زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

انتشار کتاب تفاسیر و مفسران شیعه از قرن یکم تا عصر حاضر -

+ نوشته شده در یکشنبه هفتم آبان 1391 ساعت 9:23 شماره پست: 33

انتشارات اطلاعات منتشر کرد :

لینک خبر در روزنامه اطلاعات

تفاسیر و مفسران شیعه


  سیدمحمد شفیعی  - فضل الله صلواتی

 قرآن کریم راه راست و مسیر مستقیم به طرف تکامل را می‌شناساند و آدمیان را به سوی حقیقت هدایت میکند و آدم خاکی را به اوج تعالی و ترقی رهنمون می شود. خداوند قرآن را وسیله هدایت قرار داد تا آدمیان با تمسک به این رشته محکم راه سعادت را بیابند و به مراحل عبودیت و انسانیت برسند.

قرآن پژوهان در طول تاریخ اسلام کوشیده اند مطالب و غوامض این کتاب مقدس را آسان کنند و به زبان روز برای مردم بازگو نمایند؛ چه، قرآن پویا و مفاهیمش سیال است و معارفش هیچگاه توقف ندارد و کهنه نمیشود. هر گروهی به اندازة درک و فهم خود از قرآن برخوردار میشوند و به دریافتی تازه می رسند و به این ترتیب هر روز باب جدیدی برای خوانندگان قرآن و پژوهشگران باز میشود. از آنجا که شیعیان ارتباط گسترده تری با مهبط وحی و ثقلین داشته اند، آثار گرانقدر بسیاری را پدید آورده اند که در کتاب حاضر کم و بیش به عمده آنها اشاره شده است و از این روی منبع بسیار مهمی برای پژوهندگان علوم قرآنی فراهم آمده است.

این کتاب در شش مبحث و چندین فصل به شرح زیر تنظیم و تدوین شده است:

مبحث اول: محمد(ص (و قرآن شامل پنج فصل: پیغمبر اسلام(ص)،  اوضاع مکه، ابتدای بعثت، کیفیت نزول وحی، اولین آیه ای که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد )، مبحث دوم:  تاریخ قرآن شامل این یازده فصل:

دوره های نزول قرآن، نویسندگان قرآن، جمع آوری قرآن، تاریخ و محل نزول سُور قرآن، قرآن در زمان خلفای راشدین، اعراب و نقطه گذاری در قرآن، اصطلاحات قرآن، خط و زبان قرآن، قرائت قرآن، قاریان قرآن، اسامی قرآن و معانی آن، مبحث سوم: تفسیر قرآن با پنج فصل: علم تفسیر، تفسیر و تأویل، علم تفسیر و غرض و فایده آن، آغاز علم تفسیر، فِرَق مختلف اسلامی، مبحث چهارم: تفسیرها و مفسران شیعه در طول تاریخ (با بیان تفکیکی تفسیرها و مفسران از قرن اول هجری تا عصر حاضر)، مبحث پنجم: ترجمه قرآن و مبحث ششم: علوم مختلفه مربوط -              

چاپ اول: 1391 656 صفحه ، مصور  12000 تومان  ادامه مطلب ...

پیام تسلیت به مناسبت درگذشت روانشاد استاد "احمد قابل"

انالله و انا الیه راجعون

 قال رسول الله (ص):  اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء


 وقتی عالمی فقیه، فوت کند در اسلام رخنه و حفره‎ای ایجاد می‎شود که هیچ چیزی نمی‎تواند جای آن را پر کند

یکی دیگر از نخبه های حوزه علمیه و یکی از شایستگان و برجستگان عالم روحانیت و از شاگردان لایق فقیه عالیفدر ، کسی که می توانست امید آینده اسلام و تشیع باشد بدرود زندگی گفت . مرحوم مغفور احمد قابل بزرگ مردی بود که تمام زندگیش وقف اسلام بود و مبارزه با ظلم و بی عدالتی ؛چه بسیار زندانها و ستمهایی را که تحمل کرد ، خدایش غریق بحاررحمت خود بفرماید . فقدان او تسلیت باد بر عالمان متقی ،بر طالبان علم ، بر مجاهدان راه آزادی ، بر خانواده محترم و بر برادر گرامیش استاد هادی قابل . خدایشان اجر و صبر مرحمت فرماید.
91/8/91 -اصفهان / فضل الله صلواتی
 
ادامه مطلب ...