زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

مصاحبه در خصوص مرحوم آذری قمی

مصاحبه با فضل الله صلواتی: آذری قمی خواهان کاهش اختیار ولی فقیه بود

مخالفت با ولایت مطلقه فقیه یکی از وجوه بارز عقیدتی آیت الله آذری قمی بود. عقیده ای که او را مغضوب حکومت جمهوری اسلامی کرد و به حصر و تهدیدش منجر شد. آذری قمی عقیده داشت که ولایت فقیه نقش ارشادی دارد و نباید در مسائل اجرایی کشور دخالت کند. او همچنین معتقد به شرط مرجعیت برای ولی فقیه بود و از آنجا که آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را واجد این شرط نمی‌دانست به طور آشکار صلاحیت او برای تصدی این سمت را زیر سوال برد. اقدامی که باعث شد تندروهای طرفدار حکومت به منزل و محل درس او حمله کنند و شعارهایی همچون «آذری و منتظری، خوارج زمانند» سر دهند. جرس به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله آذری قمی با دکتر فضل الله صلواتی، از مبارزین سیاسی پیش از انقلاب و از یاران نزدیک آیت الله احمد آذری درباره آرای فقهی او گفتگو کرده است.

متن کامل گفتگو را بخوانید 
ادامه مطلب ...

گزارشی از نشست علمی دکتر فضل الله صلواتی - میبد

گزارشی از نشست علمی دکتر فضل الله صلواتی
مجموعه فرهنگی امام صادق میبد
نویسنده: محمد تقی خامسی - تاریخ ۲ اسفند 1392


در اول اسفند ماه جلسه ای با حضور جناب آقای دکتر صلواتی  با موضوع  «تحلیلی از تاریخ بنی امیه» در تالار علامه حکیمی  مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد برگزار شد. در شروع جلسه  جناب دکتر رادی به ارائه بیوگرافی کوتاهی از فعالیت های وی پرداختند.

دکتر فضل‌الله صلواتی (زاده ۱۳۱۷ اصفهان) زندانی سیاسی دوران پهلوی، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی است. وی از سال ۱۳۶۶ هفته نامه‌ای به نام نوید اصفهان را منتشر می‌کرد. وی دارای دکترا در ادبیات عرب و داماد علامه محمدتقی جعفری و استاد دانشگاه اصفهان است. وی از سال ۱۳۷۹ ریاست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، شاخه اصفهان را بر عهده دارد.

در ابتدای جلسه دکتر صلواتی اشاره ای داشتند به اینکه موضوع «تحلیلی از تاریخ بنی امیه» را از آن جهت انتخاب کردم که بعضی از انقلاب ها و هر انقلابی که اتفاق می افتد بعد از وقوع آن دچار یک دگرگونی ها و تحولاتی خواهد شد. در آغاز سخن برای اینکه ذهن حاضران را بیشتر متوجه به موضوع سازند سوالاتی را مطرح نمودند.
آیا وقتی پیامبر آمد و رسالت خود را به روش  پسندیده ای انجام داد (اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی) دیگر همه چیز تمام شد؟ بالاخره بعد از آن حرکت بزرگ مسائلی پیش می آید. آیا این مسائل به دست خود مردم صورت می گیرد؟ و یا اتفاقاتی است که به صورت طبیعی باید به وقوع بپیوندد!؟ چه شد آن انقلاب عظیمی که پیامبر(ص) برنامه ریزی کردند در دامان بنی امیه افتاد؟  این انحراف از کجا شروع شد که بعد از رحلت پیامبر۵۰ سال نشد  که با خانواده وی و با کسانی که این همه پیامبر(ص) در بارۀ آنان سفارش کرده بود آن گونه برخورد شد؟! آیا در آن جامعه آگاهی به اندازه کافی نبوده است؟ آیا تفکر اسلامی به خوبی جا نیافتاده بود؟ آیا بینش حقیقی اسلامی را که همه چیز آن بر اساس عدالت و انسانیت است، برای مردم روشن نکرده بود؟ مردمی که آگاهی آنها درآن حد بود که پیامبر در میان آنها بود. علی در میان آنها بود. سلمان و اباذر و دیگر صحابه حضور داشتند چرا به چنان وضعیتی دچار شده بودند؟ بهتر است برای آماده شدن ذهن ها گذری به یک تحلیل از انقلاب داشته باشیم. من کتابی نوشته ام که در دست چاپ است به نام “علل سقوط پهلوی و پیروزی انقلاب”. در آن به بحث از اینکه «چه گونه شد که حکومت پهلوی سقوط کرد؟»، پرداخته ام. آیا کفری بود؟ آیا فسادی بود؟ آیا انحرافی بود؟ چه عواملی حکومت پهلوی را ساقط کرد؟

این ریشه یابی را می توان در مورد شوروی و انقلاب های دیگر و یا در زمان کنونی و به قول مقامات جمهوری اسلامی بیداری اسلامی یا بهار عربی که آغاز شد، داشته باشیم. ولی عاقبت این انقلاب ها به کجا ختم شد؟ آیا پایان آن کودتا شد؟

ادامه مطلب را مطالعه فرمایید 

ادامه مطلب ...