زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

مولانا و عشق (ضمیمه شرق )

+ نوشته شده در یکشنبه بیست و هفتم آذر 1390 ساعت 14:29 شماره پست: 25

    مولانا و عشق   

فضل الله صلواتی

 

لینک مطلب در سایت بوی باران- سازمان عدالت و آزادی

 

ضمیمه شرق سال نهم شماره۱۴۱۸  شنبه ۲۶ آذرماه سال ۱۳۹۰ صفحه ۱۶

       مولانا عشق را فهمیده و آن را درک کرده بود. یک عمر با عشق زیست و با آن زندگی کرد. شمس تبریزی این عشق را مشتعل ساخت و آن را بر افروخت. عشق مولوی بالاتر از عشق به قدرت٬ مقام٬ همسر و فرزند بود. او بالا و بالاتر می اندیشید. عشق را اسطرلاب اسرار الهی به حساب می آورد. کسی که به حقیقت عشق برسد٬ از رنگ ها و ننگ ها می گذرد و به دنبال عشق های سرکش و خونی قدم بر می دارد و آن را کار قهرمانان می داند.

عشق کار نازکان نرم نیست/ عشق کار قهرمان است ای پسر

پهلوان میدان این صحنه باید با ایمان و اندیشمند و دانشور باشد تا بتواند به معشوقی والا و محبوبی لایق عشق بورزد.

ادامه مطلب را مطالعه فرمائید


ادامه مطلب ...

خرافات، ضدیت با ظلم را به حاشیه‌می‌برد (گفتگو با شرق)

هاشمیان و امویان درگفت‌وگو با فضل‌الله صلواتی

خرافات، ضدیت با ظلم را به حاشیه‌می‌برد


ویژه نامه و ضمیمه شرق سال نهم شماره ۱۴۱۱ پنج شنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۰


ویژه (14) / میثم ستایش

فضل‌الله صلواتی از یاران دیرین آیت‌الله طالقانی است. او پیش از انقلاب در جریان مبارزات ضد سلطنتی شعر مذهبی می‌سرود و چندی است که حوزه کاری و فکری خود را بر پژوهش‌های دینی و مذهبی و به‌ویژه بررسی زوایای رخداد عاشورا اختصاص داده است. اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین تحقیق ایشان اثری است به نام سیاه‌کاری‌های امویه که در چندین شماره تنظیم شده و در مجله چشم‌انداز ایران به چاپ رسیده‌اند. در این پژوهش‌ها او به این نکته مهم رسیده که بنی‌امیه اسلام را پذیرفت تا از طریق آن به اسلام ضربه وارد کند و برای نیل به این هدف به خدعه‌گری‌ها و سیاه‌کاری‌های زیادی تن دادند و در نهایت توانستند با عنوان خلیفه خدا روی زمین مردم آن زمان را فریب دهند و مقاصد و منافع خود که همانا احراز مجدد قدرت بود، برسند.

ادامه مطلب را مطالعه فرمائید  ادامه مطلب ...

گفتگوی شرق با دکتر صلواتی - تاریخ معاصر

صلواتی: شکنجه و اعدام‌های دوره شاه موجب روی آوردن به تشکیلات مسلحانه شد

تاریخ ایران


نیما رایگان: فضل‌الله صلواتی یکی از مبارزان سال‌های پیش از انقلاب است. از آن دست نیروهای مذهبی که مبارزه و مشی مبارزاتی را از تاریخ اسلام وام گرفته‌اند. صلواتی برای مجاهدان شعر می‌سروده، به کارهای فرهنگی در مبارزه اشتغال داشته و تجربیات و خاطرات مشترک زیادی با کسانی دارد که اگر یک پایشان در مسایل ایدئولوژیک بوده، پای دیگرشان در نبرد مسلحانه با رژیم استبدادی پهلوی بوده است. او با تاریخ اسلام آشنایی بسیاری دارد و هم‌اکنون نیز در نشریه چشم‌انداز ایران به کار نوشتن مجموعه مقالاتی به عنوان «سیاه کاری‌های بنی‌امیه» مشغول است که به شرح ریاکاری‌ها و عوام‌فریبی‌های سلسله بنی‌امیه در صدر اسلام می‌پردازد.

 گفت‌وگو با فضل‌الله صلواتی از آن رو انجام شد که او، هم دارای تجربیاتی از همزیستی با نیروهای مذهبی و چپ در سال‌های مبارزه علیه رژیم شاه چه در زندان و چه در بیرون است و هم خاطراتی از کسانی مانند امیر پرویز پویان و مسعود احمدزاده دارد.

 ***

ادامه مطلب ر ا مطالعه فرمائید.  ادامه مطلب ...

نامه به آیت الله مهدوی کنی در خصوص انتخابات

نامه جمعی از دلسوزان این کشور به آیت الله مهدوی کنی


به ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری  حضرت آیت الله مهدوی کنی ( دام عزه)

سلام علیکم و رحمت الله و برکاته

دغدغه انتخاباتهای آتی و مسئولیت الهی و اجتماعی در قبال آن , ما را بر آن داشت که به اختصار  خدمت حضرتعالی به عنوان ریاست مجلس خبرگان رهبری و جایگاه مسئولیت زای والایی که بر عهده دارید , اعلام  داریم که به نظر اینجانبان  اصلاحات زیر با قید فوریت انجام گردد تا مردم بدون دغدغه و پیامد در انتخابات شرکت نمایند . بدیهی است مساعدت حضرتعالی برای حل این مشکل و یا بازتابی که این درخواست خواهد داشت می تواند مردم را در تصمیم گیری برای اتخاذ موضع درست در برابر انتخابات یاری نماید .

طرح فرایند انتخابات ( با استفاده از تجربیات دیگر کشورها و بهره گیری از برنامه ها و ابزارهای مورد اعتماد که بکار می برند) به گونه ایی که حتی رای چند نفر هم قابل خدشه و تردید نباشد .

- تعویض تمامی اعضای شورای نگهبان که در انتخابات سال 88 از کاندیدای خاص جانبداری کرده و معلوم شد که ظرفیت بی طرفی را نداشته و انتصاب اعضای جدید شورای نگهبان از گرایش های متفاوت سیاسی و عدم وابستگی به جناح حاکم، آزادی همه زندانیان سیاسی و لغو محکومیت های آنها به دلیل عدم تناسب و انطباق دادگاه های آنها با قانون اساسی و منع تعقیب  همه ی اصلاح طلب ها، - حذف نظارت استصوابی که انحراف آشکار از سیره  انتخابات دوران حضرت امام خمینی (ره) و وظیفه  شورای نگهبان در قانون اساسی است و برگشت  شورای نگهبان به حوزه نظارتی متداول آن دوران، - تصویب قوانینی که بر اساس آن رد صلاحیت های نابجا قابل پیگیری قضایی باشد و برای عاملان اطلاعات غلط از هر ارگان و یا اشخاصی که باشند جرایم سنگین در نظر گرفته شود و فقط محکومیت های غیر سیاسی، مانع شرکت در انتخابات باشد.

 شهریور 90  خداوند بر توفیق همه خدمتگذاران به ملت بیفزاید

 

فضل الله صلواتی . سید علی نکوئی . سید محمود حسینی . نوروزی . هوشنگ الهام . تیموری . مدنیان . هاشم جواهری . قدیرزاده  . بهزاد حق پناه . مصطفی مسکین . مصطفایی . فتح الله معین . وطنخواه . دادخواه  .....و دها امضای دیگر

 

رونوشت :

جناب آقای دکتر لاریجانی , ریاست محترم مجلس شورای اسلامی  جهت استحضارو پیگیری

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی , ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی

حسین در برابر ستمکاران

گوشه ای از نوشتار درس‌هایی از تاریخ؛ سیاه‌کاری‌های بنی‌امیه


 نوشته فضل الله صلواتی


امام حسین(ع) روز هشتم ذی حجه‌‌‌الحرام سال 60، با یاران و دوستدارانش مکّه را ترک می‌کند، حج را بدل به عمره می‌نماید و برای کار واجب‌تری راه می‌افتد، اصلاح حاکمیّت مسلمین از همه‌چیز و از همه کار واجب‌تر است. او برای نهادینه‌کردن عدالت می‌رود. اگر عدالت باشد، نماز و روزه و حج و... مفهوم پیدا می‌کند. حضرت علی فرموده بود: «العَدلُ حیَاه الاحکام»، عدالت روح و زندگی عبادات و احکام است، اگر روح در جسمی نباشد، مرده است، باید به‌ سرعت زیر خاک مدفونش کرد. نماز و روزه با وجود عدالت در اجتماع ارزش دارد. نمازجمعه و حج و اجتماعاتی که برای تأیید معاویه و یزید باشد، بهتر است که نباشد، این حج باید بدل به عمره شود، و هدف بالاتر، که ایجاد حکومت عادلانه مردمی است دنبال گردد.
امام‌حسین وقتی به علاقمندانش می‌گوید که جدّم پیامبر فرموده: «اِنّ الله شاءَ ان یَراک قتیلا»، منظور آن نیست که خدا می‌خواهد حسین، بهترین بندۀ خدا کشته شود، بلکه خاصیّت مبارزه با ظلم کشته‌شدن است، هر کس که باشد و در هرکجا که باشد، و این خواست خداست، نه این‌که خدا بخواهد حسینش کشته شود، بلکه هر جا ظلم و بی‌عدالتی هست باید افرادی تلاش کنند تا ظلم برافتد، ظالم هم آدم‌های فعال و مبارز را زندانی می‌کند و می‌کشد. ستمکاران، با عابدان و زاهدان و گوشه‌نشینان کاری ندارند، قدرتمندان و زورگویان و اجحاف‌گران همیشه با معترضان، منتقدان و مبارزان کار دارند. . . . . . . .
ادامه مطلب را مطالعه فرمائید 
ادامه مطلب ...