زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

روزنامه اصفهان زیبا - کارنامه نوید اصفهان

اصفهان هم قلم «متعهد» دارد هم «متملق»


   اولین «کارنامه» مطبوعات به نام «نوید اصفهان» رقم خورد   

            اولین نشست بررسی نشریات محلی اصفهان از گذشته تا امروز  تحت عنوان «کارنامه» با بررسی هفته نامه «نوید اصفهان» با همکاری فرهنگ‌سرای تخصصی رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با حــضـــور کــارکــنـان و اعضای تحریریه این هفته نامه در بنیاد فرهنگی امیرقلی امینی برگزار شد.انتشار هفته نامه نوید با صاحب امتیازی فضل الله صلواتی از سال 1366 آغاز شد و تا سال 1377 نیز ادامه یافت. گفته می‌شود: «انتشار این هفته نامه در مدت 10 سال، بخشی از گذشته تاثیرگذار و مهم حوزه رسانه و عرصه اطلاع رسانی در شهر اصفهان محسوب می‌شود. مرور عناوین و مجلدات منتشره این نشریه در سال‌های یاد شده به‌خوبی گواه نقش پررنگ "نوید اصفهان" در بازتاب بهنگام و نقاد وقایع کشوری و استانی در آن سال‌هاست. ایده انتشار این هفته‌نامه از جلسات سیاسی‌مذهبی فضل الله صلواتی کلید خورد و او امتیاز هفته نامه را در اواخر تصدی نمایندگی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در سال 1363 با هدف اطلاع رسانی و ارائه مقالات سیاسی، اجتماعی و انتقادی خود در جهت ارتقای آگاهی عمومی و رشد جایگاه فرهنگ مکتوب در شهر اصفهان اخذ کرده بود.» صلواتی در حــاشــیـه ایــن نــشـسـت گفت: نویسندگان و روزنامه نگاران باید به کار خود، تعهد و اعتقاد داشته باشند و برای سربلندی و شکوفایی ایران پر افتخار گام بردارند. این فعال رسانه ای در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر تاریخ کشور را مطالعه و بررسی کنیم، خواهیم دید که ایران همواره فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است و سختی‌های زیادی را متحمل شده؛ از دوران قاجار گرفته تا دوران آل خجند، زندیه، افشاریه و ...، بنابراین اکنون نیز اگرچه تحریم‌ها گریبان آن را گرفته‌اند، اما ما باید برای هر چه سربلندتر شدنش تلاش کنیم.

 

اصفهان روزنامه نگاران متعهد می خواهد
ایـــن‌گــونــه که صـــاحـــب امــتـیـــــاز هفته‌نامه «نوید اصفهان» ادامه می‌دهد: اصفهان همیشه موفق بوده و نویسندگان و روزنامه نگاران مجربی را در دامن خود پرورانده ؛ روزنامه‌نگارانی که همگی قلم‌های متعهدی داشته‌اند؛ البته در کنار این قلم‌ها، قلم‌های متملق نیز وجود داشته است. صـــلــواتـــی در بــخــش دیـــگـــری از سخنانش با اشاره به اینکه نشریه «نوید اصفهان» هزار تا ده هزار چاپ داشت، بیان کرد: البته گاهی این تعداد بنا به درخواست افراد افزایش پیدا می‌کرد و به بیست هزار نسخه نیز می رسید. در ادامه این برنامه علی راعی، فعال رسانه ای نیز به ایراد سخن پرداخت. او با بیان اینکه اساس مطبوعات، مردم هستند، بیان کرد: رسانه ها باید از زبان مردم سخن بگویند و از خواسته ها و مطالبات آنها دفاع کنند. این درحالی است که پس از چهل سال، متاسفانه به بیراهه رفته ایم؛ چرا که اجازه ندادند رکن چهارم دموکراسی به وظیفه خود عمل کند.این فعال رسانه ای در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: اگر مطبوعات، نظاره گر دولت و زبان ملت بودند، نباید امروز شاهد مشکلات عدیده در جامعه بودیم. اکنون نیز اگر می‌خواهیم کشور در مسیر اصلی گام بردارد، باید دو کار اساسی صورت گیرد؛ اول اینکه سیستم قضایی سالم و عادل شود و دوم، مطبوعات نیز بتوانند آزادانه به فعالیت خود ادامه دهند.

 

سیستم قضایی باید عادل باشد
مشاور رسانه‌ای شهردار اصفهان در ادامه اظهاراتش، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تغییراتی که اخیرا در سیستم قضایی رخ داده است، بوی سلامت و اصلاحات قضایی به مشام می رسد. علاوه براین، سیستم قضایی باید به روزنامه نگاران و اهالی رسانه‌ها اجازه دهد تا آزادانه به حرکت و فعالیت‌های مطبوعاتی خود ادامه دهند. راعی ادامه داد: نشریه‌های «نوید اصفهان» و «سلام»، دو نشریه ای بودند که در زمانی که منتشر می‌شدند، ضمن اینکه حرفی برای گفتن داشتند، جزء دو نشریه آزاداندیش و آزادی خواه بودند و توانستند موقعیت بسیار خوبی به دست آورند؛ چرا که یک نشریه مردمی و مستقل بودند. البته نشریاتی که مستقل و مردمی بودند، عمر کوتاهی داشتند. نوید اصفهان را هم نگذاشتند بیشتر از  ده سال دوام بیاورد. از همان موقع من و افراد دیگری که در این نشریه کار می‌کردیم، به دنبال راه‌اندازی نشریه دیگری بودیم؛ چون می دانستیم نوید بالاخره تعطیل خواهد شد. درواقع به خاطر همین موضوع، امتیاز نشریه صدا را گرفتم و اکنون و در شرایطی که بیش از 20 سال از انتشار این هفته‌نامه می‌گذرد، چندین بار توقیف شده است . او در ادامه بیان کرد: نوید اصفهان، محلی بود که علاوه بر مدیرپروری و ایـــده‌پــروری، فـــعـــالــیــت‌هــــای خود را به سلامت انجام داده است.محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در ادامه این برنامه گفت: نمی توانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم، اما تجاربی را برای اینکه دست مایه و درس مایه آن باشد، نداشته باشیم. حــکــمــا مــی‌گــویــنـد جوامع بی‌تاریخ، بسترساز هویت های مشوش هستند. او ادامه داد: جراید و روزنامه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی، معمولا در یک فرایند رشد مدنی، تجارب بسیار خوبی در زمینه نقد دارند؛ به نوعی ادبستان گفت و گو و نقد اجتماعی هستند. به همین دلیل نیز باید این تجربه ها را انباشته کرد تا بتوان هزینه‌های تعاملمان را برای ادامه راه کاهش دهیم.

 

کارنامه می‌خواهد امکان نقد اجتماعی را فراهم کند
عیدی افزود: «کارنامه» در حوزه مطبوعات دلالت بر این موضوع دارد که عده ای به حسب مسئولیت های اجتماعی که احساس  می کردند، در قالب ارگانی به نام مطبوعات در این شهر فعالیت کردند؛ فعالیت هایی که در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... انجام شده است. درواقع هدف همه این افراد، ایجاد شرایط مطلوب برای فراهم شدن امکان نقد اجتماعی بوده است. او در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: کارنامه تصمیم دارد شرایطی را فراهم کند تا اقدامات جزیره ای راکه در قالب فعالیت های مطبوعاتی شکل گرفته است، تبدیل به تجارب انباشته شده برای یک فرایند کند. در کارنامه، فعالیت های مطبوعاتی این افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد و نقاط قوت و ضعف هر کدام از آنها ارزیابی شده، در بوته نقد قرار می‌گیرد. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه اظهاراتش، اذعان کرد: کارنامه کمک می‌کند تا از ابعاد مختلف مسائل گوناگون را مورد بررسی قرار دهیم. از سوی دیگر، کارنامه فرصتی را ایجاد می کند تا نحله ها و فرقه های متنوع، زوایای دید همدیگر را درک کنند. این موضوع زمینه ساز تفاهم اجتماعی می شود و سهم تحمل افراد را افزایش می دهد. عیدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در اولین برنامه کارنامه، هفته نامه نوید مورد بررسی قرار گرفت و فرصتی ایجاد شد تا اعضای تحریریه و کارکنان به تشریح فعالیت‌های خود بپردازند. پس از آن هم سایر نشریات مورد بررسی قرار می گیرند و مدیران و اعضای تحریریه آنها می‌توانند به شرح فعالیت های خود بپردازند. گفتنی است در پایان این برنامه از اولین کارنامه نشریات قدیمی اصفهان با حضور اعضای تحریریه و کارکنان هفته‌نامه «نوید اصفهان» و همچنین جمعی از فعالان رسانه ای رونمایی شد.


متن خبر در اصفهان زیبا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.