زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

به بهانه یکصدمین شماره « چشم انداز ایران»

«چشم انداز ایران»، ایده های نو و حرفهای تازه



کوشش و تلاش مداوم، تعهد و ایمان پایدار، مردم دوستی و حق‌باوری مهندس لطف‌الله میثمی باعث شده که بتواند از خود چهره‌ای ماندگار به جا بگذارد، نداشتن چشم و نبودن یک دست، از او مردی فعال و پرکار ساخته است، به طوری که او را در میان دیگر مردان خدا، حجّت قرار داده است، برخی افراد با نقص قسمتی از جسم، روحیه خود را می‌بازند، خود را ناتوان و گوشه‌نشین می‌پندارند، به دیگر عنایات الهی ناسپاسند، باید به مهندس میثمی بنگرند و کوشش‌های او را الگو قرار دهند و به این نتیجه برسند که با تفضلات الهی بهتر از چشم‌دارها و دست‌دارها می‌توانند کار کنند و برای جامعه مفید باشند.

نوشته‌ها، تحلیل‌ها، سخنرانی‌ها، تفسیر و تأویل قرآن، بررسی مسائل اقتصادی، شناخت رویدادهای سیاسی، برداشت‌های حوادث تاریخ صدر اسلام و تاریخ معاصر و بینش‌های مترقی و کارآمد و آینده‌نگری در گفته‌ها و نوشته‌ها، از او مردی فوق‌العاده ساخته است، سوابق انقلابی، حبس‌ها و زندان‌های دوران طاغوت و نقش مبارزاتی میثمی در زمان شاه، از وی قهرمانی ملی، مذهبی، فداکار و انسانی جانباز برای اسلام و میهن و خدمتگزاری لایق و نویسنده‌ای توانا و گوینده‌ای صادق، نمایانده است.

ترجمه‌های میثمی در مقالات و رویدادها و کتابها با قلمی شیوا و تسلط بر زبان انگلیسی و نوشتن مقالاتی ارزنده در مطبوعات و انتشار مجله «چشم‌انداز ایران» و مصاحبه‌ها و مکاتبه‌ها، هر کدام در جای خود دارای امتیاز فوق‌العاده است، با توجه به دشواریها و سختی‌هائی که در روزگار پیش از انقلاب و مشکلاتی که پس از انقلاب برای او پیش آمد او را محکمتر و پایدارتر ساخت.

پایداری و استقامت میخ                           سِزَد اَر عبرت بشر گردد

بر سرش هر چه بیشتر کوبند                     پایداریش بیشتر گردد

آیا در روزگار وانفسای ما میثمی نمی‌تواند، فردی قهرمان و الگو و  حجت برای همگان باشد؟  خدایش موفق و مؤید دارد.

تا 99 شماره مجلۀ «چشم انداز ایران»، مهندس میثمی و یارانش و همکاران باوفا و فداکارش که خداوند یارشان باد، سعی داشته‌اند، تا آنجا که در توان دارند، بهترین کار را ارائه دهند، کمتر در آن مجله نقطۀ ضعفی به چشم می‌خورد، از آن زمانی که مجلۀ «راه مجاهد» را منتشر می‌کردند، تا امروز که «چشم‌انداز» را ارائه می‌دهند، جز صداقت و راستی و حق‌پوئی چیزی نداشته‌اند که ارائه دهند، درد مردم را داشته‌اند و از سوز درون فریاد می‌زنند، می‌نوشتند، مصاحبه می‌کردند، آگاهی می‌دادند.

مهندس می‌خواند، مهندس می‌نویسد، ویراستاری می‌کند، هزینه و زیان دارد و در برابر اعتراض‌ها، ژاژخواهی‌ها، تهمت‌ها و افتراها می‌ایستد، مگر همه را می‌شود راضی نگاه داشت؟ بالاخره گفتن حق سخت است، تلخ است، و انسان‌هائی هستند که حقیقت را با همه تلخی پذیرایند، خط‌قرمز‌ها چه بسیار است و با همه تنگ نظری‌ها بازهم، انسان‌های شجاع و با شهامت، حرف خود را می‌زنند، سخت دشوار است، مرد کهن می‌خواهد، یاران و همکاران مؤمن و جدی و پرشور نیاز دارد.

هر کدام از شماره‌های «چشم‌انداز ایران» را ورق بزنید، ایده‌های نو و حرفهای تازه و مطالب ایده‌آل مشاهده می‌کنید که چشم‌ها را روشن و دلها را قوت می‌بخشد، سعی دارند از گفته‌ها و نوشته‌های نخبگان جامعه بهره گیرند، فقط به فهرست مطالب مجله نگاه کنید، نوشته‌ها و اندیشه‌های برترین‌ها را می‌نگرید، در سیاست، در اقتصاد، در اندیشه، در توسعه، در هنجارهای اجتماعی، در تاریخ صدر اسلام، در حوادث امروز جهان، در تنش‌های دیروز و امروز کشور، تغییر مواضع سازمان‌ها، گروه‌ها و آدمها، در اینکه در دنیا چه خبر است؟ فلسطین، ترکیه، سوریه، عراق، لیبی، عربستان، آمریکا، انگلیس و... ایران در این میان چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟ نشریات جهان دربارۀ ایران چه می‌نویسند؟ اظهارنظر خوانندگان چیست؟ برای رفع مشکلات جامعه: دین‌گریزی، انحراف یا شناخت تاریخ، بی‌عدالتی‌ها، گروه گرائی، رانت‌خواری، اعتیاد، طلاق و... چه باید کرد؟

با یکی از بزرگترین معضلات قرن، داعشی‌گری، طالبانی، القاعده و دیگر توطئه‌های صهیونیست‌ها و امپریالیست‌ها علیه اسلام و مسلمین چه باید کرد؟ سیاست وهابی‌ها چیست؟ که یازده سپتامبر را در آمریکا به وجود می‌آورند، به تروریست‌ها کمک می‌کنند، کشور کوچک و فقیر یمن را بمباران می‌کنند، زن و مرد و کودک را قتل عام می‌نمایند، به عنوان «خادم الحرمین» حاجیان را به خاک و خون می‌کشند و هر سال به نوعی عدم لیاقت و توان خود را ثابت می‌کنند.

«چشم انداز ایران» هر کدام از وقایع پشت پردۀ این حوادث را آشکار می‌کند و خوانندگان فرهیختۀ خود را در جریان همۀ امور خائنان و خادمان قرار می‌دهد و چه بسیار خدمت‌های دیگر که همه شایسته تقدیر و سپاس است.

این خدمت‌ها بر مهندس و همکارانش مبارک باشد و من آن افتخار را داشته‌ام که گاه و بی‌گاه مطالبی را در آن نشریه وزین، قلمی می‌کنم و خویشتن را جزو خریداران یوسف(ع) قرار می‌دهم.

از پیشگاه خداوند بزرگ توفیق بیش از پیش میثمی قهرمان و همکاران ارزشمند و والایش را خواستارم و آرزو می‌کنم که خداوند بر سلامت، سعادت و توفیقاتشان بیفزاید و عمرشان به بلندای آفتاب باشد و هر روز بتوانند خدمت برتری را ارائه دهند.

اصفهان فضل الله صلواتی

مهرماه 1395

 
 

ادامه مطلب ...

به مناسبت ۲۵ آبان، سالگرد درگذشت علامه محمد تقی جعفری (ره)

فرمان مالک اشتر در کتاب: «حکمت اصول سیاسی اسلام»
نوشته: «علّامه محمد تقی جعفری (رحمت الله علیه)»


فرمان مالک و حکمت اصول سیاسی اسلام
دکتر فضل‌الله صلواتی
روزنامه اطلاعات - صفحه نظر و اندیشه ها، سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵
لینک روزنامه اطلاعات



اساس سیاست مدن و تدبیر زندگی در کلمات دُرربار حضرت علی(ع) آشکار است، مولای متّقیان که خود رهبر جهان بشریّت و زیرک‌ترین فرد «ادهی‌العرب» و از همۀ بندگان خدا بر امور سیاست واقف‌تر است «وَساسَه العِباد» در عهدنامه‌ای که برای مالک‌اشتر مرقوم می‌فرماید، رموز کشورداری و رهبری جامعه و برخورد با مردم را به نحو احسن، می‌نماید، قانونی وجود ندارد که کامل‌تر و با ارزش‌تر و جامع‌تر از نوشتۀ حضرت علی(ع) باشد، برخی آن را با اعلامیۀ حقوق بشر مقایسه کرده‌اند و با دلائل بسیاری ثابت کرده‌اند که عهدنامۀ امام علی(ع) از اعلامیه حقوق بشر بالاتر، جامع‌تر و مردمی‌تر است.

علی(ع) منادی عدل و آزادی بوده و پیامش تأمین‌کنندۀ آزادی انسانها و اجرای عدالت بین آنها است، وجدان‌های پاک و بیدار بایستی از پیشگاه مبارک آن اسوۀ بشریت و آن امام اول و وصیّ پیامبر(ص)، درس عدالت و آزادگی و مردم دوستی را فرا گیرند.

حضرت علی(ع) بر اساس وحی سخن می‌گوید و مبنای اندیشه‌های او کتاب خدا و سنّت محمد رسول الله(ص) است، کلامش اعجاز در فصاحت و بلاغت و فوق کلام همۀ انسان‌ها است، کجا کسی می‌تواند به مقام رفیع اندیشه‌های او دست یابد و به آسمان فضائل او ارتقاء پیدا کند؟


ز خدا طلب دل مقبلی، به علی ز جان متوسلی

که اگر رسد به علی دلی، به خدا قسم به خدا رسد

(صغیراصفهانی)


تمام اندیشه‌های علی(ع) خدائی است، او وصیّ لایق و با استعداد محمد(ص) بوده است، پیامبر(ص) فرماید: «اَنَا و علیٌ ابوا هذه الامّه» من و علی پدر این امت هستیم.


 ما علی را خدا نمی‌دانیم

از خدا هم جدا نمی‌دانیم  (صغیر اصفهانی)


 ادامه مطلب را مطالعه فرمایید

ادامه مطلب ...

اگر دلواپسان اجازه دهند، کشور پیشرفت می کند

یک تحلیلگر سیاسی:

اگر دلواپسان اجازه دهند

کشور پیشرفت می کند


اصفهان - ایرنا - یک تحلیلگر سیاسی معتقد است:

 چنانچه مخالفان دولت روحانی دست از توهین و کارشکنی بردارند، با ادامه سیاست های فعلی، کشور به سمت پیشرفت و توسعه خواهد رفت.


لینک خبر

به گزارش ایرنا، فضل الله صلواتی روز سه شنبه در نشستی با عنوان «استکبارستیزی و مذاکره با آمریکا از 13 آبان 58 تا 13 آبان 95» در دانشگاه اصفهان افزود: چنانچه مخالفان دولت تدبیر و امید دست از مخالفت بردارند و به دلواپسی خود ادامه ندهند، اوضاع کشور نیز روز به روز بهتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: عده ای قصد دارند با انواع گفته های نابجا و تخریبی، دولت روحانی را بکوبند، اما باید به این نکته نیز بیش از پیش توجه کنند که موفقیت در مذاکرات هسته ای و برجام باعث شد تا ایران از انزوا خارج و راه تعامل و ارتباط مؤثر با جهان هموار شود.

این استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان، عملکرد دولت روحانی در مذاکرات هسته ای، برجام و زدودن تحریم ها را به مثابه یک معجزه توصیف کرد و گفت: اینکه تحریم ها بصورت یکجا برداشته شد، اقدامی بسیار ارزشمند و بی سابقه بود.
صلواتی خاطرنشان کرد: کره شمالی و لیبی قصد داشتند با جهان ارتباط برقرار کنند و زمینه تعامل را فراهم سازند، اما به دلیل نبود یک دولت توانمند و همچنین نبود تیم مذاکره کننده، نتوانستد این هدف را به پیش ببرند و سرانجام نامطلوب آنان نیز بر کسی پوشیده نیست.

این تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب، روند حضور هیات های سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف جهان در کشورمان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اینگونه تعامل ها راه را برای دستیابی به آینده ای بهتر فراهم می کند و سبب رشد و توسعه خواهد شد.

صلواتی خطاب به مخالفان گسترش ارتباط ایران با جهان گفت: توسعه روابط اقتصادی و تجاری به نفع ماست، زیرا می توانیم ارتباطات خود را در این دو عرصه افزایش دهیم.

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: توسعه سیاسی و اقتصادی ایران از دل صندوق های رای بیرون خواهد آمد و مردم همچون گذشته به بهترین شکل ممکن در عرصه انتخابات نقش آفرینی می کنند.

وی با بیان اینکه بصورت کلی پدیده «استکبار» وجود دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت، تصریح کرد: علت سقوط شاه نیز اندیشه های استکبارستیز امام راحل و پیروان ایشان بود، اما استکبارستیزی باید به معنای زیر بار دشمن نرفتن باشد نه قطع ارتباط با همه.

این نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معنای استکبار به زمان، فرد، گروه، حزب و یا دولتی اختصاص نمی یابد و ممکن است در هر زمان و مکان و از سوی هر فرد و گروهی بوجود آید.

وی با اشاره به آگاهی بالا و وسیع دانشجویان در اعصار مختلف بیان کرد: آگاهی هموطنان بویژه جوانان و دانشجویان سبب پیروزی انقلاب به رهبری امام راحل شد، زیرا دانشجویان هوشیار و بیدارند و با رصد مسائل گوناگون در راستای پیشرفت و بهبود اوضاع اظهارنظر می کنند و پیشنهاد می دهند.

وی با اشاره به عقیده عده ای از تحلیلگران سیاسی و بین المللی که اشغال سفارت آمریکا، آغازگر جنگ تحمیلی بر ضد ایران و به تبع تحریم های گسترده و بسیاری دیگر از مشکلات بود، گفت: در باره این موضوع می توان رساله ها متعددی تهیه کرد و کتاب های زیادی نوشت، زیرا نظر یاد شده، پیچیده و در عین حال قابل تامل است.
صلواتی تصریح کرد: تاکنون در باره استکبار و استکبارستیزی کار علمی تحقیقاتی جامعی انجام نشده و دیدگاه علمی روشنی نیز در این راستا وجود نداشته است.

وی ادامه داد: نظر مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت پس از پیروزی انقلاب مبنی بر نادرست بودن اشغال سفارت آمریکا، نظریه درستی بود ، زیرا سفارت هر کشور در کشور دیگر به منزله خاک کشور مبدا محسوب می شود.

به گفته صلواتی، مهندس بازرگان همواره بر تعامل و ارتباط با سایر کشورها تاکید می کرد.

به گفته این نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی، جنگ و نزاع با جهان و عدم تعامل با دیگران از اهداف مردم برای انقلاب نبود.

وی همچنین در باره دولت های سازندگی و اصلاحات گفت: در زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی، کشور از لحاظ اقتصادی به خوبی اداره می شد و در دوران اصلاحات، جهانیان به ایران و ایرانی احترام می گذاشتند.

این نشست در روز 18 آبان ماه به همت انجمن اسلامی دانشجویان «راه امید» دانشگاه اصفهان در تالار پیامبر اعظم(ص) این دانشگاه برگزار شد.

**خبرنگار: علیرضا حکیمیان* انتشار: محمدرضا شکراللهی

اینجا همه بیدارند- سیره اخلاقی و احوالات معنوی مرحوم حاج شیخ حیدرعلی صلواتی

اینجا همه بیدارند

سلسله نشست های آشنایی با مفاخر مدفون در تخت فولاد

این برنامه:  تبیین سیره اخلاقی و احوالات معنونی:

آیت الله حاج شیخ حیدرعلی صلواتی (رحمت الله علیه)

پنج شنبه 13 آبان ماه از نمازمغرب و عشا، خیمه حسینی گلستان شهدا



مقاله ویژه نامه بزرگداشت دکتر سید محمدمهدی جعفری، میراث دار: طالقانی، شریعتی و بازرگان

گفتگو با دکتر فضل الله صلواتی:

 

رفاه و سعادت مردم

اساس تصمیم‌گیری محمدمهدی جعفری بود



.... در حضور سرهنگ جلّود، نخست وزیر و یا معاون قذافی در ملاقات دوساعته، سخنگوی نمایندگان مجلس ایران، آقای جعفری بودند و مطالبی را که لازم بود مطرح شود، مخصوصا در مورد امام موسی‌صدر، ایشان می‌گفتند و دیگران هر چه می‌خواستند بگویند یا بپرسند، توسط آقای جعفری ترجمه می‌شد، مخصوصا جلّود اصرار داشت که در شعارهای ایران،  «مرگ بر شوروی» نباشد، چون اگر شوروی ارسال اسلحه را به ایران از طریق لیبی قطع کند، دیگر اسلحه‌ای در غوغای جنگ، به ایران نخواهد رسید...


«منتشر شده در آبان ماه 1395 - (ویژه نامه بزرگداشت دکتر سیدمحمد مهدی جعفری»


دکتر فضل الله صلواتی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، چهره نام آشنای سیاسی کشور، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی از اصفهان، اولین رئیس نهضت سوادآموزی کشور، مشاور عالی استاندار و مشاور فرهنگی شهرداران اصفهان از سال 1363 تا سال 1382 و م‍‍ؤسس سالن‌های مطالعه و کتابخانه‌های شهرداری اصفهان، نویسنده صدها مقاله در رسانه‌های کشور و مؤلف دهها جلد کتاب، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و پیش‌کسوت روزنامه‌نگاران اصفهان، وی مدت 11 سال نشریه پرمخاطب نویداصفهان را منتشر می‌ساخت.

 

گفتگویی با ایشان در خصوص همکاری و همراهی با دکتر محمدمهدی جعفری داشته‌ایم که تقدیم می شود.

 


1-   سابقه آشنایی شما با دکتر جعفری از کجا آغاز شد؟

به نام خدا ، با سلام و عرض ارادت -   سابقه آشنائی من با جناب دکتر جعفری از دوره اول مجلس شواری اسلامی بوده است، من از اصفهان و ایشان از دشتستان و برازجان انتخاب و به مجلس آمده بودند، گر چه پیش از اینها نام ایشان را شنیده بودم و با برخی آثارشان از جمله: «روش تربیتی اسلام» از محمدقطب و بعدها ترجمة کتاب: «امام علی‌بن ابیطالب» نوشتة: عبدالفتاح عبدالمقصود از جلد دوم تا جلد هشتم ، و با قلم شیوا و نثر دلپذیر ایشان آشنائی داشتم، علاوه بر این، نام ایشان را از همان سال1340 در میان دستگیرشدگان نهضت آزادی ایران شنیده و برای آزادی او و دوستانش دعا می‌کردم، نامهای آقایان بزرگوار: آیت الله طالقانی، مهندس مهدی بازرگان، ‌دکتر یدالله سحابی بر تارک نهضت و مبارزه می‌درخشید و امثال محمدمهدی جعفری از شاگردان و پرورده شده‌های آن بزرگواران بودند، که به خاطر تلاشها و فداکاریهاشان در راه اسلام و میهن عزیزمان ایران و مبارزه با استبداد به زندان افتاده بودند، در آن زمان همة ‌روشنفکران و آگاهان مذهبی و سیاسی،‌ به اینان عشق می‌ورزیدند و آن‌ها را سمبل آزادگی و عدالت و ایمان می‌دانستند، و حتی سخت مورد توجه مرحوم امام خمینی بودند که از سالهای 41 و 42 نهضت روحانیت را آغاز کرده بودند.

از همان زمان‌ها من نیز با شرکت سهامی انتشار، که ناشر کتابهای مذهبی آگاه‌کننده بود و مخصوصا از سال1345 به بعد رفت و آمد داشتم، آقای محمدمهدی جعفری را پس از آزادی از زندان در آنجا می‌دیدم و عرض ارادت داشتم، ولی شرایط طوری نبود که با جناب ایشان رابطه خصوصی برقرار کنم، آقای جعفری را همکار در آن مؤسسة علمی مذهبی می‌دانستم، ارتباط من با «شرکت سهامی انتشار» بیشتر در رابطة  مؤسسة «انتشارات خرد» اصفهان بود که با جمعی از دوستان تأسیس کرده بودیم و سعی داشتیم ناشر اندیشه‌های: امام خمینی، مهندس بازرگان، دکتر شریعتی و دیگر انقلابیون زمان باشیم، کتاب «کار در اسلام» که پیاده شده نوار یک سخنرانی از مرحوم بازرگان بود و کتابهائی دیگر از جمله «سخن عاشورا» توسط آن مؤسسه در اصفهان چاپ و در اختیار «شرکت انتشار» نیز گذاشته شده بود، تا سال1350 که بنده به زندان‌های متناوب گرفتار شدم، ارتباط مداوم با آن مرکز انتشاراتی داشتم و از سال 1346 به بعد که دوران کارشناسی ارشد را در دانشکدة‌ الهیات دانشگاه تهران می‌گذراندم، آقای جعفری را ملاقات می‌کردم، پس از زندان‌های پشت سرهم، از سال1350 و تبعید به شهر یزد، تقریبا رابطة من با دوستان انقلابی تهران و جاهای دیگر قطع شد، با این حال از آثار آقای محمدمهدی جعفری استفاده می‌کردم، تا اینکه پس از پیروزی انقلاب جناب ایشان را در مجلس اول ملاقات کردم، عرض ارادت و همفکری و همراهی با آقای جعفری باعث شد که بیش از پیش به ایشان ارادت پیدا کنم، آقای حسنعلی زهتاب، دوست اصفهانی من که دانشجوی دانشسرای عالی و معلم مدرسة کمال بودند، گاهی از ایشان می‌گفتند و مرا با آقای جعفری مربوط می‌کردند.

  

ادامه مطلب ...