چرا سرکوب شد کارکردش بسته به این است که شما کدام "حسین" را گرامی بداری...

جمعیت زیادی در چند سالن که از طریق ویدئو پوشش داده می شد برنامه را مشاهده کردند، محتوای غنی  و متفاوت، نظم و انتظامات خوب، مجری توانمند، پذیرایی مرتب و نمایشگاه کتاب با ۳۵درصد تخفیف، حضور اندیشمندان و فرهیختگان از اقشار مختلف، از امتیازات این برنامه بود.

موسیقی سنتی زیبای هنرمند خوش صدا آقای رضا شریعت و همراهی نوازندگان، اجرای شعر توسط شاعر معاصر سعید بیابانکی و نواختن نی فضای متفاوتی فراهم کرد.

در پایان ساعتی نشست و گفتگو با خانم شریعتی پایان بخش شبی خوب و پر محتوا بوددستمریزاد و خداقوت

در این پایان بخشی از  سخنانی سرکارخانم دکتر شریعتی منتشر می شود:


سوسن شریعتی:

پرسش از دین و قیام حسین(ع) رویکردی تاریخی می خواهد


سوسن شریعتی

یک جامعه شناس گفت: شکل گرایی در دینداری ما اهمیت بیشتری نسبت به محتوا پیدا کرده و تنها نگاه تاریخی می تواند آن را نجات دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوسن شریعتی، شامگاه چهارشنبه -۲۸ شهریور- در مجتمع فرهنگی و آموزشی امام صادق (ع) اظهار کرد: صحبت درباره امام حسین(ع) که نماد مقاومت است، جسارت دینی، اخلاقی و مدنی می‌خواهد.

وی صحبت در مورد دکتر علی شریعتی را نیز نیازمند به جسارت مدنی دانست و گفت: شریعتی کسی بود که تلاش کرد امام حسین (ع) را به پرسشی تاریخی تبدیل کند و امروز متهم به اسطوره سازی است و هنوز اجماعی درباره نگاه او وجود ندارد.

این جامعه شناس با اشاره به پرسش‌های تاریخی در مورد امام حسین (ع) خاطر نشان کرد: پرسش تاریخی چرا امام حسین (ع) قیام کرد؟ برای افشاکردن و یا نه گفتن به سه چهره زر و زور و تزویر، ما را به مراجعه به تاریخ وادار می‌کند.

وی افزود: علی شریعتی در سه برش در این باره صحبت کرده است، یکی قبل از شهادت امام حسین (ع) که چرا حج سنت اجدادی خود را نیمه تمام رها کردند، به تعبیر شریعتی کار مهم‌تر از شهادت برای امام حسین (ع) نیمه تمام رها کردن حج بود؛ پرسش دوم، این است که چرا امام شهید شد؟ سفر او به کربلا برای شهادت بود یا قدرت یا قصد داشت ظلم را افشا کند و به حکومت یزید که به نام دین حکومت می‌کرد نه بگوید و آن را سرنگون کند؟ سؤال سوم مربوط به پس از شهادت است و این سؤال را مطرح می‌کند که امام حسین (ع) بعد از آن چه مسیری را طی کرد.

وی تصریح کرد: صحبت در مورد امام حسین (ع) سخت است؛ بحث امروز تفاوت تاریخ و حافظه است و نه تاریخ و اسطوره،. حافظه بنابر تعریفی مراجعه به دیروز است تا از این طریق بتواند مشروعیتی برای خود به قصد ساخت و ساز هویتی ایجاد کند، به عبارتی به میراث و گذشته تکیه می‌کند تا فراموش نشود.

وی اضافه کرد: به یمن این یادآوری مرگ امام حسین (ع) یک «ما» تشکیل دهیم و یکی از عناصر هویت ساز جامعه است. این در حالی است که ادعای تاریخ، حقیقت است و بازسازی یک دیروز بدون موضع گیری است؛ اینکه ما چگونه دیروز را به یادمی آوریم، طبیعت امروز ما را می‌سازد؛ ما از حسین (ع) به مثابه قهرمان به یاد می آوریم و یا یک قربانی؟

وی تصریح می‌کند: چاره‌ای جز این نداریم که نگاه تاریخی را جایگزین حافظه‌ای  کنیم که فقط به وجه عاطفی توجه دارد و به شناخت تکیه کنیم.

شریعتی با بیان اینکه می‌توانیم از هویت جدیدی صحبت کنیم که بر اساس مرگ و نیستی تعریف نمی‌شود، گفت: به تعبیر علی شریعتی مؤمنین مشروعیت خود را از حسرت و اشک و با نسبت دادن به دیروز نمی‌گیرند؛ رویکرد تاریخی به مومن این امکان را می دهد که ایمان خود را به پرسش بگیرد و از چند و چون زیست آن آگاه شود.

وی گفت: آیینی کردن و شکل گرایی در دین داری ما اهمیت بیشتری نسبت به محتوا پیدا کرده و فقط نگاه تاریخی می‌تواند آن را نجات دهد.