زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

نقل و تحلیل کتاب: "سقوط شاه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران" نوشته دکتر صلواتی

نقد جوانان بر نوشتار پیر سیاست

متن خبر روزنامه اصفهان زیبا

تصاویر مراسم در خبرگزاری ایمنا


               به مناسبت کودتای 28 مرداد جلسه نقد و بررسی کتاب «سقوط شاه» به قلم فضل الله صلواتی  نشست، صلواتی با اشاره به هدف خود از نوشتن این کتاب گفت: این کتاب به چگونگی سقوط شاه و عوامل درونی ضد روحانیت و ... و همچنین به عوامل خارجی و فشار ها پرداخته است و هدف اصلی آن نشان دادن چگونگی سرنگونی نظام توسط فساد دستگاهی است.وی تاکید کرد: این کتاب یک اثر تحلیلی است و سعی کرده ام آن را به صورت بی طرف بنویسم تا عبرتی برای دیگران باشد تا بدانند ظلم کردن و بی عدالتی باعث سرنگونی می شود. خود را آخوندی اسلامی می دانم؛ چرا که اکثر کتاب های مدر خانه مشروطه اصفهان برگزار شد. در این جلسه دکتر بتول یوسفی، محمدرضا کاظمی و محمود فروزبخش نظرات خود را پیرامون این کتاب بیان کردند. در آغاز اینن درباره ائمه اطهار است و تا کنون هم اصل و ملاک را اسلام گذاشته ام و طرف ظلم و فساد نبوده ام.این پژوهشگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: نسل جدید باید این دست کتاب ها را پله ای قرار دهد و روی آن بایستد و حرف خود را بزند. در این کتاب علاوه بر گذشته پهلوی، به نقاط ضعف حکومت های صدر اسلام هم پرداخته شده است.

 

     بین عوارض و ذات انقلاب تفاوت قائل شویم
در ادامه این جلسه موسی نجفی، رئیس خانه مشروطیت اصفهان نیز گفت: انقلاب یک غده سرطانی را جراحی کرد، اما عوارض آن مانند مدیران نادان، انقلابیون عجول، افراط و تفریط ها باقی مانده است. این اشتباه است که حال بیمار را قبل و بعد از عمل مقایسه کنیم و باید بدانیم که اصل قضیه خود انقلاب است که این غده را بیرون آورده و هر روز رو به سلامتی می رود.وی تاکید کرد: مخالفان هم باید تمرین دموکراسی کنند و بین عوارض و ذات تفاوت قائل شوند؛ ذات اسلام درســـت اســت، اما ممکن است در آن مدیران دزد و فاسد و ... وجود داشته باشند.نجفی ابراز عقیده کرد: ریشه یابی تاریخی در این کتاب قابل خدشه است و موضع گیری‌های صریح سیاسی در برداشت‌های تاریخی نویسنده اثر گذار بوده است اما جای تبریک دارد که آقای صلواتی در حوزه سیاسی قلم به دست گرفته اند، خود را مورد نقد قرار داده‌اند و سندی از خود به جای گذاشته اند.

 

     سقوط شاه در بوته نقد
بتول یوسفی، دکترای علوم سیاسی  و مدرس دانشگاه نیز در  نقد کتاب سقوط شاه که مربوط به تاریخ و عقلانیت تاریخی است، گفت: کتاب با آیه ای شروع شده است که نشان می دهد نویسنده قائل به یک نوع مرگ است و آن مرگ حکومت پهلوی است. همچنین نویسنده در این کتاب، علت دیکتاتوری شاه را خود مردم می داند و سوالی که در این زمینه پیش می آید این است که آیا مردم ظالم پرور می توانند دیکتاتور محور باشند یا خیر؟!این نویسنده پرسش اساسی در مورد این کتاب را این گونه مطرح کرد: آیا فساد شاه علت تامه سقوط این رژیم بوده است و یا آنکه انقلاب اسلامی عامل اصلی این سقوط بوده است. به عبارت دیگر اگر انقلاب اسلامی نبود باز هم رژیم پهلوی ساقط می شد؟محمود فروز بخش، نویسنده و پژوهشگر علوم اجتماعی نیز با اشاره به نقاط ضعف و قوت این کتاب گفت: استفاده از منابع مختلف، پرداختن به بحث استبداد و پروبال دادن به آن از نقاط قوت این کتاب است. آقای صلواتی یک ژورنالیست معلم است که کمک کرده تا کتاب با بیانی ساده و صریح به نگارش در بیاید اما ای کاش توصیف را بر تحلیل مقدم می دانستند؛ چرا که ارائه یک داده توصیفی برای نسل جوان بهتر است.فروزبخش اظهار داشت: ای کاش در این کتاب تا به این اندازه از صفات گوناگون برای تبیین رژیم شاه استفاده نشده بود و نویسنده اجازه می داد مخاطبان خود در مورد وقایع تاریخی قضاوت داشته باشند. محمد رضا کاظمی، دانشجوی دکترای تاریخ نیز گفت: این کتاب یک مدل از تاریخ شفاهی است که در آن وقایع بدون واسطه بیان شده و به خوبی به جریان ها، احزاب، تشکل ها، نقش و عملکرد رجل سیاسی پرداخته شده است.کاظمی ایراد خود به این کتاب را این گونه مطرح کرد: در کتاب سقوط شاه شاهد آن هستیم به برخی شخصیت ها بیش از حد معمول پرداخته شده و برخی شخصیت ها فراموش شده اند. به نظر می آید در این رابطه جانب انصاف رعایت نشده و به عمد برخی جریانات بیشتر مطرح شده اند.

میزگرد خبری میراث مشروطیت‎

« میز خبری میراث مشروطیت »


مشاهده تصاویر میزگرد در خبرگزاری ایمنا

متن مصاحبه خبرگزاری ایمنا

متن مصاحبه در روزنامه اصفهان زیبا




 

انقلاب مشروطه چگونه در ایران به پیروزی رسید؟ چه شد که به همه اهداف خود دست نیافت و مهمترین میراث مشروطیت برای ایران امروز چیست؟ این سؤالات مهمترین مباحثی بود که در نشست نقد و بررسی «میراث مشروطیت» که با همکاری خبرگزاری ایمنا و خانه مشروطیت اصفهان برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش ایمنا، ۱۱۲ سال پیش، زمانی که در دوره قاجار، ایران از اوج پیشرفت و شکوه دوران صفوی به خمودی و ضعف رسیده بود و از جایگاه و آوازه‌اش کاسته شده بود، زمانی که جهان در حال تجربه انقلابهای متعدد صنعتی بود و مرزهای پیشرفت را یکی یکی در می نوردید، اما ایران  در همان رکود و عقب ماندگی ناشی از فساد درجا می زد، مردم و نخبگان ایرانی تصمیم گرفتند ریشه عقب ماندگی و زوال ایران را که به زعم آنها چیزی جز «بی قانونی و استبداد» نبود را بخشکانند. در نتیجه جنبش یا انقلاب مشروطیت شکل گرفت و به امضای فرمان مشروطه توسط مظفرالدین شاه قاجار در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ انجامید. متأثر از این انقلاب، حکومت استبدادی به حکومت مشروطه(مشروط به قانون)  تبدیل شد و مجلس شورای ملی و نخستین قانون اساسی کشور شکل گرفت. هر چند این تحولات مثبت دیری نپایید و در کوران حوادث بعدی اثری از آزادی، مجلس مردمی و پادشاهان مقید به قانون نماند، اما انقلاب مشروطه برای همیشه تاریخ به عنوان سند آزادی خواهی و فساد ستیزی ملت ایران ثبت شد.

در همین راستا «خبرگزاری ایمنا» با همکاری «خانه مشروطیت اصفهان» شامگاه یکشنبه-۱۴ مرداد-  نشستی تخصصی برای نقد و بررسی عوامل، ریشه ها و میراث انقلاب مشروطیت برگزار کرد که در آن محمد علی بصیری، استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، فضل الله صلواتی، فعال سیاسی اصلاح طلب و موسی نجفی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رییس خانه مشروطیت به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند و به سؤالات خبرنگاران، اساتید دانشگاه و پژوهشگران علاقه مند به حوزه مشروطیت پاسخ دادند.

آزادی خواهی در تفکر شیعه نهادینه شده است

فضل الله صلواتی، فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه هر اهل علم و ادبی در مورد ریشه‌های انقلاب مشروطه نظری دارد، اظهار کرد: نخستین دلیل بروز انقلاب مشروطیت«تفکر شیعی» بود؛ شیعه نباید بنده کسی باشد؛ چراکه خدا انسان را آزاد آفریده است. حضرت علی(ع) بارها در کلام خود اشاره کرده‌اند که انسان نباید برده کسی باشد. در تفکر شیعه آزادی خواهی نهادینه شده است، البته در دوره تمامی امامان شیعه، آزادی‌خواهی تنها به صورت اسم مطرح نبوده و در عمل نیز پیاده شده است.

رمز موفقیت و ماندگاری علمای مشروطیت خرد، روشن بینی، آگاهی و نوآوری بود و حرکت‌هایی که بر این مبنا ایجاد می‌شود، به مردم روحیه می دهد و تداوم پیدا می کند.صلواتی تصریح کرد: ریشه افکار مشروطه از همین سرزمین برخاسته است؛ از دوران امیرکبیر تا مشروطه و تا امروز آگاهی باعث شده مردم فریاد بزنند که همه با یکدیگر یک جامعه هستیم و یک هدف داریم. ملی شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامی و موفقیت‌های دیگر کشور ادامه مشروطه بود و تا آزادی های آینده، حتی با وجود مشکلات ادامه خواهد داشت.

خرد و روشن بینی علمای مشروطه عامل پیروزی بود

 صلواتی در رابطه با دلایل پیروزی انقلاب مشروطه گفت: در شرایط آن زمانه افرادی مانند میرزای نایینی، آخوند خراسانی و ... جز نوابغ بودند؛ سواد را خیلی از افراد دارند اما خرد، روشن بینی، آگاهی و نوآوری در اولویت است و این همان رمز موفقیت و ماندگاری افرادی مانند آخوند خراسانی، نورالله نجفی و ... است که توانستند انقلابی را در عرصه سیاسی ایران آن روز رقم بزننداساساً. تفکر اثر گذار است و حرکت ایجاد می کند و حرکت‌هایی که با خرد و روشن بینی ایجاد می‌شود، به مردم روحیه می دهد و تداوم پیدا می کند.

وی در رابطه با دستاوردهای مشروطیت برای ایران امروز خاطر نشان کرد: میراث مشروطیت همان آزادی بود که ایجاد شد، مشروطیت یعنی چهره‌های وجیه المله که دغدغه و درد مردم را دارند، برای جامعه تصمیم بگیریند. ولی مدیریت اقتصاد، بانک ها و ارز در دست دولت باشد و مجلس نیز قانون آن را تصویب کند. شرح آزادی و عدالت در همه جای دنیا این است که مخل آزادی دیگران نباشد و همه بتوانند حرف و نظرات خود را بدهند و اهانت به مقدسات نشود، اگر آزادی و  حقوق مردم به خوبی تأمین شود، یعنی مشروطه هم موفق بوده است.

امروزه حق، افکار جمعی، تبادل نظر و عقل جمعی است و تا زمانی که عقل جمعی را سرلوحه قرار ندهیم، موفق نخواهیم شد.مشروطه یعنی قانون حرف اول را بزند

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:مشروطه ثمره و حاصل آمال و خواسته‌های مردم است و به عبارتی باید گفت که اول مردم بعد مشروطه؛ مشروطه یعنی قانون حرف اول را بزند و این عین دیکتاتوری است که بدون قانون و به غیر از نماینده‌های واقعی مردم کسی برای آنها تصمیم بگیرد. در شرایط امروز ایران نیز این مسأله باید در نظر گرفته شود. مشکلات اخیر پیش روی ایرانی ناشی از آن است که برخی نپذیرفته اند که اقتصاد، سیاست نیست که بتوان آن را به بازی گرفت، بلکه علم و روش است.

صلواتی تأکید کرد: حق امروزه، افکار جمعی، تبادل نظر و عقل جمعی است و تا زمانی که عقل جمعی را سرلوحه قرار ندهیم، موفق نخواهیم شد. رسالت خانه مشروطیت، رساندن حرف نخبگان به مردم، به نمایش گذاشتن اهدا ف مشروطه و حرف‌های گذشتگان است، در مجموع این خانه باید حرفی برای گفتن و انتشارات داشته باشد که البته حمایتهای مالی از آن هم باید فراهم شود.



ادامه مطلب ...

افتتاح نمایشگاه مطبوعات بدر منیر‎

نمایشگاه روزنامه های قدیمی در اصفهان گشایش یافت

افتتاح نمایشگاه مطبوعات بدر منیر


اولین نمایشگاه مطبوعات و روزنامه های قدیمی ایران با عنوان 'بدرمنیر' عصر یکشنبه در خانه مشروطیت اصفهان گشایش یافت.

در این نمایشگاه که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برپا شده، بیش از 200 عنوان روزنامه از زمان قاجار تا دهه 70 هجری شمسی به نمایش گذاشته شده است.
مجموعه آثار این نمایشگاه توسط ' ابراهیم حدیدی ' و ' هما روستا ' گردآوری شده است.
دبیر برپایی این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه طی چهار سال گردآوری شده است، گفت: در این نمایشگاه 2 هزار شماره از روزنامه های قدیمی تا معاصر به نمایش گذاشته شده است.
ابراهیم حدیدی افزود: از جمله روزنامه های قدیمی در این نمایشگاه می توان به 'وقایع اتفاقیه'، 'دولت علیه ایران'، 'شرافت' و 'شرف' اشاره کرد.
وی همچنین از ' نوید اصفهان ' به عنوان تنها روزنامه قدیمی این استان نامبرد که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
روزنامه ' نوید اصفهان ' به صاحب امتیازی ' فضل الله صلواتی ' از فعالان سیاسی و مطبوعاتی اصفهان از سال 66 تا 77 منتشر شد.
نمایشگاه مطبوعات «بَدرِ منیر» از ۱۴ تا ۱۷ مرداد همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در خانه مشروطیت اصفهان واقع در خیابان نشاط این شهر برای بازدید علاقه مندان دایر است.




گردآورنده "نمایشگاه ماه منیر" که مربوط به گنجینه‌ای از روزنامه‌های قدیمی است، گفت: مسئولان اصفهان برای دیدن این مجموعه به خانه مشروطیت نیامده‌اند این در حالی است که یکی از بزرگترین مجموعه‌داران ایران به دلیل برپایی این مجموعه به اصفهان آمده‌اند.

ابراهیم حدیدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، در خصوص نمایشگاه روزنامه ماه منیر، اظهار کرد: این اولین بار است که نمایشگاهی فقط با موضوع روزنامه دایر می‌شود که در آن 260 عنوان روزنامه و بالغ بر دو هزار نسخه است که به دلیل فضای محدود قادر به نمایش همه تصاویر و برخی از متن های روزنامه ها نبودیم و تنها 60 عنوان از آن‌ها به نمایش در‌آمده است.

وی به قدمت مطبوعه موجود در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: این مجموعه روزنامه‌هایی از 150 سال پیش تا سال 1377 را در دل خود دارد که آخرین آن "نوید اصفهان" و متعلق به فضل الله صلواتی است. عناوین به جا مانده از برخی روزنامه های دوره قاجار مثل روزنامه شرف،حبل المتین و قدیمی ترین آن وقایع اتفاقیه و روزنامه های طنز آن زمان تنبیه نام برد.

این مجموعه دار رسانه‌های قدیمی در اصفهان ادامه داد: برای جمع آوری این روزنامه‌ها به واسطه دوستانم در شهرهای اطراف و یا در سفرهایی که انجام می‌دهم جمع آوری روزنامه را در دستور کار خود دارم و روزنامه‌ها که برخی از آن‌ها در خانه‌های مردم که به آن‌ها ارث رسیده است و می‌خواهند بفروشند را خریداری می‌کنم.

حدیدی با اشاره به اینکه من نه روزنامه‌نگارم  و نه روزنامه‌خوان، تاکید کرد: طبق درخواست برگزار کنندگان به دلیل کمبود فضا از هر روزنامه فقط مهم‌ترین آن را آورده‌ام که در مجموع 60 عنوان مختلف به نمایش در‌آمده است. 

وی با بیان اینکه برای برپایی این نمایشگاه یکسال است که وقت می‌گذارد، گفت: بسیاری از اهالی مطبوعاتی‌ها و ارگان‌ها برای برگزاری این نمایشگاه همکاری لازم را نداشتند و یکسال نامه نگاری‌های من به طول انجامیده است. 
حدیدی تصریح کرد: بازدیدکنندگان از این نمایشگاه راضی بوده اند و با اینکه نمایشگاه هیچگونه تبلیغاتی در سطح شهر نداشته اما دهان به دهان تبلیغ شده است.
این مجموعه دار رسانه‌های قدیمی در اصفهان گفت: مسئولان اصفهان برای دیدن این مجموعه به خانه مشروطیت نیامده‌اند این در حالی است که یکی از بزرگترین مجموعه‌داران ایران به دلیل برپایی این مجموعه به اصفهان آمده‌اند.

فضل الله صلواتی: مذاکره، تحریم‌ها را قطع می‌کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب:

از پیشنهاد ترامپ استقبال کنیم

مذاکره، تحریم‌ها را قطع می‌کند

صلواتی

متن خبر در خبرگزاری ایسنا

سایت سرپوش

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی سبب می‌شود تحریم‌ها عقب بیفتد یا قطع شود. وقتی تحریم‌ها کاهش یابد دلار و سکه و ارزاق ارزان می‌شود و از این بحران اقتصادی بیرون می‌آییم.

فضل‌الله صلواتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص صحبت‌های دونالد ترامپ مبنی بر مذاکره بدون قید و شرط با ایران، اظهار کرد: اعتقاد دارم پیشنهاد رییس جمهور آمریکا خوب است و یک موقعیتی است که بدون قید و شرط وارد مذاکره شویم و بتوانیم حرف‌هایمان را بزنیم و به خوبی تبیین کنیم که چرا 40 سال نخواسته‌ایم با آمریکا رابطه داشته باشیم.

وی افزود: در این مذاکرات باید ضرباتی که آمریکا به ایران زده است بیان شود. برای مثال در زمان پیامبر اسلام(ص) اگر دشمنی تقاضای صلح و گفت‌وگو می‌کرد پیامبر می‌پذیرفتند و وارد مذاکره می‌شدند. بنابراین فرصت خوبی است و ایران باید از آن نهایت استفاده را ببرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سؤال که به اعتقاد برخی از کارشناسان مذاکره در این زمان که آمریکا ایران را تحت فشار قرار داده است به صلاح نیست، گفت: بر این باورم که هم‌اکنون صلاح و مصلحت کشور در این موقعیت تاریخی این است که این مذاکرات انجام شود.
صلواتی تصریح کرد: البته در خصوص برجام نباید با آمریکا مذاکره کنیم، اما در بسیاری از موارد دیگر می‌توان با آنان مذاکره کرد. مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی سبب می‌شود تحریم‌ها عقب بیفتد یا قطع شود. وقتی تحریم‌ها کاهش یابد دلار و سکه و ارزاق ارزان می‌شود و از این بحران اقتصادی بیرون می‌آییم.
نخستین فرماندار اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: بلافاصله پس از اینکه ترامپ اعلام کرد حاضر است بدون قید و شرط با ایران مذاکره کند قیمت دلار یکهزار و 500 تومان کاهش پیدا کرد. اگر ایران هم مذاکره را قبول کند دلار کاهش قیمت زیادی پیدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: اما اگر ایران مذاکره با آمریکا را قبول نکند قیمت دلار بالای 15 هزار تومان می‌شود. حسن روحانی طرفدار تعامل است و امیدواریم مذاکره با آمریکا را بپذیرند تا پس از 40 سال دیگر دشمنی نداشته باشیم.