زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

به بهانه حذف نام زنده یاد آیت الله طاهری از یکی از خیابانهای اصفهان

برنامه حذف یاران خمینی

باسمه تعالی

 از سالهای 1340 و 1342 که نهضت امام خمینی آغاز و مبارزان پاکدل و انقلابیون راستین اطراف آن جناب را گرفتند، تا سال 1357، رژیم شاه سعی داشت نامی از روح الله خمینی نباشد و از ایشان یادی نشود، نوشته و رساله ای از ایشان منتشر نگردد، مراجعان و مردمان به عنوان کارشناسی مذهبی و سؤال کنندگان از احکام، اجازۀ بردن نام آن مرجع عالی مقام را نداشتند، چه بسیار زندانها، شکنجه ها، اعدام­ها انجام شد که نام خمینی و طرفدارانش نباشد و کسی سخنی از ایشان نگوید، چه بسیار گروههایی که در حمایت از ایشان قد علم کردند که زندگیهاشان تباه شد و خود ناظر بودم در زندانهای ساواک و اوین و شهربانی و در کمیته مشترک ضدخرابکاری، دژخیمان شاه، چه بر سر یاوران عدالتخواه و انقلابی می­ آوردند، چه رنج ها و سختی­ها را که باید تحمل می نمودند و آنها که عمر طولانی دارند کشتار 15خرداد 1342، 21فروردین43 و جریان کاپیتالاسیون و اعدام اعضاء هیأت مؤتلفه در سال44 و زندانهای طولانی حزب ملل اسلامی و گروه های صف و شاه­ کرمیها و... چه برسرشان آوردند و چه سرنوشتی پیدا کردند، کشتار سال­های 56 و 57 چه خانواده­ هایی را داغدار کرد!

 افسوس! انقلابیون تا قبل از سال 57 با تلاش و کوشش و جانفشانی بسیار به رهبری حضرت امام خمینی، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و شاهد بودیم که علی رغم تلاشهای طاغوتیان، نام خمینی و یارانش، جهانی شد و در صدر اخبار عالم قرار گرفت و ایستادگی و پایداری مردم، درهای زندنها را گشود، دلسوختگان انقلاب از زندان­ها بیرون آمدند در این بین فرصت­ طلبها چون فضا را مناسب منافع دیدند، با شعار آنکه ما خون داده، یا در چند راهپیمایی شرکت و شعاری داده­ایم، به مرور زمام امور را در دست گرفتند، آنها که تا دیروز نسبت به رهبر انقلاب انتقاد داشتند و پیوسته می گفتند «جواب خونها را که می­دهد؟» و «گناه جوانان زندانی و شکنجه آنها به گردن مربیان انقلابی است.»! همانها انقلابیِ تندرو شدند و برای منافع خود به خانه­ هایی حمله می­کردند، پاکسازی نموده، ناراضی می­ تراشیدند، مصادرۀ اموال می­کردند، انقلابیون اصیل را سازشکار و لیبرال و محافظه کار و دنبال رو سازندگی قلمدد می کردند! آرام آرام موقعیت­ها را در دست گرفتند و به آلاف و الوف رسیدند، پایه­ گذاران انقلاب را یکی یکی کنار گذاشتند، از آیت­ الله طالقانی و مهندس بازرگان و همراهانشان شروع کردند و با ترور امثال شهیدان: مطهری، دکتر بهشتی و محمد منتظری و یارانشان راهشان را دنبال کردند و با اشغال سفارت آمریکا به گرداب تحریم و جنگ و دشمنی مان کشاندند و بهترین جوانان را از دستمان گرفتند و تا آخر معلوم نشد کدام دستی این برنامه­ ریزی­ها را می­کرد؟ و سپس حذف زنده­ یادان: آیت الله منتظری و آیت الله هاشی رفسنجانی و کنار گذاشتن امثال آقایان: محمد خاتمی، حسن روحانی و بسیاری از نخبگان و سیاستمدرانی که از کشور کوچ کردند... معلوم نیست که سرنخ بازی پشت پرده در دست چه کسانی بوده است؟

و از پیش، چهره­ هایی امثال آیت اله سید جلال الدین طاهری اصفهانی روحانی اصیل انقلابی و یار و یاور امام خمینی و مدافع دفاع مقدس و حامی رزمندگان و یاور مستضعفان، مورد انتقاد قرار گرفتند و نوبرخاستگانی احساسی یا فریب خورده که معرفتی نداشتند و مردان انقلاب و مدافعان اسلام را نمی­شناختند تحریک شده و اهانت­ها کردند، تا اینکه آن بزرگوار مجبور به استعفا از امامت جمعه اصفهان شد.

وی جای خود را در دل مردم بیشتر باز کرد و بر محبوبیتش افزوده شد و در تشییع او، آزاد زنان و مردان ایران و اصفهان گریستند و نهایت تجلیل را از وی به عمل آوردند و امروز که نام یک خیابان فرعی به نام مبارک او گذاشته شده، حاسدان و همان دستهای مرموز نتوانستند تحمل کنند، آن را برداشتند و این نیز یکی دیگر از روند حذف یاران خمینی می­باشد هر چه شاه توانست نام امثال خمینی را حذف کند، اینان نیز خواهند توانست نام یاران انقلاب را به فراموشی بسپارند.

«باش تا صبح دولتت بدمد   /   کاین هنوز از نتایج سحر است

این عمل ناشایسته سخت محکوم است و باید دانسته شود که نام طاهری و امثال او در دل و جان مردم جای دارد و همانند نام خمینی جاودانه خواهد بود. رضوان الله تعالی علیهم اجمعین

فضل الله صلواتی

اصفهان فروردین 1402

کانال #دکتر_فضل_الله_صلواتی
نویسنده،روزنامه نگار،استاد دانشگاه،فعال سیاسی
https://t.me/FazlollahSalavati

تسلیت درگذشت: زنده یادان: حاج مصطفی مسکین، سیدکمال موسوی،‌بدرالسادات میرموسوی و بتول فیروزان(نوه امام موسی صدر)

پیام تسلیت جمعی از نواندیشان دینی، فعالین سیاسی و مدنی به مناسبت درگذشت
حاج مصطفی مسکین از اعضای نهضت آزادی شاخه اصفهان

«مِنَ ٱلمُؤۡمِنِینَ رِجَال صَدَقُوا۟ مَا عَـٰهَدُوا۟ ٱللَّهَ عَلَیه فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحبَهُ وَمِنۡهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا۟ تَبدیلا»

آغاز هفته جاری مصادف شد با فقدان یکی از چهره‌های شاخص اصفهان «مرحوم حاج مصطفی مسکین» [رضوان الله تعالی علیه] ایشان در طول حیات پربار خود در تمام عرصه های فرهنگی، سیاسی و اعتقادی خصوصاً خرافه زدایی از چهره دین، مجاهدات فراوانی داشت و بسیار خوش درخشید.
ذکر فعالیت‌های ۴۰ سالهٔ ایشان قطعاً در این سوگنامه کوتاهِ تسلیت نمی گنجد و نیازمند مجال موسّع و گسترده تری است.
این ضایعه اندوهبار را خدمت همسر فداکار، فرزندان، دوستان، همفکران و همسنگران ایشان، تسلیت میگوئیم و از درگاه احدیت برای آن مرحوم آمرزش و رحمت واسعهٔ الهی و برای بازماندگان شکیبایی و اجر بر صبر مسئلت داریم و امیدواریم مردم خدوم اصفهان ضمن پاسداشت خدمات مؤثر این شخصیت ارزنده، بتوانند همواره جای خالی اینگونه انسانهای فهیم و تعالی یافته را با تمام ظرفیت های مثبتی که دارند پر نمایند.

*************

جناب آقای مهندس رضا سیف الهی
درگذشت همسر گرامی و بافضیلت آن برادر گرامی، زنده یاد حاجیه خانم بدرالسادات میر موسوی را به حضور آن جناب و فرزندان فرهیخته و برادر محترم ایشان جناب حجت الاسلام میر موسوی و دیگر وابستگان تسلیت می گوید، خدایش غریق رحمت بی منتهای خود بفرماید.

اصفهان- فضل الله صلواتی - 16 فروردین ماه 1402

*************

 انا لله و انا الیه راجعون

با کمال تاسف و تأثر درگذشت زنده یاد بتول فیروزان (۱۳۶۷-۱۴۰۲) (نوه امام موسی صدر)  را تسلیم  عرض کرده ، این مصیبت را به خانواده آن محرومه تسلیت می گوییم،  خداوند به همگان صبر سلامت عنایت فرماید.

اصفهان- فضل الله صلواتی

(آیین تشییع: شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲، آستان امام‌زاده صالح تجریش)

*************

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

درگذشت اندیشمند گرانمایه استاد فرزانه علوم و ادبیات عربی و فارسی و آخرین بازمانده ی سلف صالح دکتر سید کمال الدین موسوی "رضوان الله"  که بیش از هشتاد سال در حوزه و دانشگاه تدریس داشت و صاحب تالیفات ارزنده ای به فارسی و عربی بود را به حوزویان و دانشگاهیان و خاندان آن عزیز از دست رفته تسلیت می گوید و از پیشگاه خداوندی برای وی طلب رحمت و مغفرت و برای بازماندگان او آرزوی سلامت و سعادت دارد.

اصفهان ، فضل الله صلواتی