زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

پیام استاندار اصفهان به مناسبت نکوداشت و رونمایی از آثار دکتر صلواتی


بسم الله الرحمن الرحیم


«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»


« همت بلنددار که مردان روزگار                          از همت بلند به جایی رسیده اند »


در نگاهی به بلندای تاریخ کهن بشر، احترام، تکریم و ستایش، شایسته و بایسته انسانهایی است که وجودشان همچون ستاره ای درخشان در آسمان سعادت و محبّت می درخشند. بی سبب نیست که نخبگان و فرهیختگان همواره مورد تکریم قرار دارند و در ذهن تاریخ ماندگارند. آنان همانند شجرۀ طیبه ای هستند که اصل ثابت دارند و برای همگان ثمربخش و مفید هستند.

در هر جامعه ای، طیف های مختلف اجتماعی وجود دارند که از منظر عملکردی در جایگاه های گوناگونی ارزشگذاری و تعریف می شوند، معیار صفر و صد بودن، و صد البته هر امتیازی مرهون جوهره ی وجودی افرادی است که متفاوت می اندیشند و آثاری گونه گون پدید می آورند و این تفاوت در ادامه، نِمُود عینی یافته است.

در دیار ایران زمین کم نبودند مردان و زنانی که وجودشان همچون مشعل و شمع، وقف روشنایی و روشنگری است و آسایش و آرامش خویش را در آسودگی دیگران می بینند. این چنین است که در همایش نکوداشت و رونمائی آثار ارزشمند استاد بزرگوار و دوست فرهیخته ام، جناب آقای دکتر فضل الله صلواتی که از مردان نخبه و فرهیخته روزگار و گنجینه ای از علم، معرفت، آگاهی، سرشار از تجارب و منشأ تحولات بزرگی در زمینه های سیاسی و اجتماعی و سرمایه بزرگ انسانی و اجتماعی هستند، اعلام تبریک و سپاس نمایم.

دکتر صلواتی تجسم بیش از 60سال تلاش و مجاهدت است. نام صلواتی، نامی ماندگار و جاودان و چهرۀ شناخته شده ای برای مبارزان سنگرهای سیاسی و فرهنگی است که توجه همه را به خود جلب می کند. در سال های دشوار مبارزه با رژیم طاغوت، با تشکیل مجامع اسلامی دانشجویی و دانش آموزی و شکل دادن راه پیمایی در سالهای: 1340 و 1342 و ایجاد کانون بحث های دینی و سیاسی، صدای رسا و سخن مردمان دیار همیشه جاوید اصفهان را بی محابا به گوش جهانیان رسانید و تهدید، فشار تعلیق و تبعید توسط عوامل رژیم طاغوت، نتوانست این مجاهد خستگی ناپذیر را شکست دهد و به عقب نشینی وادار سازد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران نیز حضور این استاد فرهیخته در عرصه های سیاسی و جهادی، علمی و تحقیقی، نقش برجسته ایشان را در این عرصه ها نمایان ساخت.

این معلم و مورخ بزرگوار و موقعیت شناس، انقلابی و وفادار به انقلاب، پیشکسوت و پیشرو با بهره مندی از زبان و قلم فاخر، خمواره به دنبال آزادی خواهی و ظلم ستیزی بوده و آثار قلمی ایشان همواره روشن کننده راه بوده است.

در طی این چهل و چند سال پس از پیروزی، با نیم قرن تجربه سیاسی و انقلابی، با توجه به نیازهای انقلاب و عرصه های نوین پیش روی جوانان این مرز و بوم در کنار جوانان قرار گرفت و در سنگر علم و دانش در دانشگاه، تلاش های ارزشمند خود را همراه با اخلاص و صفایی که هموماره در ایشان آشکار است، به تربیت نیروهای جوان و فاضل پرداخت. گامهای این مرد روزگار در بیش از 80سال عمر پربرکت خدمت، باز هم استوارتر است و امروز نیروهای جوان و فرهیخته که ثمرات وجودی این مرد دوران هستند، چشم به افق های دور دست دوخته اند. هدف های دست یافتنی و همت ها بس بلند و استوار دارند.

هنر ما این است که بتوانیم از بزرگان و پیش کسوتان انقلاب و استادان فرهیختۀ دانشگاه که سرمایه گرانقدر نظام مقدس هستند، بیشترین بهره مندی را نصیب جریان دینی و انقلابی در میهن خود نمائیم و با داشته های امروز، فردایی روشن تر را برای جوانان تدارک ببینیم.

در پایان سخن، بر خود لازم می دانم از تلاش های ارزشمند عزیزانی که در برگزاری مراسم نکوداشت و تجلیل از شخصیت یکی از مشاهیر انقلاب اسلامی، استاد فرهیخته، جناب آقای دکتر صلواتی اهتمام و تلاش ورزیدند، تقدیر و تشکر نمایم، مخصوصا از مدیریت محترم کتابخانه ملی سرکار خانم دکتر بروجردی که نهایت لطف را فرمودند سپاسگزار باشم و از این که نتوانستم به دلیل امور مدیریتی در حوزه کاری استان اصفهان و به خصوص مشکلات حوزه بهداشت و درمان با توجه به شرایط کرونایی که امروز بر کشور ما و استان اصفهان حاکم است و شاهد مبتلا شدن تعداد زیادی از شهروندان عزیز استان به این ویروس منحوس شده ایم، در جمع آن بزرگواران حاضر و از مطالب جمع اندیشمندان محترم در این همایش استفاده کنم، عذرخواهی می نمایم.

از خداوند منان برای همه شما فرهیختگان توفیق، سعادت و سلامتی مسئلت دارم و امیدواریم با یاری الهی هر چه زودتر شاهد ریشه کن شدن ویروس منحوس کرونا و بازگشت وضعیّت جامعه به حالت عادی باشیم.

با احترام

عباس رضایی

استاندار اصفهان مردادماه 1400

 

 

تقدیر مؤسسه اهل البیت(ع) از استاد صلواتی


« بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِیم »


«  یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ  »


فرهیخته گرانمایه جناب آقای دکتر فضل الله صلواتی (زیده عزه)


مکتب انسان ساز اسلام، آثاری بی بدیل و ماندگار با الهام از معارف حکمی خلق می کند و بر این باور است که رمز ماندگاری و جاودانگی مؤلفه ها و رمزینه های اصلی بینش توحیدی و معارف حقه سراجان نیر ولایت و امامت به چیره دستی خلق آثال علمی است و با این شناخت عمیق تمامی اهتمام و جدیت خود را مصروف مصاحبت و همجواری دو حوزه نگرش های توحیدی و ولایی و ابعاد علمی و پژوهش اسلامی می کند.

اینک که آئین نکوداشت و رونمایی از آثار گرانبهای جنابعالی در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار گردیده است، بر ما فرض است که نعمت وجود آن فاضل گرانمایه را ارج نهاده و شاکر نعمت های الهی از اعطای این همه موهبت بر بندگان خاص خود باشیم.

توفیق روز افزون آن جناب را در اشاعه مکتب انسان ساز شریعت علوی از درگاه حضرت حق جل و اعلی خواستارم.

سید حسین رضازاده

تولیت و مدیرعامل مؤسسه اهل البیت(علهیم السلام)

شماره نامه 2570 102

تاریخ: 21-5-1400

سیاستمدار متین و متدین - روزنامه سازندگی

روزنامه کارگزاران سازندگی ایران


روزنامه صدا - سال چهارم - شماره 1007 - یکشنبه 24مردادماه 1400
تحجر مذهبی علیه روشن فکری مذهبی
سخنرانی سید حسن خمینی در مراسم نکوداشت فضل الله صلواتی

گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران از نکوداشت استاد صلواتی:

نکوداشت اسطوره مقاومت و نماد فرهنگ، فضل الله صلواتی

متن خبر در پایگاه اطلاع سانی جماران

مراسم نکوداشت و رونمایی از آثار استاد فضل الله صلواتی عصر چهارشنبه(20 مرداد ماه 1400) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در کتابخانه ملی برگزار شد.

مراسم نکوداشت و رونمایی از آثار استاد فضل الله صلواتی، از مبارزین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی، عصر چهارشنبه(20 مرداد ماه 1400) با حضور یادگار امام و جمعی از شخصیت های فرهنگی، سیاسی و علمی در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، دکتر اشرف بروجردی در ابتدای این مراسم گفت: استاد فضل الله صلواتی اسوه و الگویی است برای نسلی که حقیقت را طالبند و در جست و جوی معرفت برای رسیدن به حقیقت، پروانه ‌وار در طلب جامعه ‌ای هستند که در آن «کرامت انسانی» نه به کسب آموزه ‌ها که به ذات انسانی توصیف می شود و به اعتقاد من این استاد فرزانه اسطوره مقاومت و نماد فرهنگ است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: برای استاد صلواتی می ‌نگارم که عطر شمیم وجودش جان جوانان را صیقل داده و راهش را پر رهرو ساخته است. او که خود پرورده آموزه ‌های پیامبرش محمد بن عبدالله(ص) است که خدایش او را سر مشقی نیکو برای باورمندان به روز باز‌پسین قرار داده است. اینک خود اسوه و الگویی است برای نسلی که حقیقت را طالبند و در جست و جوی معرفت برای رسیدن به حقیقت پروانه ‌وار در طلب جامعه ‌ای هستند که در آن «کرامت انسانی» نه به کسب آموزه‌ه ا که به ذات انسانی توصیف شود.

وی اظهار داشت: صلواتی دریافته بود که معلمی شغل انبیاء است و علی رغم اثرگذاری و اثر بخشی ‌اش در مدیریت شهر و نقش آفرینی‌ اش در تدوین قوانین به این نتیجه رسید که انسان سازی و پرورش انسان های فکور و فهیم بر همه مسند‌های قدرت ترجیح دارد لذا به تربیت انسان ها همت گمارد؛ همان انسان هایی که امروز هر یک شعاع وجودی‌ شان منشاء تحول و توسعه است. آنها از محضرش آموختند که حرمت و کرامت انسانی و خدمت به مردم و رفع نگرانی آنها در بهره ‌مندی از زندگی توأم با آسایش و آرامش باید سرلوحه همه تلاش های انسان برای زیستن باشد.

بروجردی افزود: نگاه ژرف او به جهان هستی، معارف دینی و منزلت انسانی در این جهان بیکران را می ‌توان از نگاشته هایش به دست آورد و من مانده ‌ام که کدام را یادآور شوم؛ تحلیلی از زندگی امام محمد تقی(ع) یا زندگی امام رضا(ع) و یا بررسی دوران امام محمد باقر(ع) که هریک راهگشای چگونه زیستن و تحلیل شرایط سیاسی – اجتماعی آن زمان و ضرورت برخورداری از نگاهی ژرف به حاکمیت و حکومت داری دوران بنی امیه و بنی عباس است؛ تا می‌رسد به توصیف عملکرد و اقدامات بنی‌ اُمیه با کتاب «سیاهکاری های بنی‌ اُمیه» و نظام شاهنشاهی در ایران با عنوان کتاب «سقوط شاه» و ده ها عنوان کتاب دیگر که نشان از دغدغه ایشان به ضرورت شناخت ابعاد حاکمیت، دریافت صحیح از معنای زندگی و استواری در ایدئولوژی دین اسلام بر اساس باورهای اصیل و عمیق دینی و نه اسلام وارونه است.

 

اشرف بروجردی: نقش استاد صلواتی نجات جامعه از ندانستن است

 وی اظهار داشت: اینک نیک می داند و یادآور می ‌شود که شکوفائی اندیشه در جامعه ایران نیازمند برخورداری از آزادی در بیان و ابراز عقیده است و به این ترتیب او را وا می‌ دارد تا کتاب های «نوای آزادی» و «بهار آزادی» را به رشته تحریر در آورد. تا به جامعه یادآور شود که بدون بهره مندی از آزادی در بیان و حفظ حریم خصوصی نمی ‌توان به تولید اندیشه دست یافت، عدم دستیابی به اندیشه ‌های نوین جهل و بی خبری که آفت جوامع بشری است را به همراه خواهد داشت.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأکید کرد: نقش استاد صلواتی نجات جامعه از ندانستن است او این تلاش و راه رسیدن به آن را با مقاومت در برابر ظلم و روشنگری به منصه عمل در آورد. مقاومت در برابر کسانی که می گویند یک مرید نادان بیش از تملک شش دانگ یک روستا ارزش دارد و در تمام این مسیر از تعلقات دنیایی به دور است. امروز او اسوه و الگوی زنان و مردانی است که برای رسیدن به حقیقت و کسب معرفت او را برگزیده ‌اند.

 

سید محمد خاتمی: صلواتی هیچ گاه در دام تحجر و التقاط نیفتاد

او هیچ گاه بانی و مبلغ خشونت در برابر خشونت نبود و همواره بر آزادی، رواداری و رشد فکری و معنوی مردم که آنان را صاحبان اصلی انقلاب و کشور می دانست، پافشرد

به گزارش خبرنگار جماران، در ادامه این مراسم پیام حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی به ذیل قرائت شد:

بسم الله الرحمن الرحیم

بزرگداشت شخصیت علمی، سیاسی، مبارزاتی و تربیتی بزرگی چون فضل الله صلواتی در خور تقدیر است؛ و ستایش از این اقدام مبارک بیشتر می شود هنگامی که در نظر داشته باشید آن گونه که شایسته و بایسته است از سرمایه وجودی شخصیت های ممتازی چون دکتر صلواتی بهره گیری نشده و حتی نسبت به آنان بی وفایی صورت گرفته است.

گفتن و نوشتن درباره دکتر صلواتی که عمر شریف خود را در راه علم و معرفت و نیز اعتلای میهن و نگاهداشت حق و حرمت مردم و آزادگی و آزادگی صرف کرده دشوار است. چرا که همواره بیم آن می رود حق ایشان در بیانی که می شود ادا نگردد.

صلواتی علاوه بر نقش مهمی که در مبارزات دوران اخیر ایران برای آزادی از استکبار و پیشرفت داشته است، دارای شخصیتی است که از راه پژوهش و تحلیل و ادب شعر نیز به جامعه خدمت کرده است. وی از پیشتازان نهضت اسلامی ضد استبدادی و ضد استعماری است و به خصوص این پیشتازی در اصفهان سرفراز بیشتر و بهتر نمایان است.

محوریت او برای تحول خواهان به خصوص جوانان از همه صنوف روحانی، دانشگاهی، کارگری، کارمندی و غیره در دوران حاکمیت استبداد وابسته و نقشی که در جهت هدایت جامعه به خصوص جوانان به سوی آرمان های اصیل نهضت ملی اسلامی داشته ممتاز است.

او در دوران گذشته همواره تحت مراقبت و پیگرد بود و در برهه هایی آزاد شد و تحت شکنجه قرار گرفت و در بند زندان و تبعید گرفتار آمد و علی رغم فشارها، شخصیت مقاوم و پر تحمل او مانع شد که جریان های فعال مبارز در اصفهان بپاشد و راهی که او آغاز کرد یا هموار کننده آن بود ادامه یافت تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید.

صلواتی که وفاداری و پایداری خود را به آرمان های اصیل انقلاب و روح تحول خواهی ملت ایران و حرکت مردم به سوی آزادی و استقلال و پیشرفت توأم با اخلاق و عدالت نشان داده بود، با هوشیاری هیچ گاه در دام تحجر و التقاط نیفتاد و با اینکه خشونت ها و آزارهای فراوان را تحمل کرده بود هیچ گاه بانی و مبلغ خشونت در برابر خشونت نبود و همواره بر آزادی، رواداری و رشد فکری و معنوی مردم که آنان را صاحبان اصلی انقلاب و کشور می دانست، پافشرد. همچنان که پس از انقلاب نیز بر این روش اصرار کرد و می کند.

امروز نیز با وجود نامهربانی ها و بی وفایی هایی که در حق او شده و می شود، گرچه از اصول و ارزش های مورد نظر ملت تحول خواه و آنچه در انقلاب اصلی بوده است روی برنگردانده، وی دمی از نقد ناروایی ها و کاستی هایی که متأسفانه احیانا به نام نظام صورت می گیرد غافل نیست.

وجود عزیزانی چون حضرت دکتر فضل الله صلواتی غنیمتی است برای جامعه رو به آینده ما و اگر جامعه رو به آینده و نظام و همگان آن را درک کنند و زمینه بهره گیری بیشتر و بهتر از سرمایه گرانقدر دانش، تجربه، ظرفیت وجودی و صداقت او و امثال او را فراهم آورد بدون تردید آینده ای بهتر در انتظار ما و جامعه ما خواهد بود.

برای جناب دکتر صلواتی گرانقدر در همه حال و همه جا سلامتی، بهروزی، طول عمر باعزت و پرثمر و برای جامعه توفیق بهره گیری بیشتر و بهتر از او و امثال او را از خداوند مهربان مسألت می نمایم.

سیدمحمد خاتمی

مرداد ماه 1400

 

مراسم نکوداشت و رونمایی از آثار استاد فضل الله صلواتی

 

سید محمود دعایی: صلواتی منشأ آگاهی، تحول و پرورش خیلی از نسلی است که دارد تمام می شود


به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی نیز در این مراسم با بیان اینکه «من آرزوی چنین روزی را داشته ام»، گفت: من نوجوانی بودم که دبیرستان را رها کردم و طلبه شدم. دنبال الگوهایی می گشتم که از آنها اقتباس کنم. آن ایام سازمان ها و گروه های اسلامی زیادی بودند و پیشاپیش همه آنها در آن زمان نهضت آزادی بود. یاران مرحوم طالقانی و مرحوم بازرگان فعالیت هایی داشتند و حرکات زیبایی را دنبال می کردند. عشق ما این بود که در دادگاه محاکمه آنها شرکت کنیم و از دفاعیات و پایبندی آنها نسبت به آرمانهایشان درس یاد بگیریم.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات افزود: گاهی که برای سخنرانی به اصفهان می رفتیم دنبال چهره های مبارز و الگو می گشتیم. آنجا بود که با آقای صلواتی و برخی دوستانشان آشنا شدم. تقدیر این بود که در ایران نمانم و به خارج از کشور بروم. در دوران هجرت توفیق داشتم از یک موج رادیویی در عراق استفاده می کردیم و فعالیت های تبلیغاتی داشتیم و دنبال مطالبی می گشتیم که قابل پخش باشد و از متن آن استفاده کنیم و ندا و پیام مردم را برسانیم. وقتی سروده آقای دکتر صلواتی با عنوان «مسلمانی که باید بود» دست ما رسید به خود بالیدیم. من بارها آن شعر را با شور و هیجان خاصی قرائت کردم و از آن الهام گرفتم.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب دنبال امثال آقای صلواتی می گشتم و خوشبختانه در مجلس شورای اسلامی شش ماه من با ایشان هم صندلی بودیم. مجلس گذشته صندلی هایی داشت که دوقلو بودند و در یکی از قرعه کشی ها من زیر سایه آقای صلواتی قرار گرفتم. آن شش ماه من ساخته و تربیت شدم و خیلی از فضائل انسانی را از نزدیک شاهد بودم و الهام گرفتم.

دعایی با تأکید بر اینکه آقای صلواتی خیلی خوش مشرب هستند، اظهار داشت: بسیاری از ظرایف تربیتی و اخلاقی و یک سری از طنزها و زیبایی های در کلام چنان تأثیرگذار است که انسان نمی تواند فراموش کند.

وی تأکید کرد: آقای صلواتی حجت دینداری و انقلابی گری نسل وسیعی هستند. یکی از آنها خود من بودم که در دوران انقلاب از امثال ایشان الهام گرفتم و راه را درست انتخاب کردم و با موفقیت به انجام رساندم. در دوران بعد از هفتم تیر در مجلس اول شرایط خاصی بر مجلس حاکم بود و گاهی تندروی هایی در مجلس صورت می گرفت و گاهی نسبت به بعضی از پیشکسوتان امر مبارزه بی حرمتی هایی می شد و تحمل آن شرایط برای دردمندان و آشنایان با پدیده های سالیان گذشته خیلی دردناک بود. من گاهی می دیدم که در مقابل بعضی از تندروی ها و نطق های نسنجیده و حتی هتاکانه قطرات اشکی از چشم آقای صلواتی جاری می شد و افسردگی و نگرانی خودش از آنچه دارد می گذرد را با آن حالت نشان می داد.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: فراموش نمی کنم در یکی از همان مناسبت ها ایشان پشت تریبون رفت و خطاب به جوانانی که ممکن بود به خاطر این تندروی ها از انقلاب سرخورده شوند، فریاد زد اگر نقصی می بینید از ما است و از اسلام و نسل انقلاب نیست؛ به خاطر تندروی های ما و هتاکی های برخی افراد ما از انقلاب نرنجید و از اسلام فاصله نگیرید. اسلام به ذات خود عیبی ندارد و هر عیبی هست از ما است.

وی اظهار داشت: آقای صلواتی منشأ آگاهی، تحول و پرورش خیلی از نسلی هستند که دارد تمام می شود. مدتی آقای صلواتی در یزد تبعید بودند و من شاهد بودم نسل انقلابی و آگاه یزدی کسانی بودند که از شمع وجود آقای صلواتی در این دوران الهام گرفتند دو همه آنها مدیون این استاد بزرگ و اسوه پاکی، معرفت و تقوا بودند. البته ویژگی آقای صلواتی این بود که همیشه خوش تیپ و خوش لباس بود و کسی نبود که به خاطر یک سری اداها بخواهد ظاهر متفاوتی از خودش نشان بدهد. خود این شادی بیشتری را به دوستان و علاقه مندان ایشان می بخشید.

 

مراسم نکوداشت و رونمایی از آثار استاد فضل الله صلواتی

 

فضل الله صلواتی نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: آخرین دفعه که خدمت امام بودیم، خانمی جلوی ما بود و النگویش را درآورد و به امام داد و امام دستی به النگو کشید و آن را پس داد. خانم ناراحت شد که چرا امام هدیه من را نپذیرفته و (آیت الله شیخ) حسن آقای صانعی توضیح دادند که امام قبول کرده اند ولی آن را به خودتان هدیه دادند.

وی افزود: بعد از ایشان نوبت من شد و امام از من پرسیدند چه کار می کنی؟ گفتم معلم بوده ام و هستم؛ طلبکار نیستم. یک وقت خدمت علامه طباطبایی بودیم و گفتم خوش به حالتان، «المیزان» را تمام کرده اید و گفت می ترسم نسبت به استعدادی که خدا داده کم کاری کرده باشم.

صلواتی تأکید کرد: همه حرف هایم را مثل سال 42 می زنم و تا وقتی نفس می آید و می رود حرفم را می زنم و هیچ وقت کوتاه نیامده ام. حاج حسن آقای خمینی و برادران و آقازاده هایشان امید آینده اسلام هستند. مهندس (لطف الله) میثمی حجت زمان ما است که علی رغم نداشتن چشم و دست این همه مقاله پر بار می نویسد و همه هستی خود را برای اسلام و انقلاب گذاشته است.

مشروح سخنان حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در این مراسم را نیز  «اینجا» بخوانید.

به گزارش جماران، در این مراسم همچنین با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی از دو عنوان کتاب اخیر دکتر فضل الله صلواتی به نام های «تحلیلی از زندگانی و دوران امام علی بن موسی الرضا(ع)» و «تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمد باقر(ع)» رونمایی شد.

در مراسم نکوداشت و رونمایی آثار استاد فضل الله صلواتی؛ (پایگاه جماران)

سید حسن خمینی:

 جامعه ای که از شجاعت خالی شود، از همه فضائل انسانی خالی است.

جریان متحجر دزدانه بر سر سفره پیروزی نشست.

هیچ یک از افراد مبارز ریشه در اندیشه متحجرانه نداشته اند.

سید حسن خمینی گفت: شجاعت قابل تدریس است و جامعه ای که از شجاعت خالی شود از همه فضائل انسانی خالی است. من آقای هاشمی را در یک صفت خیلی می ستودم که آرمان ها را به گونه ای تعریف نمی کرد که که بشود آنها را رها کرد. فردای پیروزی درگیر مناعت طبع نشد و ماند.

یادگار امام با تأکید بر اینکه جامعه ای که از شجاعت خالی شود از همه فضائل انسانی خالی است، گفت: باید به همگان گفت انقلابیون مسلمانی که قبل از انقلاب مبارزه کردند جریان «متحجر مذهبی» نبودند. انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکر مذهبی» بوده است. 

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم نکوداشت و رونمایی از آثار فضل الله صلواتی در کتابخانه ملی، گفت: نام آقای صلواتی قرین با مبارزات مسلمانان قبل از انقلاب است و مبارزینی که پیش از انقلاب در خطه اصفهان و یزد با مبارزات مردم ایران همراه و همدوش بودند. یاد می کنیم از همه آن بزرگواران مرحوم آیت الله منتظری، آیت الله طاهری اصفهانی، مرحوم نکویی که در سال های اخیر عزادار ایشان شدیم، شهید بزرگوار محمد منتظری و آیت الله صدوقی و از خداوند متعال علوّ درجات همه آن بزرگواران را خواستاریم.

یادگار امام با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، افزود: قرآن می فرماید، کسانی که در راه خدا جهاد می کنند بر آنهایی که نشسته بودند-حتی با بهانه-اولویت دارند. آیه دیگری تأکید دارد که مؤمنین قبل از فتح و بعد از فتح مساوی نیستند و کسانی که بعد از فتح به مبارزه اضافه شده اند در مقابل کسانی که در «دوران عسرت» پرچم شکوه و نام پیامبر را در دست داشته اند متفاوت ارزشگذاری می شوند.

 قبل از انقلاب، گروهی بوده اند که نه تنها مبارزه نمی کردند بلکه مبارزان را مورد طعن قرار می دادند

 وی تصریح کرد: کسانی که در روزگار مبارزه وارد مبارزات نمی شدند چندین گروه بودند. یک دسته کسانی بودند که اگر نوش نبودند، نیش هم نبودند؛ کسانی که «حبّ» ارزش را داشته اند و توانش را نداشته اند. اما وقتی تاریخ مبارزات قبل از انقلاب را مرور می کنیم، گروهی بوده اند که نه تنها مبارزه نمی کردند بلکه مبارزان را مورد طعن قرار می دادند. متأسفانه دسته ای از آنها پشت توجیه دیندارانه و خیرخواهانه پنهان می شدند در حالی که علت اصلی «ترس» بوده است.

سیدحسن خمینی ادامه داد: ما خودمان بهتر از هر کسی می دانیم سخنی که می گوییم از کدام میل نفسانی بر می خیزد؛ اینکه آیا ترسیده ایم یا خیری در آن سخن هست. بسیاری از کسانی که در دوران مبارزه تن نمی دهند کسانی هستند که می ترسند یا طمع دارند.  روزی در سمیناری  صحبت می کردم. مطلبی در خصوص «شرطیت قدرت» تنظیم کرده بودم و گفتم امام قائل هستند که باید آنقدر مبارزه کرد تا ببینیم دیگر نمی توانیم مبارزه کنیم اما افراد دیگری نظرشان این است که از ابتدا نباید مبارزه کنیم. مرحوم آیت الله توسلی بعد از آن سخنرانی به من گفت، همه اینها درست اما در واقع کسانی که مبارزه نمی کردند، می ترسیدند و اینها توجیهاتی برای خروج از مسئولیت است.

وی اظهار داشت: امثال آقای صلواتی یک ویژگی بزرگ داشتند و آن اینکه نمی ترسیدند و ایمان داشتند و طمع و خوف هم نداشتند؛ این جوهر کم ارزشی نیست. همیشه در جوامع این گونه جوهرها هم کمیاب و هم باارزش هستند. کسانی که حاضر شوند تبر بردارند و ابراهیم وار به دل آتش بروند و زندان و شکنجه و تبعید را تحمل کنند جوهرهای کمیابی هستند که میراث یک ملت در تاریخ خودش است. شجاعت کسانی از این دست بزرگترین سرمایه ملت ها برای عبور از پیچ های تاریخ است.

 

جامعه ای که از شجاعت خالی شود از همه فضائل انسانی خالی می شود

 یادگار امام تأکید کرد: شجاعت قابل سرایت، تعلیم و تعلّم است. جامعه ای که از شجاعت خالی شود از همه فضائل انسانی خالی می شود. البته وارد بحث های اخلاقی نمی شوم که «تحمل» یک طرف و «جور» یک طرف است اما اصل این است که انسان وقتی به آرمان و هدفی می رسد نترسد؛ این گوهر نایابی است. امروز تجلیل از آقای صلواتی تجلیل از شجاعت نسلی است که در مرحله اول همدل و همراه شوند و در مرحله دوم این شجاعت را در دل خودشان نهادینه کنند، به غیر خودشان یاد بدهند و پیروز شوند. جامعه ما محتاج این فضیلت است. امام بزرگوار در کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» شجاعت را یکی از جنود رحمان عنوان می کند.

وی یادآور شد: یکی از ویژگی های مبارزین «مناعت طبع» است. بعضی ها رفیق روز بزم هستند و اتفاقا خصلت اولیه مبارزین یعنی شجاعت، با مناعت و بزرگ طبعی همراه است و این ضمن اینکه بسیار خوب است، بعضا ضعف است. من آقای هاشمی رفسنجانی را در یک صفت خیلی می ستودم که آرمان را به گونه ای تعریف نمی کرد که وقتی دست نیافتنی شدند بتوان رهایشان کرد و آنها را تشکیکی می دید. فردای پیروزی که خیلی ها پیدا شدند، او رها نکرد و برود و درگیر یک مناعت طبع مذموم نشد.

سید حسن خمینی افزود: امثال آقای صلواتی با آن گوهر نایاب یک کمیابی که دارند باید بعد از فتح مادرانه از این فرزند دفاع کنند و آن فرزند را در بر بگیرند و رها نکنند. اولا بپذیرند که دنیا دار تشکیک است و همه چیز با هم به خوبی اتفاق نمی افتد و فراز و فرود و شکست و پیروزی دارد و نباید مأیوس بود. امام در همان کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل می گوید «یأس» از سرآمدان جنود شیطان است. راهزنی هم وجود دارد. در دهه ای هستیم که نماد بزرگترین دزدی تاریخ است. از دید ما بزرگترین اتفاق تاریخ بعثت پیامبر(ص) و بزرگترین انحراف در عاشورا واقع شده است؛ ولی نباید رها کرد.

وی تأکید کرد: هیچ کسی هیچ وقت کارش به پایان نمی رسد. البته دیگران باید همراه شوند ولی رها کردن گوهر نایاب شجاعت و توان تزریق آن به دیگران و عزم راسخی که انسان را از راحتی به دشواری زندان و تبعید می برد، صحیح نیست. امثال آقای صلواتی یک شخصیت استانی نیست و شخصیت ملی است و نقشی که برای خودش تعریف می کند و نقشی که ما از او توقعی داریم نباید یک نقش استانی باشد.

 

نباید به سبب چند راهزن یا چند لغزش خودمان را به گونه ای زبان بسته قرار بدهیم که نتوانیم از چیزهایی که واقعیات ما است دفاع کنیم

 

یادگار امام گفت: یکی دیگر از ابعاد این است که زبان گویای این بزرگواران که در صداقتشان به خاطر کارهایی که کرده اند تردید نیست، باید نسبت به آرمان هایی که برای آن زحمت کشیدند و به زندان رفتند برای نسل های بعدی بگویند. نباید به سبب چند راهزن یا چند لغزش خودمان را به گونه ای زبان بسته قرار بدهیم که نتوانیم از چیزهایی که واقعیات ما است دفاع کنیم. اولا اصلا انقلاب باید از زبان این نسل بیش از هرکس دیگری برای نسل های بعد تبیین شود. این بزرگداشت ها اگر از این زاویه باشد ارزش به شدت مضاعف دارد.

وی افزود: اینکه امثال آقایان صلواتی و لطف الله میثمی آن روزها تن به یک مبارزه طاقت فرسا دادند، اشکالات سنگینی بود که این نسل پاک، صادق و شجاع همه چیز را به جان خریدند و وارد مبارزه شدند. وظیفه امثال ایشان و دیگران بازگو کردن این است و از بیان این موارد نهراسید.

 انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکر مذهبی» بوده است

 سیدحسن خمینی اظهار داشت: باید به همگان گفت انقلابیون مسلمانی که قبل از انقلاب مبارزه کردند جریان «متحجر مذهبی» نبودند. انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکر مذهبی» بوده است. آنچه که در ادامه واقع شد اگر بعدها لبه تحجر را با خودش همراه داشت، انقلابیون مبارز قبل نبودند. جریان متحجر دزدانه بر سر سفره پیروزی نشست و در بخش هایی پیروز شد. هیچ یک از مبارزین ریشه در یک جریان تحجر نداشته اند و به خاطر همین می بینید که یکی از بزرگترین هجمه ها بحث «انجمن حجتیه» بوده که امام تا آخر هم به آن توجه می دادند. یکی از مشکلات انقلابیون قبل از انقلاب هم با همین جریانات بود.

وی در پایان گفت: ما قبل از انقلاب مبارزینی داشتیم که با قاعدینی مواجه می شدند که شماتت می کردند و این گروه شماتت کننده پشت سنگر تحجر و تقدس سنگر گرفته، باید برای نسل های بعد و کسانی که بعدها منشأ اثر می شوند توجه داده شود که قرائت آنها چیزی نبود که در انقلاب توسط امام، شاگردان امام و نسلی که انقلاب کردند ترویج و بیان شد.