زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

نگاهی به ضرورت قیام امام حسین(ع)

«چراغ مصطفوی در برابرشرار بولهبی»

 فضل‌الله صلواتی

منتشر شده شماره  4457 روزنامه اعتماد، پنج شنبه 14شهریورماه 1398

لینک روزنامه اعتماد


    اگر علی (ع) حکومت را می‌پذیرد برای آن است که به مردم خدمت کند، در همان ایام محدود و اندک زمامداری، مفهوم عدل و آزادی و خدمت به خلق را نشان داد،‌ با یتیمان می‌گریست و با اسیران و مسکینان هم‌غذا می‌شد، برای عشق به خدا، بینوایان، یتیمان و اسیران را غذا می‌داد و به مشکلات‌شان رسیدگی می‌کرد، با کودکان
پدر مرده همدردی می‌کرد و چون خلخال از پای زنی مظلوم ربودند، آشفته و توفانی می‌شد و نظام حکومت و زمامداران جامعه را محکوم می‌کرد.

مبادا تا قیامت کسی فریب بخورد و اسلام ناب محمدی را با اسلام معاویه و یزید، بنی‌امیه و بنی‌عباس و در دنیای معاصر، با اسلام تکفیری‌ها، بوکوحرام، داعشیان، القاعده و طالبان اشتباه کند و این مشعل نورانی را حسین (ع) در روز دهم محرم سال 61 هجری، در مقابل دیدگان بشریت روشن کرد تا خلق‌ها تا قیامت حق را از باطل تشخیص دهند و در این دنیای پرتلاطم آشفتگی‌ها، راه خود را پیدا کنند و حق را بیابند.


         تاریخ جهان روی نخبه‌ها تکیه دارد. در هر رشته و در هر جایی برترین‌ها را می‌نمایاند. آنها که در تاریخ نام‌هاشان سرلوحه خوبی‌ها، نیکی‌ها و خدمت‌هاست، هماره زنده‌اند و جاویدانند. مگر می‌شود نام پیامبران و اولیاءالله را از صحیفه روزگار محو کرد؟ آنها فقط خوبی بودند و سعادت مردم را می‌خواستند، نیکی مطلق بودند و در برابر آنها، ناشایستگانی بودند که جز منافع خود و وابستگان‌شان را درنظر نمی‌گرفتند، قدرتمندان می‌خواستند خدای جهان هستی باشند! «انا ربکم الاعلی» من پروردگار برتر شما هستم، کسی بالاتر و برتر از من نیست، ولی موسی و هارون، قدرتمند دیگری را به رخ می‌کشیدند، از کسی دیگر نام می‌بردند که او برترین است.

او کیست؟ کجاست؟ اگر در زمین است به جنگ او می‌رویم و اگر در آسمان است، او را هدف تیر خود قرار می‌دهیم، ما خدای دیگری را تحمل نمی‌کنیم، در جهان خدای دیگری نباید باشد!

منیت‌ها آن‌قدر بسیار است که نمی‌توان شمارش کرد.

«نردبان خلق این ما و منی است عاقبت زین نردبان افتادنی است» (مولانا)

مگر بیشتر از فرعون می‌شود بالا رفت؟ کشتن‌ها، سوزاندن‌ها، آخر به کجا می‌رسد؟ سرنوشت فرعون‌ها، ضحاک‌ها، معاویه‌ها، آتیلاها، چنگیزها، معاویه‌ها، یزیدها و تا زمان ما هیتلر و لنین و استالین و صدام و... چه بودند و چه شدند؟

دور فلکی یکسره بر منهج عدل است

خوش باش که ظالم نبرد بار به منزل (حافظ)

 

پیغمبران؛ منادی عشق و محبت

پیغمبران و جانشینان آنها و صالحان در جامعه بشری جز مهربانی به خلق و دوستی مردم چه کاری داشتند؟ آنها منادی عشق و محبت بودند، آنها می‌خواستند در جهان فقط عدالت حاکم باشد، همه مردم دنیا در رفاه و شادمانی و سعادت باشند، خوشبختی این جهان را مقدمه خوشبختی و سعادت جهانی دیگر بیان می‌داشتند، رابطه با خدا یعنی عشق و رابطه با مردم یعنی محبت، که دین غیر از محبت نیست. «لیس الدّین الّا الحُبّ» فرمایش پیشوایان ماست.

محمد (ص) که آمد برای آن بود که مردم یکدیگر را دوست بدارند، به هم عشق بورزند، شعار محمد (ص) بود:

إِنّما بُعِثْتُ لِأُتمِّم مکارِم الْأخْلاقِ: به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق، رفتار نیک مردمان و محبت به یکدیگر مبعوث شده‌ام، باشد که مردم با هم رفتاری نیکو داشته باشند و چون حیوانات درنده به جان هم نیفتند، هر که زورش بیشتر، قدرتش زیادتر، اموال خلق را بیشتر یغما کند، بزند و ببندد تا بر مظلومان و ناتوانان مسلط شود.

مردی نبود فتاده را پای زدن                        گر دست فتاده را بگیری، مردی (رودکی)

آیا غیر از خاندان رسالت و شاگردان مکتب اولیا و انبیا، مردی و مردانگی را سراغ دارید؟ غیر از علی و فرزندانش، پس از محمد (ص) انسان شایسته‌ای را می‌شناسید که وجودش سرشار از لطف و محبت به مردم باشد؟

 

چرا علی (ع) حکومت را پذیرفت؟

اگر علی (ع) حکومت را می‌پذیرد برای آن است که به مردم خدمت کند، در همان ایام محدود و اندک زمامداری مفهوم عدل و آزادی و خدمت به خلق را نشان داد، با یتیمان می‌گریست و با اسیران و مسکینان هم‌غذا می‌شد، برای عشق به خدا، بینوایان، یتیمان و اسیران را غذا می‌داد و به مشکلات‌شان رسیدگی می‌کرد، با کودکان
پدر مرده همدردی می‌کرد و چون خلخال از پای زنی مظلوم ربودند، آشفته و توفانی می‌شد و نظام حکومت و زمامداران جامعه را محکوم می‌کرد.

سرگذشت همه شاهان و زمامداران تاریخ را تا امروز خوانده‌ایم، حکومت‌های کدام‌یک با امثال علی(ع) قابل مقایسه بودند؟ درآمد ملی باید بین همه مردم به تساوی قسمت شود، درآمدهای یغما شده، همه باید به بیت‌المال برگردد، حتی اگر به کابین زنان رفته باشد.

خداوند حکیم در قرآن کریم سوره مبارکه هود آیه 113 مردم را از سازش با ستم منع می‌فرماید و به آنهایی که با ظالمان سازش می‌کنند وعده عذاب داده است: «ولا ترْکنُوا إِلی الذِین ظلمُوا فتمسکمُ النارُ وما لکمْ مِنْ دُونِ‌الله مِنْ أوْلِیاء ثُم لا تُنْصرُون» و (شما مومنان) هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست شوید و به آنها دلگرم باشید و‌گرنه آتش (کیفر آنان) شما را هم فرا خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید داشت و هرگز کسی شما را یاری نخواهد کرد.

امیرمومنان فرمود: «کسی که ظلم می‌کند و کسی که با ظالم همکاری دارد و کسی که به ستم رضایت دارد، هر سه در جزا شریکند.»

در پرتو چراغ بیت‌المال با محوریت علی، نمی‌توان کارهای شخصی را انجام داد و... امثال معاویه، چنین عدلی را نمی‌توانند تحمل کنند، به نبرد برمی‌خیزند و جنگ‌های جمل و صفین را برپا می‌کنند، چه بسیار مردم کشته می‌شوند، باشد که علی به زانو درآید و عدالتش را برای خود نگهدارد، مردم زمان که به ستم‌پذیری عادت کرده‌اند، درک عدالت برای آنها مشکل است، قدرت‌های باطل و شیطانی هر روز نیرومندتر می‌شوند، از اموال مردم به مداحان و سربازان مزدور و متملقان و آخوندهای درباری می‌دهند تا امثال معاویه را معاویه کنند و قدر قدرت و قوی شوکت و حاکم علی‌الاطلاقش نمایند! و پیشنهاد امارت یزید فاسق را بر مومنین به او بدهند و مخالفان حاکمیت یزید را یکی‌یکی از میان بردارند، امام‌حسن (ع) زیادبن‌ابی، عایشه، سعدوقاص و... در آن صورت یزید می‌خواهد، العیاذبالله جانشین پیامبر(ص) باشد! «وعلی‌الاسلام، السلام» با این اسلام انحرافی باید خداحافظی کرد، حاکمیت ظالمان، کفر مطلق است، نه اسلام.

 

تکلیف امام حسین (ع)

در این شرایط تکلیف امثال حسین «امام زمان» چیست؟ آیا دست روی دست بگذارد تا فردی فاسق و آدم‌کش زمام امور مسلمان‌ها را در دست گیرد و خود را وصی و جانشین محمد (ص) معرفی کند؟

«ألا ترون أنّ الحقّ لا یعملُ بهِ، و أنّ الباطِل لا یتناهی عنهُ، لِیرغبِ المُومنُ فی لِقاءِ‌الله ِ مُحِقّا، فإنّی لا أری الموت إلاّ سعاده، و لا الحیاه مع الظّالِمین إلاّ برما» (تحف العقول 245)

(آیا نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و از باطل نهی نمی‌گردد؟ به راستی که مومن باید به [مرگ و] دیدار خدا روی آورد. پس من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز رنج و ملال نمی‌بینم.)

چگونه آشکارا زورگویان تاریخ، حق را وسیله سوءاستفاده قرار داده‌اند، از حق دم می‌زنند و خلاف حق عمل می‌کنند، حق جز ابزار برای رسیدن به قدرت فاسقان و نادرستان نیست، در این صورت چه باید کرد؟ هر چه هست باطل است، افراد در حد توان از جان و مال مردم سوءاستفاده می‌کنند، ارزشی برای جان و مال دیگران قائل نیستند، حتی اگر همه مردم در زندگی به مشقت افتند، کشته شوند، به زندان بیفتند، باشد که قدرت امپراتوری حفظ شود، آیا من هم (حسین) باید وسیله و ابزار دست ستمکاران شوم؟ آیا من هم باید پله نردبان ترقی ظالمان شوم؟ «هیهات مِنّاالذلّه» ذلت و خواری از ما و خانواده به دور است، ما نمی‌توانیم تحمل ستمکاری‌ها و ظلم‌های به مردم را داشته باشیم، ناظر باشیم هر روز بیگناهان به چوبه‌ دار سپرده شوند؟ یا در زیر چکمه و شمشیر خونخواران، در خون خویش بغلتند، یا به صلیب ستم، چون میثم تمار میخکوب شوند؟! در چنین اوضاعی آنها که ایمان دارند، روی حق ایستادگی می‌کنند، عشق به پیروزی خلق دارند، باید دست از جان بشویند، لقای پروردگار را طلب کنند، با جان و مال و زندگی و اسارت خاندان خود، ایستادگی نمایند، باشد که خون‌شان خون خدا شود (ثارالله) دست‌شان، دست خدا شود (یدالله) اندیشه‌هاشان خدایی شود و عاشقانه به طرف معشوق، همان معبود ازلی و ابدی بروند و به حق بپیوندند.

 

سرنوشت مجاهدان و مبارزان

آیا این نیست که جد بزرگوارش محمد (ص) می‌خواهد او را کشته و خاندانش را اسیر ببیند؟ چگونه می‌توان به مردم زمان ثابت کند که مدافع حق، هماره جانش در معرض خطر است، سرنوشت مجاهدان و مبارزان، جان دادن در راه خداست و رنج‌های اطرافیان و حسین (ع)، چنین بود و بدین‌سان به دیدار حق شتافت، باشد که اثبات کند که این مدعیان اسلام و قرآن و محمد(ص)، در مسیر مسلمانی و پیامبری نیستند، کسی فریب نخورد، اینها که حاضرند پسر پیامبر خدا، منادی رحمت، مهربانی، عدالت و ایمان را بکشند و خانواده‌اش را اسیر شهرها و دیارها کنند، اینها در جهت اسلام محمدی (ص) نیستند، بلکه این اسلام یزیدی است! مبادا تا قیامت کسی فریب بخورد و اسلام ناب محمدی را با اسلام معاویه و یزید، بنی‌امیه و بنی‌عباس و در دنیای معاصر، با اسلام تکفیری‌ها، بوکوحرام، داعشیان، القاعده و طالبان اشتباه کند و این مشعل نورانی را حسین‌(ع) در روز دهم محرم سال 61 هجری، در مقابل دیدگان بشریت روشن کرد تا خلق‌ها تا قیامت حق را از باطل تشخیص دهند و در این دنیای پرتلاطم آشفتگی‌ها، راه خود را پیدا کنند و حق را بیابند و به آن نتیجه برسند که:

«إن الحُسین مِصباحُ الهُدی و سفینه النجاه» به یقین حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است.

«تو خواه از سخنم پندگیر و خواه ملال»

نویسنده و پژوهشگر تاریخ امویان

 


تسلیت درگذشت روانشاد حاج شیخ احمد راشدفر

"انا لله و انا الیه راجعون"

درگذشت عالم ربانی و خطیب مجاهد روحانی عالی مقام  مرحوم مغفور

      حاج شیخ احمد راشدفر    
را به حضور مبارک حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء (عج)،  علمای اعلام و طلاب حوزه ی علمیه اصفهان و خمینی شهر، خانواده های محترم آن روحانی فرهیخته و نمازگزاران مومن مسجد موسی بن جعفر (ع) خمینی شهر تسلیت می گوید.
از پیشگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید طلب غفران و رحمت ابدی و برای بازماندگان آرزوی سعادت، سلامت و موفقیت دارد.

فضل الله صلواتی       -             اصفهان / یکم شهریور1398

محمد جواد حجتی در خاطرات فضل الله صلواتی

با دوستی همراه و همراز

با دوستی همراه و همراز
دکتر فضل الله صلواتی

                 جناب محمدجواد حجتی از فداکاران و مبارزان دوران طاغوت و یکی از زجرکشیدگان روزگار انقلاب است. با جسم ضعیف و روح بلندی که داشت در برابر قدرت و سلطه ستمکاران پهلوی ایستاد و با دوستان یکدل و جانی که داشت از حزب ملل اسلامی، پایداری و مقاومت نشان دادند قدرت پوشالی شاهیان را به زانو درآوردند. زندان های طولانی را تحمل کردند و سر در برابر ستم فرود نیاوردند.

نام حجتی را با مبارزانی چون کاظم موسوی بجنوردی و سرحدی زاده و دیگر یاران شان می شنیدیم و بر پایداری آنها آفرین می گفتیم و با نام مرحوم علی حجتی برادر کوچک تر ایشان و آثار او آشنا بودیم و چون کتابی یا جزوه ای از او مشاهده می کردیم برای آزادی همه زندانیان و محمدجواد حجتی دعا می کردیم، چون حکومت شاهی در سراشیبی سقوط قرار گرفت، زندانیان سیاسی و مبارزاتی دسته دسته آزاد شدند، محمدجواد هم با دوستانش آزاد شد.

برای دیدار با دیگر زندانیان و تبعیدی ها به شهرهای دیگر سفر کرد، اولین دیدار ما در یزد بود که من در آنجا تبعید بودم. جلسات تشکیل شد و اجتماعاتی از جوانان و مردم یزد و استقبال از ایشان که انقلابی مبارزی بود و زندانی تازه آزاد شده ای بود، سخنرانی ها می کرد و خاطراتی از زندان های ستمشاهی می گفت. شب بیست و دوم بهمن ۵۷ در یزد در مجمعی با هم بودیم و چون ندای الله اکبر بلند شد و تلویزیون به دست انقلابیون فتح شد، هر دو با هم گریستیم که بالاخره رنج ها به پایان رسید. احساس می کردیم که دیگر عدالت پایدار می شود و ستم برمی افتد، اشک شوق می باریدیم، نه ما که هر کس در آن مجلس حاضر بود، می گریست. جشن های ۲۲ بهمن ۵۷ یزد را با هم بودیم و شادمان از این موفقیت که زندان ها تمام شد.

دیدار دوم ما در اصفهان بود و استانداری آقای بجنوردی که برای دیدار ایشان به اصفهان آمده بودند و روزهایی یکدیگر را می دیدیم.

دیدار سوم در مجلس شورای اسلامی بود. من و ایشان و بجنوردی و آیت الله انواری و شهید محلاتی ائتلاف نانوشته ای داشتیم. برای رفع اختلافاتی که در آغاز مجلس اول بین حزب جمهوری و دیگران و بنی صدر بود.

جلساتی در محضر مبارک امام می رفتیم با شهید بهشتی و رجایی و هاشمی رفسنجانی نشست هایی داشتیم، باشد که از اختلافات و درگیری ها در آغاز مجلس جلوگیری کنیم. تلاش ها کردیم ولی چندان به نتیجه نرسیدند. حتی گاهی هم برای جلوگیری از لوایح و فرمان همایونی که شورای انقلاب به رییس جمهور تفویض کرده بود برخی پست ها و سمت ها در قانون اساسی پیشین توسط شاه داده می شد.

به آن فرمان همایونی می گفتند مثل رییس ورزش، رییس بانک مرکزی، رییس پیشاهنگی و... آقایان وابستگان، حزب جمهوری این فرمان ها را با تصویب مجلس از بنی صدر می گرفتند و به مرحوم رجایی می دادند و باعث اختلاف بین گروه ها می شد. حضرت امام خمینی(ره) هم روی وحدت و یکسانی و همراهی تکیه داشتند. روزی پس از دیدار امام، آقای حجتی در نظر امام را در مجلس بیان کردند که باعث تعطیلی دو ساعتی مجلس شد. مرحوم هاشمی رفسنجانی به خدمت امام رفت و بازگشت و با تشکیل مجلس گفت: امام اختیارات را به مجلس داده اند.

روزی من رانندگی پیکانی را به عهده داشتم و از محضر امام بازمی گشتیم. پهلوی من آقای حجتی و در صندلی عقب شهید محمد منتظری و پاسداری بودند. همان ایامی بود که روحانیون ترور می شدند. من به شوخی یا جدی به آنها گفتم: عمامه ها را بردارید که ترور نشویم. آقای حجتی گفتند: در کشوری که عمامه قاچاق باشد من می خواهم کشته شوم. من به شوخی گفتم: من چه گناهی کرده ام که با شما دو نفر باید کشته شوم؟ بین آقایان حجتی و محمد منتظری بر سر نهضت آزادی بگومگو در گرفت و من برای آنکه رفع ناراحتی شود جلوی یک بستنی فروشی توقف کردم و از آقای محمد منتظری خواستم که پولی به فرد همراهش بدهد تا بستنی بگیرد و شیرینی خورده شود.

مرحوم شهید محمد می گفت: من تاکنون چنین اسرافی نکرده ام و بستنی غیرضروری نخورده ام، خدایش بیامرزد، بالاخره مجبورش کردیم که بخرد. حتی می خواست سه تا بخرد که خودش مرتکب این ترک اولی نشود.

آقای حجتی پیوسته دلسوز امام و انقلاب بوده اند. حجتی یک دفعه خدمت امام گفتند: اجازه می دهید ما که بین حزب جمهوری و به اصطلاح لیبرال ها هستیم، حزبی به عنوان خط سوم تشکیل دهیم. امام فرمودند: همین مقدار اختلاف بس است. بعد از آنکه سخنرانی عمومی خود را شروع کردند ضمن آن این مطلب را گفتند که آقای حجتی پیشنهاد حزب سوم می کند و من مخالفم، چهار سال مجلس شورای اسلامی را با هم بودیم و توافق هایی داشتیم و بعد از مجلس، مقالات ارزنده ایشان را مخصوصا در روزنامه اطلاعات می خواندم که در همه جا طرفدار وحدت و دوستی و یکسانی هستند و نمی خواهند که بین گروه های کشور درگیری پیش آید و در جامعه اختلافی باشد.

در روزنامه اطلاعات با ایشان ملاقات داشته ام و در برخی جلسات «دایره المعارف بزرگ اسلامی» دیداری پیش آمده و گاهی نیز به اصفهان آمده اند. خدایشان موفق و موید و هماره سربلند دارد.

اصفهان 23 مردادماه 1398

در این قسمت مشاهده کنید سایر مطالب در خصوص محمدجواد حجتی

گفتگوی کانال خبری راپورتچی با دکتر صلواتی (2)

مصاحبه اختصاصی کانال خبری تحلیلی  راپورتچی با استاد فضل‌الله صلواتی:


قسمت دوم

قسمت ٩: رفتارهای سیدمهدی هاشمی باعث حذف آیت‌الله منتظری شد
https://t.me/IsfReporter/12420
قسمت ۱۰: در کارهای اجرایی شورای هماهنگی اصلاحات مطلقا دخالتی ندارم
https://t.me/IsfReporter/12421
قسمت ۱۱: هیچ انسجامی در کارهای شورای هماهنگی اصلاحات نمی‌بینم
https://t.me/IsfReporter/12422
قسمت ۱۲: از آقای نوروزی خواهش کردم به فرزندان من پست و مقام ندهند
https://t.me/IsfReporter/12423
قسمت ۱۳: یقین داریم آقای دکتر کامران خدمت‌گزار است
https://t.me/IsfReporter/12424
قسمت ۱۴: ۲۳ اسم، ۲۳ جواب
https://t.me/IsfReporter/12425

#مصاحبه   

ادامه مطلب ...

گفتگوی کانال خبری راپورتچی با دکتر صلواتی (1)

مصاحبه اختصاصی کانال خبری تحلیلی  راپورتچی با استاد فضل‌الله صلواتی:

(قسمت اول)


قسمت ۱: با دستور شهید بهشتی، کاندیدای مجلس اول شدم
https://t.me/IsfReporter/12412
قسمت ٢: برای مجلس دوم هیچ فعالیت و تبلیغاتی نکردم
https://t.me/IsfReporter/12413
قسمت ٣: در تهران مخالف حضور من در سپاه پاسداران بودند
https://t.me/IsfReporter/12414
قسمت ۴: به خاطر حمایت از آیت‌الله منتظری، ما را از همه مسوولیت‌ها کنار گذاشتند
https://t.me/IsfReporter/12415
قسمت ۵: شب انتخابات مجلس ششم، با فشار شورای نگهبان از رقابت‌ها کناره‌گیری کردم
https://t.me/IsfReporter/12416
قسمت ۶: نوید اصفهان ارگان رسانه‌ای طرفداران آیت‌الله منتظری بود
https://t.me/IsfReporter/12417
قسمت ٧: با رهبری آیت‌الله صدوقی بود که مردم یزد به انقلاب گرایش پیدا کردند

https://t.me/IsfReporter/12418

قسمت ٨: آیت‌الله منتظری تابع کسی نبود و وظیفه شرعی خودش را انجام می‌داد

https://t.me/IsfReporter/12419 ادامه مطلب ...