زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

روحانیت کوچه و بازار....

 آنها که مطالعاتی در اسلام و قرآن و زندگی امامان داشته اند، آگاهند که اسلام دین: رحمت، عطوفت، مهربانی، انسانیّت، عدالت و آزادی است

«روحانیت مظلوم »

روحانیون غیروابسته همان مردم کوچه و خیابانند و آنان نیز معترضند!

روزنامه مستقل-سال ششم - چهارشنبه 18آبان ماه 1401 -    شماره 1417  

     در تظاهرات و اعتراضهای اخیر، در خصوص قتل «مهسا امینی» دختر کردستانی و به دنبال آن کشتارهای دیگر و ضرب و جرح و زندان معترضان و برخوردهای امنیتی با آنها و اهانتها که به مقامات ایران انجام شد، همه باعث تأسف و نگرانی بود و کشتار در شاهچراغ شیراز بر غمها افزود.

متأسفانه دیده شد که در مواردی نسبت به روحانیون و برخی عمامه به سرها اهانت هایی انجام گردید و چون تعدادی از سران نظام در سلک عالمان دین بوده­اند، دیگرِ روحانیون خارج از حکومت را نیز مورد آزار و اهانت قرار دادند، چه از داخل و چه خارج، در صورتی که اکثر روحانیون کشور، همانند دیگر مردمان از عدم مدیریت حکومت و خشونت امنیتی ها و گرانی و تورم و فساد بسیار و دزدی های کلان، رنج میبرند، کشتن بی گناهان را بر نمی تابند، هیچ عمامه بر سری چه شیعه و چه سنی، کشتن زنان و دختران و دیگر معترضان را تأیید نمی کند، همان دغدغه هایی را که دیگر مردم دارند، آنها هم دارند، فقط وابستگان به حکومت و برخی حقوق بگیران و خطیبان حکومتی هستند که آنها هم به ندرت مدافع خشونت بوده اند. 

برای مطالعه متن کامل ادامه مطلب را مشاهده فرمایید

 

«روحانیت مظلوم »

روحانیون غیروابسته همان مردم کوچه و خیابانند و آنان نیز معترضند!

 آنها که مطالعاتی در اسلام و قران و زندگی امامان داشته اند، آگاهند که اسلام دین: رحمت، عطوفت، مهربانی، انسانیّت، عدالت و آزادی است

     در تظاهرات و اعتراضهای اخیر، در خصوص قتل «مهسا امینی» دختر کردستانی و به دنبال آن کشتارهای دیگر و ضرب و جرح و زندان معترضان و برخوردهای امنیتی با آنها و اهانتها که به مقامات ایران انجام شد، همه باعث تأسف و نگرانی بود و کشتار در شاهچراغ شیراز بر غمها افزود.

متأسفانه دیده شد که در مواردی نسبت به روحانیون و برخی عمامه به سرها اهانت هایی انجام گردید و چون تعدادی از سران نظام در سلک عالمان دین بوده­اند، دیگرِ روحانیون خارج از حکومت را نیز مورد آزار و اهانت قرار دادند، چه از داخل و چه خارج، در صورتی که اکثر روحانیون کشور، همانند دیگر مردمان از عدم مدیریت حکومت و خشونت امنیتی ها و گرانی و تورم و فساد بسیار و دزدی های کلان، رنج میبرند، کشتن بی گناهان را بر نمی تابند، هیچ عمامه بر سری چه شیعه و چه سنی، کشتن زنان و دختران و دیگر معترضان را تأیید نمی کند، همان دغدغه هایی را که دیگر مردم دارند، آنها هم دارند، فقط وابستگان به حکومت و برخی حقوق بگیران و خطیبان حکومتی هستند که آنها هم به ندرت مدافع خشونت بوده اند.

اخیرا در برخی مجامع روحانی در اصفهان و قم حضور داشتم که همه از وضع پیش آمده نگران و ناراضی و معترض بودند، اکثر طلبه ها و اساتید حوزه های علمیه در کمال ساده زیستی و قناعت و مناعت طبع و بدون درآمد کافی زندگی می کنند، در این تورم و گرانی طاقت فرسا که به مردم و کشور تحمیل شده آنها نیز بی بهره نیستند و چه بسیار دزدان صدها و هزارها میلیارد تومانی و دلاری که در داخل زندان و یا در خارج زندان هستند که جامعه را به فساد و تباهی کشانده اند و کسی شعاری علیه  آنها سر نمی دهد، و آنها خاطری آسوده دارند.

روحانیت چون دیگر اقشار مردم: دانشجویان، کارمندان، کارگران، معلمان، بازنشستگان، کشاورزان و... با گرانی و تورم دست و پنجه نرم می کنند، آنها هم در ادارۀ زندگی، تأمین مخارج فرزندان، دارو و درمان، غذا و لباس و تهیه جهیزیه دختران، درمانده و خجالت زده اند.

چه بسیار روحانیونی که از واقعه رژی در زمان ناصرالدین شاه، در برابر استعمار انگلیس از جمله: میرزای شیرازی ایستادگی کردند و سپس عالمانی آزادی خواه مشروطه را به وجود آوردند، رضاشاه با خشونتهای خود از آنها انتقام گرفت و مشروطه را فرمایشی کرد. و باز در نهضت ملی شدن صنعت نفت، عالمان دین پیشرو بودند، در تمام مساجد و منابر صحبت از ملی شدن نفت بود و بیرون کردن استعمار از ایران و حمایت از دکتر مصدق، در آن زمان یکی از روحانیون بزرگ اصفهان به نام آیت الله زندکرمانی، کتابی دربارۀ نفت، نوشت و مردم را با اینکه اکثر بیسواد بودند آگاه می کرد، پس از کودتای 28مرداد32، اکثر عالمان شهر اصفهان در منزل آیت الله ارباب جمع شدند و نامه ای تنظیم کردند و امضا نمودند و می خواستند که دکتر حسین فاطمی وزیر خارجه دکتر مصدق اعدام نشود و آیت الله خادمی نامه را به قم نزد آیت الله بروجردی بردند، که ایشان برای نکشتن دکتر فاطمی اقدام و وساطت کنند، چون شاه از وجود چنین درخواستی مطلع شد، شبانه سیدحسین فاطمی را در حال مریضی و تب به جوخۀ اعدام سپرد.

متأسفانه قبل از کودتا در مرداد32 که شاه از ایران فرار کرد، توده ایهای نفتی یا انگلیسی که در تظاهرات ملی شدن نفت شعار می دادند: نفت شمال باید به شوری داده شود، نام روحانیون هر محل را روی تیرهای چوبی چراغ برق می نوشتند، یعنی: هر کدام را بعد از پیروزی انقلاب کمونیستی، به این تیرها به دار می کشیم! یادم هست که در اصفهان نام آیات: ارباب، زند کرمانی، خادمی، محمدرضا جرقویه ای، اشنی، صهری سدهی، میرزا رضا کلباسی، ابطحی و... بر تیرها بود. با این ترفند، روحانیت و مردم، از صحنۀ مبارزه کنار کشیدند و از حاکمیت کمونیست ها نگران شدند و در نتیجه کودتای 28مرداد به پیروزی رسید و آخوندهایی که مصدقی ماندند، امثال آیات: زنجانی، طالقانی، کلباسی و... زندانی و یا تبعید شدند، آیت اله کاشانی را هم محدود و محصور کردند.

در انقلاب اسلامی سال 57  همۀ روحانیون  برای احیای استقلال و آزادی و عدالت و حاکمیت مردمی و مردم سالاری جلو افتادند و در برابر گلوله های مزدوران شاه سینه سپر کردند و شهدایی برای خدا و سعادت ملت ایران تقدیم داشتند، در همه جا با استبداد شاهی مبارزه می کردند و زندان های شاه، علاوه بر دانشجویان و روشنفکران، قشر وسیعی از طلبه ها و اساتیدشان در زندان و یا تبعید بودند، باشد که با رهبری امام خمینی، جامعه ای سالم و زنده و پیشرو بسازند و شاهد بودیم که فرصت طلبانی خشن به میدان آمدند و بسیاری از آقا و آقازادگان که توانستند از آب گل آلود ماهی بگیرند، که گرفتند و امثال آیات: طالقانی، منتظری، مطهری، بهشتی و هاشمی را منزوی یا شهید کردند.

در جنگ تحمیلی نیز ناظر بودیم که عمامه به سرها با رزمندگان در جبهه ها حضور فعال داشتند و جانشان را در راه خدا و حفظ وطن فدا کردند، آنها از بالا تا پایین هیچگاه ساکت نبودند، حق را می شناختند و از آن دفاع می کردند و با شهادت خود، جان را بر سرعقیده و ایمان می گذاشتند.

روحانیون غیر وابسته، همان مردم کوچه و خیابانند و با معترضان همراه و هم گام و هم صدا هستند، فریادها و ناله ها و اعتراضهای آنها به گوش نمی رسد، رسانه های خارجی به اعترضها و نامه های آنها بها نمی دهند و چه بهتر که ندهند، رسانه های خارجی موارد اهانت به آنها را پخش می کنند، باشد که همۀ بینندگان را از مذهب و شریعت و مبلغان دینی بیزار کنند، در آن صورت می توانند نفوذ بیشتری در جامعه داشته باشند. و باید دانست که بیگانگان خیرخواه مردم ایران نیستند، از زمان فتحعلیشان قاجار تا امروز، چه خیانت­ها که به ملت ایران روا داشته اند.

صریحا باید اعلام کرد که در اسلام و مسلمانی، خشونت و کشتار و اجبار و دستگیری معترضان  و زندانی کردن دختران و پسران معترض، وجود ندارد، جز در دفاع و محاربه در برابر دشمن، شمشیری از غلاف بیرون نمی آید، در زمان پیامبر و خلفای اولیّه، کسی مردم معترض به فقر و گرسنگی و درماندگی را کتک نمی زد، نمی کشت، گشت ارشادی وجود نداشت که بخواهد برخورد خشونت آمیز با بدحجابی داشته باشد و دزدان بیت المال را آزاد گذارند و با لباس شخصی و یا نظامی و امنیتی به مردم حمله کنند و خون بی گناهان را به زمین بریزند.

آنها که مطالعاتی در اسلام و قرآن و زندگی امامان داشته اند، آگاهند که اسلام دین: رحمت، عطوفت، مهربانی، انسانیّت، عدالت و آزادی است. امام باقر(ع) فرماید: هل الدین الا الحب؟، آیا دین غیر از محبت است؟(تفسیر عیاشی، 1/167)

بنی امیه و بنی عباس بودند که بنای کشتن ناراضیان و معترضان را گذاشتند، عبداله بن مسعود صحابی پیامبر(ص) را زدند تا مصدوم و شهید شد و ابوذر را چون اعتراضِ به حقی کرده بود به ربذه تبعیدش کردند تا در عسرت و تنهایی مرد و حجربن عدی و همراهانش را فقط برای حق طلبی، بی گناه کشتند و در زمان ما داعشی ها هم قبر آنها را نیز ویران کردند!

و بسیار شنیده ایم که امام حسین(ع) فرزند پیامبر خدا را چگونه با یارانش در کربلا قتل عام کردند، که چرا با حکومت یزید بیعت نکردند و نسبت به آنها اعتراض داشتند و با تهمت براندازی! شهیدشان کردند.

و در تاریخها خوانده ایم که در زمان عباسیان، عالمان بزرگ اهل سنت امامان ابوحنیفه، احمد حنبل و محمدبن نوح را که با نظر خلیفه ها مأمون و معتصم در خصوص «مخلوق بودن قرآن» موافق نبودند، مورد آزار و اذیت و زندان قرار دادند، اجازه ندادند که امامان مالک و شافعی به مسجد وارد شوند و به آنها اهانتها کردند.(الکامل فی التاریخ، 6/445)

از زمان آیات: خراسانی و میرزای نائینی در روزگار ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و بعد توسط آیت اله سیدابوالحسن اصفهانی و آیت اله بروجردی و جمعی دیگر، دخالت روحانیون را در سیاست حکومتی ناپسند می دانستند که کارهای سیاسی و اجرایی و اقتصادی و روابط با دیگر کشورها و حقوق بین المللی و ارتباطات، در درجه اول، تخصص و دانش ویژه خود را می خواهد و با دانش فقهی و حوزوی هماهنگی ندارد و ضمن اجرا با تنش ها و مخاطراتی روبرو می شود، که باعث تحقیر و تخفیف روحانیت می گردد، یا مجبور می شوند مثل قرون وسطای اروپا به استبداد دینی روی آرند و با در نهایت ضعف، کنار بروند و یا مورد اهانت معترضان قرار گیرند، روحانیونی که در طول تاریخ پناه مردمان بوده اند، یکباره در برابر مردم قرار می گیرند و مجبور می شوند که برای حفظ قدرت، به نام اسلام، به روی مردم اسلحه بکشند، به جای عذرخواهی از ناتوانی و ناآگاهی خود، خشونت به خرج دهند و سخن از محارب به میان آرند و در نتیجه مورد نفرت قرار گیرند و هدف اعتراضها و نارسایی ها باشند و علیه آنها در هر شهر و روستا شعار داده شود. که این خواستۀ پیامبر خدا محمد و امیرالمؤمنین علی و امامان علیهم السلام و اولیاءالله و صالحان نبوده است. و با کمال تأسف سکوت عالمان بزرگ و مراجع شیعه را برای اصلاح و جلوگیری از خشونتِ اسلحه به دستها ناظریم، خشونت از هر سو که باشد محکوم است و از هر طرف که باشد، تشدید می گردد.

در حال حاضر مشکلات کشور با داخل و خارج بسیار است، عدم مدیریتها، کار را به دست نظامیان بدون تجربۀ مدیریتی و اجرایی دادن، همانطور که شاهد بودیم با آن همه تبلیغ رسانه ها برای راهپیمایی اربعین و فرستادن مردم برای پیاده روی و زیارت کربلا، به جای ارزش، ضدّ ارزش شد و ناتوانی دولت جدید را در مدیریت این برنامه نیز نشان داد، مذاکرات برجام را به زیان مردم ایران ناتمام گذاشتند و تحریم ها تشدید شد و به گرانی ارزها و مسکوکات و کاهش شدید ارزش پول ملی و دیگر تبعات منفی برای اقتصاد و معیشت کشور منجر گردید و قیمت ها  و اجاره خانه ها و زمینها و تمام اقلام، رو به افزایش گذاشت، افسوس!

و چون تعدادی از سران حکومت روحانی هستند، مردم روحانیت را مقصر اصلی می دانند، در همه جا حضور روحانیون دولتی را احساس می کنند، به جای کارهای درسی دینی، تحقیق و پژوهش و هدایت مردم به راه صلاح و فلاح، نظارت استصوابی را برای خودی و غیرخودی کردن و ناراضی کردن همگان بر عهدۀ آنها گذاشتند، برای مورد تنفر قرار دادن روحانیت، معلوم نبود با چه دستی آنها را به جلو انداختند و نهادهای امنیتی پشت سر آنها، کار خود را می کردند، مردم را دو قطبی و چندقطبی نمودند، افرادی بدون اطلاع از کارهای رسانه ای و مطبوعاتی و دانشگاهی در حوزۀ انقلاب فرهنگی، نظارت بر مطبوعات، نمایندگی در دانشگاهها و در میان نظامیان و ادارات و مدارس و نهادها و... «الله اکبر»

فرض را بر این گذاشته اند که همۀ مردم از اسلام آگاهی ندارند و جمعی روحانی در همه جا باید نقش کلیدی داشته باشند، و راه گشای خلق باشند! و شبه نظامیان را در دانشگاهها به عنوان سهمیه وارد کردند تا در روز مصیبت به مدد حکومت آیند!

و همین عوامل و اقدامات، روحانیت اصیل و انقلابی را هم منزوی و مطرود کرد و بر مظلومیت و انزوای آنها افزود تا کمتر کسی جرأت کند با لباس روحانی در کوچه و بازار درگذر باشد، بدینوسیله منتقدان و معترضان را متهم به بی دینی و دین گریزی کردند و خبرنگاران و خواستاران اصلاحات و تجدید نظر را احضار و به زندان انداختند.

هر اتفاق شومی که در کشور می افتد، حکومت مسئول است و باید جوابگو باشد، اگر حاکمان در ادارۀ کشور ناتوانند و نمی توانند جلوی دزدیها و فساد و اختلاس ها و باج گیریهای امثال 92هزار میلیارد تومانی را بگیرند، و اینکه روز به روز بر دامنۀ فقر و فحشا و دین ستیزی و روحانی ستیزی و دین گریزی، اعترضها و فرار مغزها از کشور افزوده می شود، دانشجویان معترض، احضار و اخطار می گیرند، یا از دانشگاه اخراج می شوند، به دختران و زنان معترض، اهانت می شود و به آنها کتک زده می شود، چه بسیار خشونت ها که به کار برده می شود، نظامیان را بر مردم مسلط کرده اند، وکیل و وزیر و استاندار و فرماندار و مدیر و گوینده جلسات آنهایند، به پیشنهادهای اصلاحی دوستداران کشور و مردم خیرخواه توجه نمی شود، و همۀ خطاها و اشتباهات، به گردن خارجیها گذاشته می شود و گویا آنها هستند که جامعۀ ایران را به فساد و گرانی کشانده اند! راه به جایی نمی بریم، با بگیر و ببند، زدن و کشتن به جایی نمی رسیم، با خاموش کردن موقت آشوبها، جامعه اصلاح نمی شود و این قافله با این برنامه ها، به مقصد نمی رسد، ما دعا می کنیم، امید اصلاح و تنبّه سران کشور و بیداری و آگاهی آنها را داریم، و می خواهیم که از هیچ طرفی ایجاد خسارت، کشتار و ضرب و جرح نباشد.

ما که آفتابی بر لب بام هستیم، احساس مسئولیت می کنیم، خیرخواهی خود را بیان می داریم، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید!؟  از خدا می خواهیم که گوش شنوایی پیدا شود! «والسلام»

حافظ وظیفۀ تو دعا گفتن است و بس

دربند آن مباش که نشنید یا شنید

 

اصفهان فضل الله صلواتی آبان 1401

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.