زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

معرفی کتاب: «تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمدباقر(علیه السلام)»

معرفی کتاب:

«تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمدباقر(علیه السلام)»


مطالعه تاریخ همیشه وسیله عبرت است، آنها که تاریخ نمی‌خوانند، مجبورند که حوادث گذشته را تکرار کنند، باید امثال بنی‌امیه و بنی‌عباس را به مردم جهان معرفی کرد، تا دیگر بنی‌امیه و بنی‌عباس پدید نیایند، اگر مردم آگاه شوند، دیگر با دروغ، تزویر و عوام فریبی، به حاکمان و فرمانروایان ستمکار مبتلا نمی‌شوند، حق را می‌جویند و به حق عمل می‌کنند و جامعه‌ای عادل و عدالت‌پذیر به وجود می‌آورند، اگر گفتن‌ها و نوشتن‌ها، کاربرد عملی نداشته باشد، تنها وقت تلف کردن و نبش قبرهای گذشتگان است.

دانشمند معظّم و نویسندۀ توانمند جناب آقای دکتر فضل الله صلواتی پس از نگارش کتاب های: تحلیلیِ «سیاه کاریهای بنیامیّه» و «تاریخ زندگانی امام محمّدتقی(ع)» موفّق به تألیف کتاب پر ارجِ «تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمّد باقر(ع)» شدهاند که تا کنون به این سبک و شیوه تحقیقی ـ تاریخی که همۀ جوانب زندگانی و دوران حضرت باقر العلوم(ع) را به صورت تحلیلی بیان کرده باشد، تألیف نشده است.

در این مجموعه سعی بر آن بوده که خوانندگان محترم، شایستگان و صالحان را بنگرند و راه آنان را دنبال نمایند و شقاوت‌پیشه‌گان را بشناسند و از آنان دوری نمایند.

نویسنده تمام وجود خود را غرق در دریای معرفت و مناقب حضرت امام محمدبن علی الباقر(ع) نموده و اثری ماندنی خلق کرده است.

در این کتاب، بحثی نسبتاً مبسوط و گویا در امام شناسی با عنوان «امام، انسان کامل» آورده که علاوه بر جنبههای تاریخی، صبغۀ کلامی و عرفانی آن نیز قابل توجّه است.

روندِ کلّیِ حوادث قرن اوّل و دوم هجری به صورت واقع بینانهای مورد بحث و تحلیل قرار گرفته و چهرۀ دانش و تمدّن اسلامی در این دو قرن بهدرستی نشان داده شده است.

در این اثر به پیدایش فرقهها و نحله ها و مذاهب، در نیمۀ اوّلِ قرنِ دوم پرداخته و نقشِ علمی و موقعیّت اجتماعی حضرت امام محمد باقر(ع) را به خوبی نشان داده است، همچنین دانشمندان معاصر حضرت امام و طبقات آنان مورد بحث قرار گرفته است.

کتاب، حاوی نکات برجسته و گوناگونی در طبقات صحابه و تابعین و خلفا و حاکمان آن عصر است و نقش امام محمّد باقر(ع) در حرکتهای ستمستیزانۀ آن روزگار به گونۀ مبسوط بیان شده است.

این اثر نفیس در 1700 صفحه توسط نشر صمدیه (با همراهی و مساعدت خیّرین علاقمند به امامت و ولایت در گام نخست به قیمت 175000تومان) منتشر شده و برای همۀ طبقات اهلِ مطالعه به ویژه سیره نگاران، منبعی مفید و برای دوستداران و شیفتگان مکتب اهل بیت، مایۀ عزّت و چشم روشنی و برای خاندانِ دانشمند و روشنگر صلواتی در اصفهان یادگاری ماندگار و برای مؤلّفِ محقّق و مجاهدِ با اخلاصِ آن، توشۀ ارجمندِ روز رستاخیز است. در پایان لازم است از مدیر مجاهدِ اندیشمندِ خستگی ناپذیرِ نشر صمدیه، جناب آقای مهندس لطف الله میثمی جهت حُسنِ انتخاب ایشان در نشر آثار فکری و فرهنگی، و آیت الله کوشا استاد فاضل حوزۀ قم که ویرایش فرموده اند، صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری شود.

اصفهان-  خیابان سجاد- خیابان قائم مقام فراهانی-  ساختمان شهرآرا طبقه دوم نشر اصفهان

تلفن: 36633533 031   همراه: 09133141838

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.