زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

خبرگزاری ایسنا - کارنامه هفته نامه نوید اصفهان

نشریات محلی اصفهان، از دیروز تا امروز؛

"نوید اصفهان"؛ 21 سال پس از توقیف

بنیاد فرهنگی امیرقلی امینی، شب گذشته و به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه، میزبان نخستین نشست از سلسله نشست‌های «کارنامه» بود. نشستی که کارکنان و اعضای تحریریه «هفته‌نامه نوید اصفهان» را 21 سال پس از توقیف این هفته‌نامه، دور هم جمع کرده بود.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان،در نگاه اول مو و محاسنی سفید، کمرهایی خمیده و دستانی لرزان، فصل مشترک کارکنان و اعضای تحریریه هفته‌نامه «نوید اصفهان» به نظر می‌رسید اما بعد از گرم شدن گفتگو، دیگر خبری از آن شکستگی‌ها نبود، همه به بیست‌ویک سال قبل برگشته بودند و خاطرات 10 سال حضور در این هفته‌نامه را برای هم تعریف می‌کردند.

خاطراتی از روزهای خوش، تا فراز و نشیب‌های سیاسی و اجتماعی. آن‌ها از روزهایی می‌گفتند که هفته‌نامه پولی برای پرداخت حقوق روزنامه‌نگاران نداشته اما روزبه‌روز بر تعداد روزنامه‌نگاران و مطالب افزوده می‌شده! از هفته‌نامه‌ای که شاعر و فیلسوف و... را هم جذب خود کرده بود. 

به خاطر می‌آوردند که چه کار بزرگی پیش رویشان بوده و بعد گله می‌کردند که چرا بعد از توقیف، تلاشی برای رفع موانع و فعالیت دوباره این هفته‌نامه انجام‌نشده. پاسخ عده‌ای این بود: «نوید اصفهان» هنوز هم پا بر جاست چون خیلی از کسانی که امروز در عرصه رسانه کار می‌کنند از مکتب «نوید اصفهان» سر برآوردند.

فضل‌الله صلواتی، مدیرمسئول هفته‌نامه «نوید اصفهان» در این نشست گفت: همواره در طول تاریخ و در زمان‌های مختلف با مشکلات مأنوس بوده‌ایم با این‌وجود، اصفهان همیشه سربلند بوده و نویسندگان و شاعران اهل‌ قلمی داشته  که برای مردم و برای آگاهی قلم می‌زدند و ماندگار شدند. کنار آن‌ها قلم متملقان هم بود اما پایداری و ثبات نداشت.

وی ادامه داد: این هفته‌نامه ابتدا در حدود دو هزار نسخه چاپ می‌شد، اما گاهی این تعداد به 10 هزار و 20 هزار هم می‌رسید. مقالات هفته‌نامه نوید اصفهان گاهی به‌قدری جذاب بود که عده‌ای تعدادی از نسخه‌های آن را به چاپخانه سفارش می‌دادند، هزینه را هم خودشان پرداخت می‌کردند و بعد این نسخه‌ها را به‌صورت خودجوش برای نهادهای دولتی مثل آموزش‌وپرورش می‌فرستادند. عده‌ای از مخالفان برای من نامه می‌نوشتند که چرا نمونه این هفته‌نامه را برای آموزش پرورش فرستاده‌اید اما من روحم از این ماجرا خبر نداشت و این حرکت‌ها مردمی بود.

صلواتی خاطرنشان کرد: بعضی از دوستان نقدهایی به هفته‌نامه داشتند که یک مورد آن صفحه‌آرایی و طراحی بود و چون مطالب پرمحتوا و جذابی به ما می‌رسید اگر زیبایی ظاهری نیز رعایت می‌شد نتیجه بهتری داشت.

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز سخن خود را با پرسیدن سؤال «چرا کارنامه؟» آغاز و اظهار کرد: کارنامه، فرصتی برای گریز از بی تاریخی است. جوامع انسانی به‌ مثابه ظرف هستند و گذشته، حال و آینده، مظروف آن. شهر، بعدی پنهانی به نام خاطرات دارد که باید گفته و شنیده شود تا هویت پیدا کند و نیز، این تجارت دستمایه آیندگان قرار گیرد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان، ضمن ابراز امیدواری برای تبدیل برنامه «کارنامه» به یک فرآیند گفت: ضروری است که تاریخ شفاهی هفته‌نامه نوید اصفهان گفته و چاپ شود و در دسترس همگان قرار بگیرد.  
علی راعی، مدیرمسئول هفته‌نامه صدا نیز که در این نشست حاضر بود با بیان اینکه از عمر مطبوعات بیش از 190 سال می‌گذرد تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران، مطبوعات به سه دسته دولتی، شبه‌دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. هفته‌نامه نوید اصفهان، هفته‌نامه‌ای کاملاً مستقل بود زیرا علاوه بر نظاره‌گر بودن بر دولت، زبان مردم نیز بود.
به گزارش ایسنا، هفته‌نامه «نوید اصفهان» با مدیرمسئولی فضل‌الله صلواتی، با هدف اطلاع‌رسانی و ارائه مقالات سیاسی، اجتماعی، سال 1366 تأسیس شد. این هفته‌نامه سال 1377 تا تعیین تکلیف نهایی، توقیف موقت شد و پیگیری‌های بعدی برای رفع توقیف آن نیز به جایی نرسید.

روزنامه اصفهان زیبا - کارنامه نوید اصفهان

اصفهان هم قلم «متعهد» دارد هم «متملق»


   اولین «کارنامه» مطبوعات به نام «نوید اصفهان» رقم خورد   

            اولین نشست بررسی نشریات محلی اصفهان از گذشته تا امروز  تحت عنوان «کارنامه» با بررسی هفته نامه «نوید اصفهان» با همکاری فرهنگ‌سرای تخصصی رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با حــضـــور کــارکــنـان و اعضای تحریریه این هفته نامه در بنیاد فرهنگی امیرقلی امینی برگزار شد.انتشار هفته نامه نوید با صاحب امتیازی فضل الله صلواتی از سال 1366 آغاز شد و تا سال 1377 نیز ادامه یافت. گفته می‌شود: «انتشار این هفته نامه در مدت 10 سال، بخشی از گذشته تاثیرگذار و مهم حوزه رسانه و عرصه اطلاع رسانی در شهر اصفهان محسوب می‌شود. مرور عناوین و مجلدات منتشره این نشریه در سال‌های یاد شده به‌خوبی گواه نقش پررنگ "نوید اصفهان" در بازتاب بهنگام و نقاد وقایع کشوری و استانی در آن سال‌هاست. ایده انتشار این هفته‌نامه از جلسات سیاسی‌مذهبی فضل الله صلواتی کلید خورد و او امتیاز هفته نامه را در اواخر تصدی نمایندگی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در سال 1363 با هدف اطلاع رسانی و ارائه مقالات سیاسی، اجتماعی و انتقادی خود در جهت ارتقای آگاهی عمومی و رشد جایگاه فرهنگ مکتوب در شهر اصفهان اخذ کرده بود.» صلواتی در حــاشــیـه ایــن نــشـسـت گفت: نویسندگان و روزنامه نگاران باید به کار خود، تعهد و اعتقاد داشته باشند و برای سربلندی و شکوفایی ایران پر افتخار گام بردارند. این فعال رسانه ای در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر تاریخ کشور را مطالعه و بررسی کنیم، خواهیم دید که ایران همواره فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است و سختی‌های زیادی را متحمل شده؛ از دوران قاجار گرفته تا دوران آل خجند، زندیه، افشاریه و ...، بنابراین اکنون نیز اگرچه تحریم‌ها گریبان آن را گرفته‌اند، اما ما باید برای هر چه سربلندتر شدنش تلاش کنیم.

 

اصفهان روزنامه نگاران متعهد می خواهد
ایـــن‌گــونــه که صـــاحـــب امــتـیـــــاز هفته‌نامه «نوید اصفهان» ادامه می‌دهد: اصفهان همیشه موفق بوده و نویسندگان و روزنامه نگاران مجربی را در دامن خود پرورانده ؛ روزنامه‌نگارانی که همگی قلم‌های متعهدی داشته‌اند؛ البته در کنار این قلم‌ها، قلم‌های متملق نیز وجود داشته است. صـــلــواتـــی در بــخــش دیـــگـــری از سخنانش با اشاره به اینکه نشریه «نوید اصفهان» هزار تا ده هزار چاپ داشت، بیان کرد: البته گاهی این تعداد بنا به درخواست افراد افزایش پیدا می‌کرد و به بیست هزار نسخه نیز می رسید. در ادامه این برنامه علی راعی، فعال رسانه ای نیز به ایراد سخن پرداخت. او با بیان اینکه اساس مطبوعات، مردم هستند، بیان کرد: رسانه ها باید از زبان مردم سخن بگویند و از خواسته ها و مطالبات آنها دفاع کنند. این درحالی است که پس از چهل سال، متاسفانه به بیراهه رفته ایم؛ چرا که اجازه ندادند رکن چهارم دموکراسی به وظیفه خود عمل کند.این فعال رسانه ای در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: اگر مطبوعات، نظاره گر دولت و زبان ملت بودند، نباید امروز شاهد مشکلات عدیده در جامعه بودیم. اکنون نیز اگر می‌خواهیم کشور در مسیر اصلی گام بردارد، باید دو کار اساسی صورت گیرد؛ اول اینکه سیستم قضایی سالم و عادل شود و دوم، مطبوعات نیز بتوانند آزادانه به فعالیت خود ادامه دهند.

 

سیستم قضایی باید عادل باشد
مشاور رسانه‌ای شهردار اصفهان در ادامه اظهاراتش، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تغییراتی که اخیرا در سیستم قضایی رخ داده است، بوی سلامت و اصلاحات قضایی به مشام می رسد. علاوه براین، سیستم قضایی باید به روزنامه نگاران و اهالی رسانه‌ها اجازه دهد تا آزادانه به حرکت و فعالیت‌های مطبوعاتی خود ادامه دهند. راعی ادامه داد: نشریه‌های «نوید اصفهان» و «سلام»، دو نشریه ای بودند که در زمانی که منتشر می‌شدند، ضمن اینکه حرفی برای گفتن داشتند، جزء دو نشریه آزاداندیش و آزادی خواه بودند و توانستند موقعیت بسیار خوبی به دست آورند؛ چرا که یک نشریه مردمی و مستقل بودند. البته نشریاتی که مستقل و مردمی بودند، عمر کوتاهی داشتند. نوید اصفهان را هم نگذاشتند بیشتر از  ده سال دوام بیاورد. از همان موقع من و افراد دیگری که در این نشریه کار می‌کردیم، به دنبال راه‌اندازی نشریه دیگری بودیم؛ چون می دانستیم نوید بالاخره تعطیل خواهد شد. درواقع به خاطر همین موضوع، امتیاز نشریه صدا را گرفتم و اکنون و در شرایطی که بیش از 20 سال از انتشار این هفته‌نامه می‌گذرد، چندین بار توقیف شده است . او در ادامه بیان کرد: نوید اصفهان، محلی بود که علاوه بر مدیرپروری و ایـــده‌پــروری، فـــعـــالــیــت‌هــــای خود را به سلامت انجام داده است.محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در ادامه این برنامه گفت: نمی توانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم، اما تجاربی را برای اینکه دست مایه و درس مایه آن باشد، نداشته باشیم. حــکــمــا مــی‌گــویــنـد جوامع بی‌تاریخ، بسترساز هویت های مشوش هستند. او ادامه داد: جراید و روزنامه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی، معمولا در یک فرایند رشد مدنی، تجارب بسیار خوبی در زمینه نقد دارند؛ به نوعی ادبستان گفت و گو و نقد اجتماعی هستند. به همین دلیل نیز باید این تجربه ها را انباشته کرد تا بتوان هزینه‌های تعاملمان را برای ادامه راه کاهش دهیم.

 

کارنامه می‌خواهد امکان نقد اجتماعی را فراهم کند
عیدی افزود: «کارنامه» در حوزه مطبوعات دلالت بر این موضوع دارد که عده ای به حسب مسئولیت های اجتماعی که احساس  می کردند، در قالب ارگانی به نام مطبوعات در این شهر فعالیت کردند؛ فعالیت هایی که در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... انجام شده است. درواقع هدف همه این افراد، ایجاد شرایط مطلوب برای فراهم شدن امکان نقد اجتماعی بوده است. او در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: کارنامه تصمیم دارد شرایطی را فراهم کند تا اقدامات جزیره ای راکه در قالب فعالیت های مطبوعاتی شکل گرفته است، تبدیل به تجارب انباشته شده برای یک فرایند کند. در کارنامه، فعالیت های مطبوعاتی این افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد و نقاط قوت و ضعف هر کدام از آنها ارزیابی شده، در بوته نقد قرار می‌گیرد. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه اظهاراتش، اذعان کرد: کارنامه کمک می‌کند تا از ابعاد مختلف مسائل گوناگون را مورد بررسی قرار دهیم. از سوی دیگر، کارنامه فرصتی را ایجاد می کند تا نحله ها و فرقه های متنوع، زوایای دید همدیگر را درک کنند. این موضوع زمینه ساز تفاهم اجتماعی می شود و سهم تحمل افراد را افزایش می دهد. عیدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در اولین برنامه کارنامه، هفته نامه نوید مورد بررسی قرار گرفت و فرصتی ایجاد شد تا اعضای تحریریه و کارکنان به تشریح فعالیت‌های خود بپردازند. پس از آن هم سایر نشریات مورد بررسی قرار می گیرند و مدیران و اعضای تحریریه آنها می‌توانند به شرح فعالیت های خود بپردازند. گفتنی است در پایان این برنامه از اولین کارنامه نشریات قدیمی اصفهان با حضور اعضای تحریریه و کارکنان هفته‌نامه «نوید اصفهان» و همچنین جمعی از فعالان رسانه ای رونمایی شد.


متن خبر در اصفهان زیبا

بررسی نشریات پس از انقلاب اصفهان

نخستین نشست نشریات محلی اصفهان با عنوان «کارنامه»

مشاهده تصاویر مراسم در بنیاد امیرقلی امینی 10مردادماه1398


معاون سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری اصفهان گفت: مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی بزرگ‌ترین ارگانی هستند که فضای گفت‌وگو و نقد را ایجاد می‌کنند.

                نشست بررسی نشریات محلی اصفهان از گذشته تا امروز شامگاه گذشته در بنیاد فرهنگی امیرقلی امینی برگزار شد. در این نشست محمد عیدی با اشاره به اینکه این برنامه برای گریز از بی تاریخی است، اظهار کرد: جوامع بی تاریخ دچار هویت‌های مشوش می شوند، هیچ برنامه‌ای برای حال آینده ندارند و روایت‌های ناخوانده بسیاری دارند که در تاریخ آنها نهفته است و با رفتن افراد این روایت ها هم تمام می شوند، اگر این روایت ها گفته یا شنیده نشوند شهر هویت داری نخواهیم داشت.

وی افزود: مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی بزرگ‌ترین ارگانی هستند که فضای گفت‌وگو و نقد را ایجاد می‌کنند، از طرفی دیگر ارگانی سازمان یافته است که بخش های مختلفی دارند. کارنامه و برنامه هایی از این دست در تلاش هستند که ناگفته های نوید اصفهان یا هر روزنامه دیگر را دوباره زنده کنند و به بررسی گفت و گو بنشانند.

معاون سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری اصفهان در رابطه با نقد و بررسی هفته نامه نوید، تصریح کرد: برای آیندگان باید تاریخ شفاهی این هفته نامه گفته و چاپ شود تا از یادها نرود همچنین از فرهنگسرای رسانه خواهشمندم این برنامه ها را به یک فرایند تبدیل کنند. کارنامه از زاویه دید کنشگرها بیان می شود و آنها را به هم نزدیک می کند که در یک فضا به بحث و گفت و گو می پردازند و هزینه های تعاملی ما را برای فرایندهای عادی کاهش می دهد.

در ادامه فضل الله صلواتی با اشاره به اینکه امیدوار به خدا و آینده باشید، اظهار کرد: اگر نویسندگان تعهد، اعتقاد به خدا، انقلاب و وطن را داشته باشند می توانیم از همه بالاتر باشیم. همیشه سختی و گرفتاری در همه دوران ها وجود داشته اما اصفهان موفق و سربلند بوده نویسندگان با ارزشی داشته قلم هایی که متعهد به کار داشتند و دلم میخواهد همیشه در خدمت این عزیزان باشم.

وی افزود: گاهی مطالب تندی وجود داشت که منتشر می‌کردیم باعث دستگیری می‌شد اما ما آن مطالب را با تغییراتی انتشار می دادیم و همان حرف را می زدیم.

 مدیر مسئول نشریه نوید اصفهان و روزنامه نگار پیشکسوت اصفهان با بیان اینکه قول میدهم تا ۵۰ سال دیگر چنین جلساتی را داشته باشیم، تصریح کرد: اوایلی که کار می کردیم تا دوهزار چاپ داشتیم اما بعد که درخواست ها زیاد شد و تا ۲۰ هزارتا رسید به چاپ خانه گفتیم چاپ کند و بدون در یافت هزینه دراختیار بقیه قرار می دادیم که در این راه مخالفانی داشتیم که اعتراض به کار ما داشتند.

همچنین علی راعی با اشاره به اینکه امیدوارم با حرکت اصلاحی سیستم قضایی در مسیر درست تری قرار بگیریم، اظهار کرد: بیش از ۱۹۰ سال از عمر مطبوعات کشور می گذرد که آن به سه دسته دولتی، شبه دولتی و خصوصی تقسیم می شود، مطبوعات باید حرف مردم را بزنند و از مطالبات آن ها دفاع کنند و بلندگوی دولت نباشند. نوید یه نشریه آزاد و مستقل بود که بقیه نشریات می خواستند مثل آن عمل کنند عمر کوتاهی داشتند

وی افزود: امیدوارم با حرکت اصلاحی که در سیستم قضایی شروع شده، نوید آزاد سازی برای مطبوعات فراهم شود تا انقلاب شکوهمندانه که با مبارزات بسیاری به دست آمده در مسیر درست تری قرار بگیرد.

گردهمایی کارکنان،‌ نویسندگان و همکاران هفته نامه نوید اصفهان

« کارنامه »

هفته نامه «نوید اصفهان»

بررسی می شود


هفته نامه «نوید اصفهان» با حضور خبرنگاران و دست اندکاران این نشریه قدیمی بررسی می‌شود.

به گزارش ایمنا، مدیرفرهنگسرای تخصصی رسانه وابسته به سازمان فرهنگی، تفریحی و اجتماعی شهرداری اصفهان اظهار کرد: برنامه «کارنامه» به منظور ثبت و تاریخ سازی نشریات و خبرنگاران و اهالی رسانه استان اجرا می‌شود.

فاطمه شفیعی ادامه داد: «نوید اصفهان» از قدیمی‌ترین نشریات اصفهان و به مدیر مسئولی «فضل الله صلواتی» است که در طول ۱۰ سال گذشته به صورت مستمر منتشر شده و خوانندگان خاص خود را دارد.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای این برنامه تلاش می‌کنیم که فعالیت رسانه‌ای خبرنگاران شاخص و رسانه‌های اثر گذار مطرح شود و تجربیات گذشته روزنامه نگاری و خبرنگاری اصفهان در اختیار همگان قرار گیرد.

شفیعی با بیان اینکه فهرستی از نشریات و روزنامه‌های محلی و چهره‌های رسانه‌ای اصفهان تهیه شده، گفت: اجرای برنامه «کارنامه» برای چهره‌های رسانه‌ای در فاز بعدی انجام می‌گیرد و در این برنامه خبرنگاران نشریات محلی در اولویت قرار دارند.

هفته نامه نوید اصفهان پنجشنبه -۱۰ مرداد ماه- ساعت ۱۸ در محل بنیاد فرهنگی امیرقلی امینی واقع خیابان کاشانی، مقابل هلال احمر برگزار می‌شود.

متن خبر: خبرگزاری ایمنا 


کارنامه هفته نامه نشریه نوید اصفهان

نشریه «نوید اصفهان»

معرفی ۱۰ کتاب خواندنی در باب امام جواد(ع)

تحلیلی از زندگانی دوران امام محمدتقی (ع)

فضل‌ الله صلواتی در این اثر سعی دارد تا مباحثی همچون حاکمیت و بحث تقیه جوادالائمه(ع)  را مطرح کند. این اثر که به همت انتشارات اطلاعات در ۱۳۱۷ خورشیدی منتشر شد،  مجموعه ای کامل از زندگی و دنیای پیرامون آن حضرت است.  حکومت عباسی و همچنین حرکت ها و انقلاب های دوره امام جواد (ع)، بررسی بعضی فرقه های آن دوره، چگونگی شهادت امام(ع) و سخنان ایشان از عناوین مهم این کتاب به شمار می آیند. 


۱۰- تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمدتقی نوشته فضل‌الله صلواتی، انتشارات اطلاعات
نگارنده از نویسندگانی است که تلاش عمده اش به کاری تاریخی درباره امام جواد (ع) معطوف است. وی کتاب خود با عنوان تحلیلی از زندگی و دوران امام محمد تقی(ع) با ویرایش دوم و با کیفیت بهتری به چاپ رسانده و عمدتا با همین اثر نیز شناخته می شود. این اثر دربردارنده بخش های مهمی از مسائل مربوط به امام جواد(ع) و دنیای پیرامون آن حضرت است؛ ‌کاری پژوهشی که مورد توجه خوانندگان مختلف خواهد بود.
شرائط کلی جهان اسلام و‌ حکومت عباسی و هم چنین حرکتها و انقلابهای دوران امام جواد (ع)، بررسی بعضی فرقه های آن دوره، حرکتها و انقلابها در دوره عباسی، بخشی از زندگانی و شهادت امام(ع) و سخنان حضرت عناوین این کتاب است.   هر چند روش نگارش این کتاب، سنتی و مغایر با اصول نگارش امروزین است اما در نوع خود به عنوان یک تک نگاری درباره امام جواد(ع) قابل استفاده است.


برای مطالعه آثار برتر در باب جواد الائمه دو لینک زیر را مشاهده فرمایید:

-  معرفی ده کتاب خواندنی درباره امام جواد(ع)

-  دریچه ای جدید برای درک آموزه های دینی با مطالعه سیره جوادالائمه(ع)    معرفی بهترین آثار