زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

برجام بهترین توافق در سیاست خارجی کشور است

    برجام بهترین توافق در سیاست خارجی کشور است   
 خبرگزاری آریا - اصفهان - ایرنا - فضل الله صلواتی تحلیلگر و فعال سیاسی گفت: یکی از دستاوردهای مهم برجام این است که موجب شد تا با تصویب قطعنامه 2231 نه تنها ایران از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شود بلکه 6 قطعنامه سازمان ملل علیه ایران را لغو کرد و بهترین توافق در عرصه سیاست خارجی کشور است.

صلواتی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: عجیب است که عده ای در داخل کشور درباره برجام مسائلی را مطرح می کنند که همسو با نظرات آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است ؛ حرف هایی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سران آل سعود درباره برجام می زنند از زبان برخی عناصر داخلی شنیده می شود.
این فعال سیاسی ادوار قبل و بعد از انقلاب با اشاره به اینکه مواضع آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در قضیه برجام مخالفت با این توافق بین المللی بوده است، افزود: متاسفانه برخی از عناصر و گروه های داخلی با هدف مخالفت با دولت، مواضعی همسو با آمریکا اتخاذ کرده اند بدون اینکه خود اطلاع داشته باشند.
وی افزود: اینکه رئیس جمهوری آمریکا با صراحت می گوید در مذاکرات هسته ای نتوانسته است یک جانبه از جمهوری اسلامی ایران امتیاز بگیرد دلیل بر توانایی دیپلمات های ایرانی مذاکره کننده و موفقیت دولت در این پیوند است.
صلواتی اظهارکرد: برخی گروه ها قصد دارند با تشکیل دولت های در سایه، شخص رئیس جمهوری و دولت را زیر فشار قرار دهند اما باید بدانند که رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب شده و هرگونه اظهارنظر دولت های در سایه، فاقد وجاهت قانونی است.
وی گفت: سیاسیون و دولت های در سایه می توانند پیرامون همه موضوع ها اظهار نظر نمایند اما حق ندارند به جای ملت، تصمیم گیری کنند زیرا ملت تصمیم خود را در انتخابات گرفته است.
استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان افزود: مردم از نهادها و گروه های دیگر انتظار ندارند زیرا به آنها رای ندادند و به همین دلیل این گروه ها و جریان ها به لحاظ قانونی و در عمل صلاحیت دخالت در امور اجرایی قوه مجریه از جمله سیاست خارجی را ندارند.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد و گروه های سیاسی مخالف دولت با اقدام ها و رفتارهای خود قصد تضعیف دولت و دستاوردهای آن بویژه در عرصه دیپلماسی را دارند، تصریح کرد: این نوع رفتارها خیانت به نظام و ملت است و باید مواظب باشند ناخواسته در مسیر دشمنان ملت ایران از جمله ` ترامپ ها` قرار نگیرند.
فضل الله صلواتی (زاده 1317، اصفهان) تحلیل گر و فعال سیاسی دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی است.
وی یکی از نمایندگان اصفهان در دوره اول مجلس شورای اسلامی بود.
برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام روز سه شنبه 23 تیر 1394 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان) منعقد شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که برجام را بدترین توافق و ناقص خوانده بود، سه شنبه هفته گذشته از آن خارج شد. سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان گفته اند که بدون آمریکا نیز در این توافق خواهند ماند و از شرکت های خود که با ایران همکاری بازرگانی دارند، در مقابل تحریم های آمریکا حمایت می کنند.

مصاحبه با دکتر فضل الله صلواتی در خصوص مرحوم امیرقلی امینی

اخگر روزنامه نگاری اصفهان

فضل الله صلواتی:

امیرقلی امینی، دغدغه ارتقای سطح کیفی دانش مردم اصفهان را داشت

امیر قلی امینی - کراپ‌شده

یکی از برنامه‌های متعدد هفته فرهنگی اصفهان که از ۳ تا ۹ اردیبهشت‌ماه به همت شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، بزرگداشت امیر قلی امینی، روزنامه‌نگار خوش‌سابقه اصفهانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این بزرگداشت در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه در کتابخانه مرکزی برگزار می شود و مقرر شده در این روز، نشان استاد امینی طراحی و در روز خبرنگار، طی تنظیم آیین نامه ای به منتخبان اهدا شود و این مهم از سطح منطقه ای به فراملی تبدیل شود.

امیر قلی امینی، نویسنده، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، مترجم و پژوهشگر ایرانی بود. او که در سال ۱۲۷۶ خورشیدی در اصفهان متولد شد، در نوجوانی از هر دو پا فلج شد. با این‌ حال، در حوزه روزنامه‌نگاری، ترجمه و فعالیت‌های سیاسی و امور خیریه‌ای بسیار فعال بود. او در فاصله‌ سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۲۱، روزنامه «اخگر» و از ۱۳۲۲ تا ۱۳۵۴، روزنامه‌ «اصفهان» را در اصفهان منتشر ‌کرد.

امینی از سال ۱۳۲۲ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، در صحنه سیاسی اصفهان فعال بود و در سال ۱۳۲۴ حزب آزادی را تأسیس کرد که در ۱۳۲۵ در شعبه حزب دموکرات ایران ادغام شد. امینی، رئیس شعبه اصفهان این حزب بود.

او پس از ۲۸ مرداد، به دلیل حمایت از دکتر مصدق و نهضت ملی شدن نفت، از فعالیت‌های سیاسی و عام‌المنفعه به ‌ناگزیر کناره گرفت، اما به فعالیت‌های فرهنگی خود ادامه داد.

تأسیس جمعیت شیر و خورشید سرخ اصفهان در سال ۱۳۱۱ و تأسیس پرورشگاه کودکان اصفهان در ۱۳۱۳ از مهم‌ترین فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ امینی است. او در فاصله‌ سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۲۸ در چند دوره به عضویت انجمن شهر اصفهان درآمد و در برخی از این دوره‌ها، ریاست انجمن را نیز بر عهده داشت. امینی در سال ۱۳۵۷ درگذشت.

فضل‌الله صلواتی، زاده سال ۱۳۱۷ در اصفهان و از همکاران امیر قلی امینی است. خبرنگار ایمنا با وی به عنوان فردی که از نزدیک با او در ارتباط بوده است، ترتیب مصاحبه‌ای را داد تا از فعالیت‌های امیر قلی امینی آگاهی بیشتری بیابیم. شرح این گفتگو را می‌خوانید.

امیر قلی امینی بیشتر در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کرد؟

وی در زمینهٔ فرهنگ و ادب، بسیار دغدغه‌مند و فعال بود. امینی در سال‌های ابتدایی، مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز روزنامه «اخگر» که از روزنامه‌های بااعتبار دوران پهلوی در آن زمان بود، شد. نوشته‌های او بسیار متین و پربار بود و از نویسندگان برجسته‌ای نیز برای روزنامه‌اش، سود می‌برد. وی با توجه به روحیه انسان‌دوستانه خود، در کارهای خیر، ایجاد پرورشگاه و تأسیس دبستان نیز فعال بود. محل شیر و خورشید سرخی که در خیابان کاشانی است که امروزه سازمان هلال‌احمر نامیده می‌شود، وقف‌شده امینی است. علی‌رغم این‌که امیر قلی امینی در نوجوانی دچار نوعی بیماری می‌شود که موجب فلج شدن پاهایش می‌شود، اما در زمینه‌های فرهنگی و خدمت‌رسانی به مردم و حتی خدمات کشاورزی برای خانواده خود و دیگران موفق بوده است.

وضعیت کنونی منزل امیر قلی امینی چگونه است؟

طبق وصیت امینی، آرامگاه وی در حیاط منزل او واقع در خیابان کاشانی است. منزل او، وقف امور فرهنگی شده تا به وصیت وی، در اختیار روزنامه‌نگاران باشد، اما متأسفانه در زمان شهرداران سابق، گروه‌های اداری، این مکان را اشغال کردند و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مجبور به ترک آن شد. در حال حاضر، برخلاف بخشنامه دادستانی و وصیت امیر قلی امینی آن منزل در اختیار گروهی غیر از گروه روزنامه‌نگاران است. در بنیاد فرهنگی امیر قلی امینی، کتابخانه و سالن گفتگویی هم وجود دارد که فعلاً در تصرف همان گروه است، اما با تلاش شهردار و معاونش قرار است  خانه دوباره در اختیار روزنامه نگاران قرار گیرد.

آرشیو مطالبی که مستقیماً امیر قلی امینی نوشته، موجود است؟

البته درباره آرشیو او باید بگویم که امینی بسیار علاقه‌مند بود تا یکی از اتاق‌های منزلش، موزه باشد و وسایل شخصی‌اش مانند تخت، ویلچر و برخی احکام، نشریات و مقاله‌هایش، در این اتاق نگهداری شود، اما به‌احتمال‌زیاد و تا جایی که من خبر دارم، برخی از نشریات او، در کتابخانه ابن مسکویه در خیابان چهارباغ خواجو نگهداری می‌شد، مگر این‌که مدیران یا سلیقه‌های جدید موجب شده باشد این مدارک ازآنجا خارج شود.

آیا امیر قلی امینی، دانش‌آموخته یا شاگرد مستقیمی دارد؟

به این دلیل که او، استاد دانشگاه یا معلم نبود، دانش‌آموخته‌های‌ زیادی نداشت، اما شاگردان تجربی او، همان نویسندگانی هستند که با وی همکاری می‌کردند که بنده نیز از سال ۱۳۳۶ تا زمانی که نشریه پابرجا بود، برای آن، مقاله‌های سیاسی و مذهبی می‌نوشتم. راهنمایی‌های او درزمینهٔ روزنامه‌نگاری، آموزش‌هایی بود که باعث می‌شود بتوانیم بگوییم که همکارانش، بهترین شاگردان او بودند.

پربازخوردترین مقالاتی که شما در نشریه «اخگر» به رشته تحریر درآوردید، چه بود؟

من سلسله مقالات «وحدت اسلامی» را در حیطه اخلاقیات، تاریخ و مسائل روز برای نشریه می‌نوشتم. در سال ۱۳۴۵ به علت مسائل سیاسی، چند روزی در زندان شهربانی بودم که طبق گزارش‌های جمع‌آوری‌شده‌ام، مقاله‌ای درباره اوضاع بد شهربانی نوشتم که امیر قلی امینی، به رئیس شهربانی گفته بود که اگر فکری به حال بهداشت، غذا و این دست ایرادات وارده به زندان شهربانی نکند، این مقاله را در نشریه منتشر می‌کند. رئیس شهربانی وقت هم به‌سرعت، به وضعیت زندان رسیدگی کرد. در نهایت امینی در جلسه‌ای، از من خواست در صورت صحت اقدامات رئیس شهربانی، گزارش را چاپ نکنیم. با اطلاعاتی که در نهایت گرفتیم، به این نتیجه رسیدیم که وضعیت شهربانی مطلوب شده، بنابراین از چاپ آن مقاله صرف‌نظر کردیم.

درباره وضعیت آینده بنیاد فرهنگی امیر قلی امینی، چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

فرزندان امیر قلی امینی، همواره تأکید داشته‌اند که محل بنیاد فرهنگی وی، وقف‌شده و مختص فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و مطبوعات است، اما ظاهراً اقدامی صورت نگرفته است. به‌هرحال، شهردار، استاندار و کسانی که مسئول این موارد هستند، باید مدیر مشخصی را برای این مرکز منصوب کنند و اجتماع باشگاه روزنامه‌نگاران و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را به آن‌جا بازگردانند و قسمتی از آن را نیز در اختیار خانه مطبوعات قرار دهند.

اندیشه و دغدغه امیر قلی امینی چه بود؟

وی تفکر آزادی‌خواهانه داشت و به‌عنوان روزنامه‌نگار، فردی آگاه و مطلع، طرفدار تفکر مصدق و جبهه ملی، ایران‌دوست و دغدغه‌مند در عرصه آبادانی ایران و به‌خصوص شهر اصفهان بود. امینی، دغدغه ارتقای سطح کیفی دانش مردم شهر اصفهان را نیز داشت. اگر روزنامه وقت او را مطالعه کنید، خواهید دید که چه مقالات باکیفیتی درباره اصفهان و فرهنگ شهری نوشته است. آزادی‌خواهی وی در حد گروه مصدقی‌ها بود که پس از ۲۸ مرداد که آن‌ها را محدود می‌کردند، همچنان راه خود را ادامه دادند. احتمالاً به همین‌ دلیل روزنامه امیر قلی امینی توقیف شد.ر

هفته فرهنگی اصفهان - بزرگداشت مرد قلم برگزار شد

هفته فرهنگی اصفهان

               

بزرگداشت مرد قلم برگزار شد

امیر قلی امینی - کراپ‌شده

آیین بزرگداشت مرحوم امیر قلی امینی، روزنامه‌نگار معاصر برجسته اصفهانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این آیین به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان و به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شامگاه ۸ اردیبهشت‌ماه در سرای عطار اصفهان، با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان عرصه روزنامه‌نگاری اصفهان برگزار شد.

در این مراسم محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره جهان‌شهری چون اصفهان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: شهری، جهان‌شهر است که بتواند، ظرفیت‌های بومی خود را تبدیل به ظرفیت‌های جهانی کند. جهان‌شهر اصفهان هم ظرفیت‌های بومی بسیاری دارد که هنوز هم به آن‌ها پرداخته نشده است. یکی از اشخاصی که می‌توان از او، به‌عنوان سرمایه این شهر نام برد، مرحوم امیر قلی امینی است که باید بیش‌ازپیش به وی توجه کرد.

وی افزود: امروزه در اکثر نقاط جهان معتقدند فرهنگ فاخر، زمانی جان می‌گیرد که همه ما، فرهنگ‌عامه فردی داشته باشیم. به همین دلایل است که شهرداری اصفهان، واجب می‌دانست به شخصیت نمادینی چون امیر قلی امینی بپردازد و او را تبدیل به جریانی کند تا در شهر، هزاران امیر قلی امینی وجود داشته باشد.

سپس از عبدالحسین جعفری، به‌عنوان نویسنده روزنامه «اصفهان» به سردبیری امیر قلی امینی و از همکاران نزدیک او دعوت شد تا به ایراد سخنرانی درباره امینی بپردازد.

جعفری درباره نحوه آشنایی خود با امیر قلی امینی گفت: زمانی که نوجوان بودم، در گزارشی، وضعیت بد اتوبوس‌های شرکت اتوبوس‌رانی را توصیف کردم و این گزارش را در اختیار امیر قلی امینی قرار دادم. او به من لطف کرد و گزارشم در روزنامه‌اش چاپ شد.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت اصفهانی ادامه داد: این اولین باری بود که بااینکه الفبای روزنامه‌نگاری را بلد نبودم، گزارش من در روزنامه‌ای چاپ می‌شد. ضمن این‌که برای همه جالب‌توجه بود که امیر قلی امینی که در شرایط جسمانی خاصی قرار داشت، دست رد به تمام ناتوانی‌های جسمی می‌زد و با شجاعت، پا به عرصه روزنامه‌نگاری گذاشته بود.

 جعفری افزود: محمدعلی جمال‌زاده، داستان‌نویس اصفهانی در وصف امیر قلی امینی نوشته است: "در اروپا، پاسکال، معروف است و در مملکت ما، شما مثال‌زدنی هستید."

او گفت: روزنامه «اصفهان» امیر قلی امینی، یکی از روزنامه‌های تأثیرگذار شهر بود که به‌محض نقد به موضوعی، مسئولان مربوط به آن معضل در شهر، اقدام به رفع نقص در آن مسئله می‌کردند.

وی در پایان افزود: امشب قرار بود مراسم بر سر مزار امیر قلی امینی به همراه نورافشانی برگزار شود، اما امکان آن فراهم نشد. مرحوم امیر قلی امینی در زمان حیات، به مسئله وجود گروه‌ روزنامه‌نگاران اندیشیده بودند، بنابراین، باید به حرمت وصیت‌نامه او، بنیاد فرهنگی امیر قلی امینی، قدمگاه اصحاب رسانه شود.

پس از سخنان جعفری، فیلم مستندی از امیر قلی امینی پخش شد که امینی، در آن از وضعیت بیماری خود و نحوه شروع فعالیت‌هایش می‌گفت.

پس از اتمام مستند، از منیژه امینی، یگانه دختر امیر قلی امینی دعوت شد تا درباره پدرش بیشتر بگوید.

منیژه امینی در سخنانش، از برادرانش، رضا ابوعطا_ مینیاتوریست بزرگ ایرانی، فضل‌الله صلواتی_ همکار امیر قلی امینی و تمام کسانی که در راه زنده نگه‌داشتن نام و یاد پدرش، کوششی کرده‌اند، تشکر کرد و در پایان سخنان او، کانون نخبگان جوان، فرصت را مغتنم شمرد تا هدیه‌ای به منیژه امینی تقدیم کند.

منیژه امینی ضمن اظهار تشکر بابت این هدیه اظهار کرد: قبل از اینکه از هدیه کانون نخبگان جوان تشکر کنم، باید از حضورشان در این بنیاد، بعد از این‌همه بی‌اعتنایی و فراموشی تشکر کنم. اگرچه حضور این گروه، طبق اساسنامه مدون بنیاد نیست، اما موجب جلوگیری از تخریب بیشتر این ساختمان شد و کاربرد آن‌ها از این بنا، بهتر از استفاده‌های نامتعارفی است که قبل از حضورشان از ساختمان می‌شد.

در بخش بعدی مراسم، از فضل‌الله صلواتی دعوت شد تا از زبان او نیز درباره امیر قلی امینی، مطالبی بیان شود.

صلواتی گفت: دبستان امیر قلی امینی، بهترین دبستان زمان خود معرفی می‌شد و روزنامه و تفکر سیاسی آزادی‌خواهانه او نیز جزء بهترین‌ها بود. زمانی که در جریان ملی شدن صنعت نفت، همه فرار می‌کردند، امیر قلی امینی در کنار مصدق و در حمایت از او، خسارات زیادی متحمل شد.

پس‌ از آن، یک گروه موسیقی به اجرای دو قطعه موسیقی سنتی در این مراسم پرداختند.

در انتهای مراسم نیز از نشان ملی روزنامه‌نگاری امیر قلی امینی رونمایی شد. این نشان طلایی قرار است ۱۷ مردادماه، به مناسبت روز خبرنگار در مراسمی به خبرنگاران برتر اهدا شود. همچنین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان اصفهان، درصدد بین‌المللی کردن این نشان است.ر

خانه تکانی فرهنگی اصفهان

فضل الله صلواتی:

هفته فرهنگی تأثیر زیادی در ایجاد شادی و سرمایه اجتماعی در اصفهان داشت

منتخب نمایش ها و نمایشگاه های هفته فرهنگی اصفهان

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برنامه های هفته فرهنگی تاثیر خوبی در ایجاد سرمایه اجتماعی داشت؛ هم از لحاظ فرهنگی و هنری و هم به واسطه آشنا کردن مردم اصفهان با شخصیتهای برجسته.

صدا سیما، اداره ارشاد و همه ارگانهای استان و کشور باید در گرامیداشت این هفته مشارکت می کردند، اما غیر از شهرداری اصفهان، دیگران در این رابطه  فعال نبودند، به هر حال کار شهرداری کار مثبتی بود

فضل الله صلواتی، در رابطه با تأثیرات برگزاری هفته فرهنگی در اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: در برنامه های این هفته، شخصیت های فرهنگی شهر مطرح شدند، چه آنهایی که در قید حیات بودند و چه آنهایی که بین ما نبودند و از بسیاری شخصیت های هنری و فرهنگی تجلیل به عمل آمد.  

این نویسنده و پژوهشگر اضافه کرد: در این هفته کارهای فرهنگی و هنری  بسیاری توسط گروههای در ارتباط با شهرداری در سطح  شهر برگزار شد و به جهت اینکه مردم از موسیقی و کارهای هنری که انجام می‌گرفت، لذت می بردند و با اشتیاق در این برنامه ها شرکت می‌کردند، برگزاری آن توانست تأثیر مطلوبی بر فضای فرهنگی شهر اصفهان بگذارد. 

صلواتی در خصوص تاثیر برگزاری هفته فرهنگی بر افزایش امید مردم، گفت: برگزاری مراسم هفته فرهنگی به ویژه پخش موسیقی در بعضی پل ها و اماکن، مانند پل خواجو و میدان نقش جهان با استقبال و اجتماع مردم مواجه شد و در ایجاد فضای شاد و مفرح بین شرکت کننده ها تأثیر زیادی داشت، در واقع برای مردم مشهود بود که روزهای این هفته با هفته های دیگر متفاوت است.

این تحلیلگر مسایل سیاسی اضافه کرد: البته از این نکته اصلی نباید غافل شویم که امید اصلی زمانی بین مردم ایجاد می شود که سطح درآمد مردم بیشتر، مشکلاتشان رفع، ارزانی ایجاد و تورم مهار شود، اما در ظاهر قضیه نیز لازم است شهرداری حرکتهایی همچون برگزاری هفته فرهنگی را انجام بدهد.

نماینده دوره اول در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان یک نفر که از کنار نظاره گر بودم و در یکی دو مورد از برنامه های این هفته شرکت کردم، فکر می کنم این برنامه ها تاثیر خوبی در ایجاد سرمایه اجتماعی داشت؛ هم از لحاظ فرهنگی و هنری و هم به واسطه آشنا کردن مردم اصفهان با شخصیتهای برجسته. 

وی تصریح کرد: معرفی شخصیت های فرهنگی، هنری مانند؛ «حاج میرزا آقا امامی» از نقاشان زبردست اصفهان یا «امیر قلی امینی» روزنامه نگار و نویسنده و برخی چهره های دیگر به ویژه اینکه افرادی آمدند و در مورد گذشته و سوابق این شخصیتها صحبت کردند، اثر مثبتی در جامعه داشت.

صلواتی در پایان گفت: البته لازم بود صدا و سیما نیز برای برگزاری و نمایش بهتر برنامه های این هفته فعالیتهایی انجام می‌داد؛ برنامه های هفته فرهنگی به نحوی بود که احساس می شد کارهای این هفته تنها متعلق به شهرداری بود.  در صورتیکه صدا سیما، اداره ارشاد و همه ارگانهای استان و کشور باید در گرامیداشت این هفته مشارکت می کردند، اما غیر از شهرداری اصفهان، دیگران در این رابطه  فعال نبودند، به هر حال کار شهرداری کار مثبتی بود.

  ادامه مطلب ...

اگر قفلی درست شود مردم برای آن کلید می سازند

فضل الله صلواتی:

اگر قفلی درست شود مردم برای آن کلید می سازند

دیدار دکتر عیدی با دکتر صلواتی

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تصمیماتی همچون فیلتر تلگرام اثر بخش نبوده و نیست زیرا با پیشرفت های علمی نمی توان لجاجت کرد.

فضل الله صلواتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با فیلتر احتمالی تلگرام گفت: طبق قانون و مقرارت کشور، آقای روحانی می خواهد مردم در جامعه آزادی بیان و قلم داشته باشند، اما مطرح کردن فیلتر برخی از برنامه ها مثل تلگرام و جمع کردن ماهواره و ویدئو و سایر رسانه هایی که باعث افزایش اطلاعات مردم می شود، محدودیت ها را افزایش می دهد.  

وی افزود: این کارها اثر بخش نبوده و نیست؛ چون با پیشرفتهای علمی نمی توان لجاجت کرد اگر تلگرام فیلتر شد مردم فیلتر شکن نصب می کنند و اگر قفلی درست شود مردم برای آن کلید می سازند.

صلواتی تأکید کرد: فیلتر تلگرام بسیار بی معنی است؛ باید به تلگرام جهت داده شود، باید به نیازها و خواست های مردم جواب داد. مردم از دولت پرسش هایی دارند اگر مقامات کشور رویکرد نادرستی داشته باشند، مردم اعتراض خود را نشان می دهند. 

وی افزود: در همین راستا باید گفت دولت و نظام باید برای مردم برنامه ریزی داشته باشند؛ نمی توان به جای حل مشکل، صورت مسئله را پاک کرد و خوشحال بود، باید نارضایتی‌ها را برطرف کرد. با بسته شدن تلگرام کاری از پیش نمی رود جز این که مردم بدبین می شوند.

 این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:  امروز مردم راههای بیان ابراز نظرخود را توسط شبکه های اجتماعی پیدا می کنند. 

وی افزود: در سالهای گذشته هم سعی کردند ماهواره و دیشها راجمع آوری کنند؛ این کارها بسیار زشت و زننده، ناپسند و به ضرر کشور است و با این رویکردها و فشارها، استقبال مردم از این رسانه ها بیشتر می شود؛ باید اذعان کنم که این کارها بسیار خطر ناک  است.

صلواتی تأکید کرد: مردم  گاهی اوقات برخی خبرهارا از منابع دیگر می شنوند که در کشور و از تریبون های دولتی گفته نمی شود، یا اخبار و رویداداهای خلاف واقع را می شنوند؛ به همین دلیل عدم اعتماد به رسانه های داخلی خیلی زیاد است و نمی توانند به این پیام رسانها اعتماد کنند.