«بایّ ذنب قُتلت»
اصفهان - فضل الله صلواتی
خبر کشته شدن دختر کردستانی «مهسا امینی» که برای دیدن اقوامش به تهران پایتخت بزرگ شیعیان جهان آمده بود و در همان روز اول، طعم خشونت «گشت ارشاد» را چشید و به سرای دیگر فرستادندش، این حادثه دلخراش همه را از عارف و عامی و قومیّت ها و ملیّت ها، احزاب و گروه ها، متأثر ساخت، باشد که تسلیتهای عالمان و سیاستمداران، حقوقدانها و هنرمندان و بلکه همه مردم ایران، آرامشی برای پدران و مادران و وابستگان آن داغدیدگان باشد، من هم به عنوان یک شهروند ایرانی به آنها تسلیت گفته و لازم دیده شد نکاتی را یادآور شود:
برای مطالعه ادامه مطلب را مشاهده فرمایید
«بایّ ذنب قُتلت»
اصفهان - فضل الله صلواتی
خبر کشته شدن دختر کردستانی «مهسا امینی» که برای دیدن اقوامش به تهران پایتخت بزرگ شیعیان جهان آمده بود و در همان روز اول، طعم خشونت «گشت ارشاد» را چشید و به سرای دیگر فرستادندش، این حادثه دلخراش همه را از عارف و عامی و قومیّت ها و ملیّت ها، احزاب و گروه ها، متأثر ساخت، باشد که تسلیتهای عالمان و سیاستمداران، حقوقدانها و هنرمندان و بلکه همه مردم ایران، آرامشی برای پدران و مادران و وابستگان آن داغدیدگان باشد، من هم به عنوان یک شهروند ایرانی به آنها تسلیت گفته و لازم دیده شد نکاتی را یادآور شود:
در کتابی به نام «دروس الدیانه» نوشتۀ سیدقطب که آیت الله خامنه ای در دوران جوانی و دوستی و همفکری با مرحوم دکتر شریعتی آن را ترجمه کرده بودند و در دوران شاه اجازۀ انتشار پیدا نکرد و به صورت پنهانی چاپ و منتشر شد، مینویسد: «بعضی سئوال میکنند: اسلام برای بیبندوباریها و فساد موجود در جامعه و انحراف جوانان و... چه برنامهای را پیشنهاد کرده است؟» در پاسخ مینویسد: «در جامعهای که شما ایجاد کردهاید و فساد را نهادینه کرده و تعلیم و تربیت شما بر اساس بی بندوباری است و دانش آموزان و دانشجویان را با فرهنگ غربی و یا شرقی تربیت کردهاید، چه انتظاری دارید که بر اساس برنامه های اسلامی عمل کنند؟ شما اندیشه ها و اخلاق مردم را فاسد کردید، آنگاه از من راه چارۀ اصلاح میخواهید؟ در پاسخ می گویم، هیچ»
وقتی دیواری کج نهاده شده، گرانی، بیکاری، جوانان سرگردان در جامعه رها، تلویزیون ها، ماهواره، فضای مجازی، لجاجت حکومت، عدم تعامل با کشورهای دیگر، مرگ دیگران را خواستن، گلوله در برابر اعتراضها، ضرب و جرح افراد به خاطر گرفتن حق آبه، آب و نان خواهی و گران شدن فوقالعاده دارو و مواد غذایی و زندانی کردن شایستگانی چون: مصطفی تاج زاده، سعید مدنی، نرگس محمدی، نسرین ستوده، فاطمه سپهری، محمدعلی دادخواه، کیوان صمیمی، منصوره موسوی و دیگر زندانیان سیاسی. مردم، دیگر کاردشان به استخوان رسیده، عقدهها در سینهها جمع شده، تبعیضها در دریافتهای دولتی، اختلاسها، قدرت یافتن نهادهای نظامی و امنیتی و رسانهای و باجگیری از فولاد مبارکه و دیگر مکانها، مردم چه باید بکنند؟ بر سر چه کسی فریاد بزنند؟ کشته شدن و یا در گذشت امثال مهسا امینی و دیگر معترضان، بهانۀ فریاد است، بهانه است که دولت بداند کارآیی ندارد، توان ادارۀ مملکت را ندارد و اختیاری هم ندارد، آنگاه فریاد مردم بر سر رهبری بلند میشود و اعتراضها متوجه ایشان میشود، که پاسخگو نیستند و دولت و مجلس منتخب نظارت استصوابی کارآمد نیستند که مردم مقامات بالاتر را مورد اهانت قرار میدهند و اگر شورای رهبری باشد و تنها نظارت بر امور داشته باشد، رئیس جمهور و دولت تکلیف خود را میدانند و بر اساس قانون، آزادانه انتخاب میشوند و به وظایف خود عمل میکنند، نه آنکه گروهی به نام استصواب! نماینده و رئیس جمهور معلوم کنند و هر گزینشی امنیتی باشد! و برای هر اتفاقی فریادی بر میآورند و افرادی کشته و زخمی و زندانی میشوند، آیا میشود همۀ بیکاران، بازنشستگان، کارگران و کشاورزانی را که «حقابه» آنها غصب شده و با بی توجهی و بی مدیریتی مواجه هستند، همه را باید کشت و یا زندانی کرد؟
افرادی که امر به معروف و نهی از منکر را نمیشناسند، فقط خود را مأمور و معذور میدانند، به دختران و زنان مردم تندی و بی احترامی میکنند، سرشان را با شدت به سقف خودروی «گشت» بکوبند، عده ای را زندانی کنند و از بین ببرند! چه خبر است، می خواهند دختران و زنان بدحجاب نباشند!؟ گشت ارشاد به جای جلوگیری از بدحجابی، اشاعۀ بیحجابی کرد.
چند مأمور خشن و یا نهادهای آتش به اختیار، که ملک و ملت و کشور را زیر سؤال می برند و باعث اهانت به مسئولین شود، روسری ها برداشته و سوزانده شود!
شد غلامی که آب جو آرد آب جو آمد و غلام ببرد
می خواستیم ابرویش را اصلاح کنیم، کورش کردیم! ما نیز هماهنگ با داعشی ها و طالبانیها، زنان و دختران را زیر فشار خود محوری قرار می دهیم.
مرحوم آیت الله العظمی منتظری فرمودند: «حتی اگر قصاص که صریح در قرآن است روزی باعث وهن اسلام باشد، باید موقتا ترک شود» و یا اجازه نفرمودند که «دختران مسلمان در خارج کشور در دانشگاه ها به خاطر ممنوعیت حجاب، درسشان را ترک کنند.» چرا عالمان بزرگ و مجتهدان عالیقدر در فقه پویای اسلام، مطابق شرایط زمان و مکان، و متناسب با اقتضای دوران، آنچه را تشخیص و استنباط دادند، بیان نمیکنند؟ این روند چهل و چند ساله جز وهن مذهب و دین گریزی و دین ستیزی و فرار از مذهب نتیجۀ دیگری نداشته است.
«باید برون کشید از این ورطه رخت خویش» این اسلامی که ما نشان دادیم، خشونت بود و تندخویی و محدودیت و زندان و محرومیّت دگراندیشان و استبداد دینی و مردم را از دین بیزار کردن که پیامبر خدا(ص) و علی مرتضی(ع) چنین نمیخواستند «لااکراه فی الدین»
گر مسلمانی از این است که حافظ دارد وای اگر از پس امروز بود فردایــی
اصفهان – فضل الله صلواتی
30شهریورماه1401