زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

چرا رئیس جمهور؟ (نقدی بر اتفاقات 25 و 26 آبان در کشور و واکنش رئیس جمهور)

چرا رئیس جمهور؟

«خشونت و آدم کشی از طرف هر کس و هر گروه باشد محکوم است»

         


          اندوهگین شدم، هنگامی که چهره خندان جناب دکتر روحانی رئیس جمهور را در تلویزیون دیدم که می‌فرماید: از جریان گران شدن بنزین اطلاعی نداشته و از رادیو شنیده است! ما گمان می‌کردیم طبق قانون اساسی همه کاره مجلس است و در رأس امور است و تنها مجری مقتدر کشور، رئیس جمهور و هیأت دولت است، اکنون متوجه شدیم دولت از کارهائی که در کشور می‌شود چندان خبر ندارد، دیگران باید برای او تصمیم بگیرند و بعد برای خاموش کردن اعتراض‌ها، سبد غذائی پیشنهاد می‌کند تا به عنوان صدقه به بخشی از 60میلیون نیازمند کشور بدهد، فکر کردند فقط گرسنگان اعتراض دارند، که با خشونت با آنها برخورد شده، و پاسخ خشونت، خشونت بوده است.

رئیس جمهور پدر معنوی هر ملتی است، باید سر تا پا رنج باشد که عده‌ای از فرزندانش کشته شده یا به زندان افتاده‌اند، به خانواده و مادران آنها تسلیت بگوید، کدامیک مسلّح و با خدا و پیغمبر در حال محاربه بوده‌اند؟ که پیری ناآگاه قرآن را تفسیر به رأی می‌کند و کشته شدن عده­ای از جوانان را مجاز دانست و آیتی خواند که درباره افرادی است که با خدا و رسولش سرجنگ و محاربه داشتند، اینها که کشته شدند، به تورم و گرانی و سه برابر شدن قیمت بنزین  اعتراض داشتند، در قرآن است: «لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ»(نساء148) خداوند فریاد خشونت‌بار را تحمّل نمی‌کند، مگر از سوی کسی که به او ستم شده باشد، الحمدالله سران کشور ما همه قرآن شناس و آشنا به تفسیر هستند، پاسخ بیکاران، بینوایان و رنج دیدگان چیست؟ با گرانی، فقر و نداری و عدم توان ازدواج و گرانی مسکن و ارزاق باید چه کنند؟

آیا پدر معنوی باید بزند و بکوبد و لبخند بزند و صدقه بدهد، فقط برای هزینه یک یا دو شب؟ آیا مردمی که امیدوار به وعده‌ها و تحصیلات و آگاهی جناب روحانی بودند، پاسخشان همین است؟ مگر با نمایش تعزیرات و پرونده‌سازی برای چند کاسب یا رانندۀ تاکسی، جامعه اصلاح می‌شود؟ بعضی فکر می‌کنند که ملت آگاه ایران که انقلاب‌هائی را به ثمر رساندند و به دست عده‌ای کم‌توان دادند، کودک و یا عقب ماندۀ ذهنی هستند که با یک وعده غذا از دولت راضی شوند!؟

خشونت و آدم کشی از طرف هر کس و هر گروه محکوم است، دولت باید عذرخواهی کند، باید خسارت‌هائی را که معلوم نیست چه کسانی انجام داده‌اند جبران نماید، قیمت بنزین را مدیریت و تعدیل کند، برای ادارۀ کشور و رفع بیکاری برنامه داشته باشد.

آنها که مرتکب قتل یا ضرب و جرح شده‌اند باید به مجازات برسند، اینکه هر کسی به اصطلاح توپ را در زمین دیگری بیندازد، برای مردم پذیرفتنی نیست، ما نظام قدرتمندی را طالبیم که ابتدا سعادت ملت ایران را تأمین کند (چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است) کارها باید به دست کاردان‌ها داده شود، نظارت استصوابی نباشد، اگر در جایی مافیائی شکل گرفته، از هم پاشیده شود.

مدیران هر قسمت باید مسؤل کارگزاران و زیردستان خود باشند، نه دیگر نهادها، همه باید در برابر ملت پاسخگو باشند، قانون اساسی باید مورد تجدیدنظر و اصلاح قرار گیرد، دست‌های دزدان و اختلاس‌گران باید از بیت‌المال مردم بریده شود، همۀ مقامات و مردم خود را موظف به اطاعت و عمل به قانون اساسی بدانند، حق‌گوئی و حق‌جوئی و اعتراض طبق قانون آزاد باشد، در کشور زندانی سیاسی و امنیتی نباشد.

به خانواده‌های درگذشتگان حوادث اخیر تسلیت گفته و دلجوئی شود و من کوچکترین شهروند، برای همه خانوادۀ قربانیان از هر جناح، آرزوی صبر و اجر دارد و از مقامات حکومتی درخواست رأفت و رحمت و آزادی دستگیرشدگان را خواستار است.

اصفهان- فضل الله صلواتی آذرماه 1398


کانال #دکتر_فضل_الله_صلواتی نویسنده ،روزنامه نگار،استاد دانشگاه ، فعال سیاسی https://t.me/FazlollahSalavati

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.