زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

گفتگوی روزنامه دنیای اقتصاد با دکتر صلواتی در خصوص شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی

دکتر صلواتی:



تفکر اقتصادی هاشمی سالم بود


لینک متن مصاحبه روزنامه دنیای اقتصاد

اولین فرماندار اصفهان پس از انقلاب و نماینده اولین دورۀ مجلس شورای اسلامی از اصفهان و از فعالین سیاسی، اعتقاد دارد هاشمی در فکر سازندگی و اقتصاد سالم بود و از روحانیونی  بود که برنامه و بودجه را به خوبی درک می‌کرد و در این زمینه تحلیل داشت.

دکتر فضل الله صلواتی در گفت وگو با دنیای اقتصاد اصفهان در خصوص شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: وی از ذخایر انقلاب و کشور و پشتوانه واقعی مسئولان بود و مردم به او امید داشتند و ما متأسفانه ذخیره با ارزشی را از دست دادیم.

وی با بیان این که همه‌ی افراد روزی از این دنیا خواهند رفت، همانطور که امام(ره) را هم از دست دادیم ادامه داد: مرحوم هاشمی از آن چهره‌هایی بود که تمام وجودش را برای انقلاب بود، او زمانی که از رفسنجان رهسپار قم شد، استعداد خود را در فراگیری دروس و افزایش دانش دینی، به خوبی شکوفا کرد و همراه و همگام با نهضت امام(ره) از فعال‌ترین چهره‌ها در کنار امام(ره) بود.

دکتر صلواتی با اشاره به اینکه هاشمی جوان بود و فعال، گفت: وی پا به پای امام(ره) در نهضت، حرکت می‌کرد و در راه انقلاب پایدار بود و از روحانیونی بود که قبل از انقلاب اسلامی در مورد امیرکبیر کتاب نوشت و در مورد شخصیت او تحقیق کرد درحالی که در آن زمان روحانیون کمتر به چهره‌های سیاسی می پرداختند و این موضوع پس از انقلاب فراگیری بیشتری داشت.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه او از چهره‌هایی بود که در زمینه‌های قرآنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت داشت و خدماتش بارز بود، افزود: هاشمی رفسنجانی در مورد فلسطین بسیار تلاش کرد و در آن خصوص سخنرانی‌ داشت و حتی کتاب «سرگذشت فلسطین» نوشته اکرم زُعیتر را در این زمینه ترجمه کرد و مقدمه‌ی بی‌نظیری برای این کتاب نوشت.

وی با اشاره به کمک آیت الله هاشمی رفسنجانی به زندانیان و طلبه‌ها و فعالان سیاسی قبل از انقلاب اظهار کرد: ایشان سرمایه‌ای از پدر و مادر در زندگی داشت که به خانه‌سازی در قم صرف کرد و به خانوادۀ طلبه‌هایی که مبارز بودند و یا زندان می‌رفتند با اقساط طولانی، واگذار می‌کرد و همچنین مورد اعتماد تجار و بازاریان بود و آنها به او کمک می کردند تا خانه‌ها را تکمیل و تحویل دهد.

این روزنامه‌نگار فعال کشور با اشاره به اینکه امام(ره) اعتماد بالایی به ایشان داشت، افزود: او همواره و در تمام مراحل پس از انقلاب در کنار امام بود و پیام‌های مهم از جمله نخست وزیری مرحوم مهندس بازرگان را ایشان خواند و پس از آن نیز ریاست مجلس، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده گرفت و دومین چهره فعال کشور به حساب می آمد.

صلواتی با اشاره به اینکه پس از جنگ به عنوان یک آسیب جدی برای کشور، دوران سازندگی را به عهده گرفت، گفت و در آن شرایط با تدبیر و مدیریت خود دولت سازندگی را به اوج خود رساند و در حالی که کشور از نظر سرمایه و روحیه مردمی فلج شده بود، اما هاشمی کشور را ساخت. او با دولت همراهش همچون پروانه‌ای به دور این انقلاب می‌گشت تا از دنیا رفت.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: چقدر به ایشان تهمت زدند که او ثروتمند است و هرکجا خانه آنچنانی! در هر کجا می‌دیدند می‌گفتند حتما این کاخ و ویلا متعلق به هاشمی است، این در حالی بود که در هیچ دفترخانه‌ای حتی مزرعه کوچکی به نام ایشان زده نشده و او تنها حقوق مختصری دریافت می کرده مثل همه مردم و کارکنان دولت.

صلواتی به بیان خاطره‌ای از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و گفت: حدود ده سال قبل ایشان اظهار تمایل کردند که با من ملاقاتی داشته باشند و در تهران به دفتر ایشان بروم، چون به دیدارشان رفتم، در خصوص یکی از کتاب‌های من به نام «تحلیلی از زندگی و دوران امام محمدتقی(ع)» که تازه ملاحظه کرده بودند صحبت داشتند، آن را خوانده و پسندیده بودند، از من می‌خواستند که دربارۀ امامان: علی‌النقی و حسن‌عسکری(علیهما السلام) هم کتابی بنویسم و فرمودندکه هر چه هزینه‌ی آن باشد من به شخصه می‌پردازم، من به ایشان گفتم مرا از اصفهان به تهران کشانیده‌اید تا درباره‌ی کتاب صحبت کنید؟ فکر می‌کردم پیشنهاد و سمتی برای من در نظر گرفته‌اید، گفتند: کار شما از وزارت و وکالت و استانداری بالاتر است که توانسته‌اید چنین تحقیق‌هائی را عرضه کنید، ایشان اصرار داشتند که تا خودشان یا من زنده هستیم، این اقدام عملی شود.

بالاخره به خاطر مطالعات قبلی توانستم کتابی درباره‌ی دوران و زندگانی امام محمدباقر(ع) بنویسم و اگر عمری باشد برای عرضه ارادت به پیشگاه امامان یازدهم و دوازدهم انجام وظیفه کنم، ولی افسوس که آیت‌الله هاشمی نیست که مرا تشویق و حمایت نماید، خدایش رحمت کناد)

دکترصلواتی در پایان تصریح کرد: با اصرار دانشمندان و نخبگان، مخصوصا دوستان اصفهانی، ایشان برای انتخابات ریاست جمهوری سال92 وارد شد، اما معلوم نشد مخالفان به چه علت ردصلاحیتشان! کردند که اتفاقی سخت و ناگوار بود، اما او دم نزد، برخی فریب‌خوردگان سخنرانی‌های او را قطع کردند، به او اهانت کردند، اما او از عاشقان انقلاب بود و ملت، ایران و انقلاب را عمیقا دوست می‌داشت. وی خاطرنشان کرد: او کشور را همواره سربلند و توسعه‌یافته می‌خواست، روابطش با تمام دنیا خوب بود و کشورهای عربی هنگام ریاست‌جمهوری او با ایران مخالفت نمی‌کردند. او در خارج و در داخل ایران محبوب بود و حتی کشورهای عربی که با ایران خوب نبودند برای او پیام تسلیت دادند.                         «خدایش غریق رحمت بی‌منتهای خود بفرماید».

 

سخنرانی دکتر صلواتی در مراسم گرامیداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

دکترصلواتی:

از دست دادن هاشمی رفسنجانی زود بود

متن خبر در ایسنا
تصاویر این مراسم در ایسنا
متن خبر در خبرگزاری ایکنا
تصاویر خبرگزاری ایکنا از مراسم
روزنامه همدلی
پایگاه تیتر نو
نخستین فرماندار اصفهان پس از انقلاب با تاکید بر این موضوع که خاطرات آیت الله هاشمی در واقع تاریخ انقلاب است، گفت: زود بود که ایشان را از دست دادیم و زود بود ایشان کشور را تنها گذاشت

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، فضل الله صلواتی شامگاه گذشته (پنجشنبه) در مجلس گرامی داشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مسجد اعظم حسین آباد اصفهان اظهار کرد: ما دیگر مثل بهشتی، مطهری، طاهری، منتظری و هاشمی نمی بینیم. آیا امکان دارد که چهره های مبارزی که زندگی خود را برای اسلام و ایران گذاشتند داشته باشیم.

وی افزود: هاشمی خود امیرکبیر ایران بود او ثروتش را در انقلاب برای زندانیان در نظر گرفت و شرکتی تاسیس کرد که درآمد آن خرج زندانیان شد. او با اینکه روحانی بود در مورد امیرکبیر نوشت و هنگام نوشتن از امیرکبیر پس از 150 سال گریه کرد او عاشق ایران بود.

صلواتی تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از انقلاب آن همه زندان شکنجه و ناراحتی را تحمل کرد و بعد از انقلاب هم که اینگونه شد. ایشان به معنای واقعی آیت الله بود و نشرهای بسیار فراوانی هم داشت که نمونه هایی از آن کتاب امیرکبیر و اولین کتاب در حمایت از فلسطین به نام فلسطین بود.

وی با تاکید بر این موضوع که خاطرات آیت الله هاشمی در واقع تاریخ انقلاب است، گفت: زود بود که ایشان را از دست دادیم و زود بود ایشان کشور را تنها گذاشت البته خدا پشتیبان این کشور و انقلاب هست اما کو بهشتی دیگر؟، کو مطهری دیگر؟ کو طاهری دیگر؟ آیا توانسته ایم در این سال ها چهره هایی این چنینی تربیت کنیم.

اولین فرماندار اصفهان پس از انقلاب با اشاره به اینکه آقای هاشمی در دیدار با بنده بارها بر این موضوع که انقلاب مهم است، تاکید کرد، ادامه داد: به فرزندان او اهانت شد، اما چیزی نگفت چراکه برای او اصل، خدا و مردم بودند او سرا پا سوز و سرا پا درد بود. پس از امیرکبیر، مدرس، مصدق و بازرگان آیت الله هاشمی برای این کشور خیلی دلش می سوخت.

صلواتی با اشاره به اینکه هاشمی یک روحانی بی نظیر در ایران دوستی و کشور دوستی بود، تصریح کرد: او محور و در واقع استخوان کشور محسوب می شد. تا کسی هاشمی شود خیلی مسیر باید برود اگر هاشمی سر کار بود مشکل یمن، سوریه و عراق حل بود او با دوستی و صمیمیت کارها را پیش میبرد.

مصاحبه ایکنا با فضل الله صلواتی در خصوص رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی


متن خبر در خبرگزاری ایکنا
گروه سیاست واقتصاد: یک فعال سیاسی و از مبارزان دوران انقلاب گفت: آیت‌الله هاشمی بعد از دوران جنگ و به‌عنوان رییس جمهور کشور، نهایت تلاش را در راه سازندگی کشور داشتند و به معنای واقعی، سردار سازندگی بود.
فضل‌الله صلواتی، فعال سیاسی و از مبارزان دوران انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهارکرد: از سال‌ها پیش ایشان را از نزدیک می‌شناختم و در برخی از مبارزات و توزیع اعلامیه‌های حضرت امام(ره) با ایشان همکاری نزدیک داشتم.
وی افزود: ایشان تمام وجودش محو در انقلاب و طرفدار تحول و دگرگونی بود و علاقه‌ و ارادت شدیدی به امام(ره) داشتند و سنخیتی کامل بین ایشان و امام(ره) وجود داشت.
این نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امام(ره) قبل از انقلاب، علاوه بر آیت‌الله منتظری، به آقای هاشمی هم توجه خاصی داشتند. ایشان نیز آن زمان، زندان و شکنجه‌های زیادی را متحمل شدند.
صلواتی ادامه داد: در همان دوران انقلاب، مرحوم هاشمی خانه‌هایی را در قم می‌ساختند و به طلبه‌هایی که زندان رفته بودند و خانه نداشتند، می‌دادند و به خانواده زندانیان کمک می‌کردند.
وی گفت: ایشان قبل از انقلاب و برای پیروزی انقلاب سنگ تمام گذاشتند و در این راه ثابت قدم بودند و آن زمان فکر نمی‌کردند که روزی خود به مسئولیت‌های مهم دست پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: ایشان، بعد از انقلاب از نزدیک‌ترین شخصیت‌ها به امام(ره) بودند و در مسئولیت‌های مهم از جمله دوران جنگ هشت ساله، ایفای نقش کردند. 
وی با اشاره به اینکه ایشان در دوره اول مجلس شورای اسلامی مدیریت خوبی داشتند، چون آن مجلس به لحاظ ترکیب نمایندگان از گرایش‌های سیاسی مختلف، حساسیت‌های خاصی داشت. وی در این مجلس لوایح و  طرح‌های زیادی را نیز به تصویب رساندند.
صلواتی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی بعد از دوان جنگ و به عنوان رییس جمهور کشور،  نهایت تلاش را در راه سازندگی کشور داشتند و به معنای واقعی، سردار سازندگی بود. 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: همان‌طور که ما امیرکبیر، مصدق و بازرگان  را  از سیاست‌مداران و قهرمانان ملی می‌دانیم، آیت‌الله هاشمی هم یکی از قهرمانان ملی ایران و سیاست‌مداران موفق بودند، این را نیز باید در نظر گرفت که  هر کسی در زندگی خود، نقاط ضعف و خطاهایی دارد، اما در مجموع معدل ایشان، معدل بالایی بود و خدمت‌گذار لایقی برای ملت ایران بودند.
وی گفت: ایشان بعد از رحلت امام(ره)  همراه و یار مقام معظم رهبری بودند و با دوستی و برادری‌های خودشان توانستند موفقیت‌هایی را برای کشور به ار مغان بیاورند. مردم  ایران بزرگ و نخبه‌ای را از دست دادند که  چهره و یکی از ستون‌های انقلاب بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یک چهره ملی در تاریخ ایران است

فضل الله صلواتی:
آیت الله هاشمی رفسنجانی یک چهره ملی در تاریخ ایران است

متن خبر در خبرگزاری ایسنا

نخستین فرماندار اصفهان در بعد از انقلاب گفت: روحیه هاشمی رفسنجانی به روحیه امام راحل بسیار شبیه بود به طوری که امام خمینی (ره) همیشه از ایشان به نیکی یاد می کردند.


فضل الله صلواتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در خصوص شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: ایشان یکی از قهرمانان ملی و از رنج کشیدگان قبل از انقلاب بودند که در زندان های رژیم ستم شاهی شکنجه شدند، اما دست از آرمان خود که همان پیروزی انقلاب بود برنداشتند. هاشمی رفسنجانی برای آزادی ملک و ملت نهایت تلاش خود را کرد و با نوشتن کتاب هایی مانند سرگذشت فلسطین، روحیه انقلابی خود را به همگان نشان داد.

وی افزود: در دوران جوانی که به سربازی اعزام می شوند در پادگان تبلیغات زیادی علیه رژیم شاه کردند و بعد از سربازی تا سال 57 به طور مرتب از سوی ساواک تحت فشار بودند.

این مبارز قبل از انقلاب گفت: ایشان از نظر علمی در جایگاه رفیعی قرار داشتند و در محضر عالمان بزرگی دروس حوزوی را به اتمام رساندند.

صلواتی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی با امام راحل رابطه بسیار نزدیکی داشت، تصریح کرد: روحیه ایشان به روحیه امام راحل بسیار شبیه بود به طوری که امام خمینی (ره) همیشه از ایشان به نیکی یاد می کردند.

نخستین فرماندار اصفهان در بعد از انقلاب، گفت: بعد از پیروزی انقلاب ایشان یار و مشاور امام راحل بودند به طوری که هیچ گاه امام را در رخدادهای گوناگون تنها نگذاشتند.

وی افزود: مرحوم هاشمی رفسنجانی روی تمام مسایل با نهایت دقت و مردم دوستی فعالیت می کرد و سعی می کرد هر کاری را که انجام می دهد به نحو احسن و برای رضای خدا انجام دهد.

این مبارز قبل از انقلاب، تاکید کرد: ایشان با تمام وجود در 8 سالی که رییس جمهور بودند کشور را اداره کردند به طوری که بسیاری از امور و مشکلات با تدبیر ایشان حل شد و این خدمات ارزنده آنقدر زیاد بود که مرحوم آیت الله سید جلال الدین طاهری، امام جمعه فقید اصفهان به ایشان لقب سردار سازندگی دادند.

صلواتی گفت: بعد از رحلت امام (ره) ایشان برای اینکه اوضاع کشور به هم نریزد تلاش های زیادی کردند و همیشه در کنار رهبری بودند و مشاوره های خوبی را به معظم له می دادند. البته نباید فراموش کرد که برخی افراد نا آگاه به مسائل کشور جسارت های زیادی به ایشان کردند و شعارهای بدی را علیه آن یار دیرین امام و انقلاب سر دادند.

نخستین فرماندار اصفهان در بعد از انقلاب با بیان اینکه ما نباید خدمتگزاران واقعی کشور را فراموش کنیم، گفت: البته ما هیچ کس را معصوم نمی دانیم و معتقدیم همه ممکن است اشتباه کنند، اما این اشتباهات را همیشه باید در قیاس با خوبی های افراد سنجید. ایشان به درستی لقب امیر کبیر گرفته بودند و یک چهره ملی و فراموش نشدنی در تاریخ ایران هستند. ما نباید خدمتگزاران واقعی کشور را فراموش کنیم.

پیام تسلیت دکتر فضل الله صلواتی به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ر-ه)


«  انالله و انّا الیه راجعون   »


از شمار دو چشم یک تن کم

و ز شمار خرد هزاران بیش

ارتحال عالم مجاهد، دانشمند فرزانه، قهرمان ملک و ملت، یار امام و رهبری، همراه اصلاحاتیان و همگام با اعتدالیان، امیرکبیر زمان، فقید سعید:


آیت الله حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی (رحمت الله علیه)


را به ملت ایران، به مبارزان و مجاهدان راه آزادی، به رنج کشیدگان و زندان رفته های دوران انقلاب، به خانواده مظلوم آن مرحوم، تسلیت گفته و  از پیشگاه خدای بزرگ برای وی علو درجات خواستار است.

اصفهان - فضل الله صلواتی

19 دیماه سال 1395