زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

گفتگوی کانال خبری راپورتچی با دکتر صلواتی (2)

مصاحبه اختصاصی کانال خبری تحلیلی  راپورتچی با استاد فضل‌الله صلواتی:


قسمت دوم

قسمت ٩: رفتارهای سیدمهدی هاشمی باعث حذف آیت‌الله منتظری شد
https://t.me/IsfReporter/12420
قسمت ۱۰: در کارهای اجرایی شورای هماهنگی اصلاحات مطلقا دخالتی ندارم
https://t.me/IsfReporter/12421
قسمت ۱۱: هیچ انسجامی در کارهای شورای هماهنگی اصلاحات نمی‌بینم
https://t.me/IsfReporter/12422
قسمت ۱۲: از آقای نوروزی خواهش کردم به فرزندان من پست و مقام ندهند
https://t.me/IsfReporter/12423
قسمت ۱۳: یقین داریم آقای دکتر کامران خدمت‌گزار است
https://t.me/IsfReporter/12424
قسمت ۱۴: ۲۳ اسم، ۲۳ جواب
https://t.me/IsfReporter/12425

#مصاحبه   

مصاحبه اختصاصی با استاد فضل‌الله  صلواتی - ۹:

"رفتارهای سیدمهدی هاشمی باعث حذف آیت‌الله منتظری شد"

 

... شهادت آیت‌الله  شمس‌آبادی که به اسم سیدمهدی بود و برخی می‌گفتند که سیدمهدی اعمال قدرت کرده و مباشر بوده است. هر روز هم عده‌ای می‌آمدند پیش آیت‌الله  منتظری و می‌گفتند مساله سیدمهدی باید حل بشه. یکسال عید  نوروز، سیدمهدی اومد دیدن من، گفت اینها چه می‌گویند؟ نظر شما چیست؟ شما بی‌طرف هستید. شما نظر بده.

من گفتم شما اگر می‌خواهید به اسلام خدمت کنید، برو و سفیر جایی دور مثل اروگوئه و... بشو. گفت یعنی من با این همه مبارزه و سوابق انقلابی برم آمریکای جنوبی؟ گفتم این لکه با شماست و من می‌ترسم شما را سقوط بدهند و آیت‌الله منتظری هم با شما بیاد پایین. خیلی تو فکر رفت. ایشان رفتند و بعد از یک‌ماه، موضع سختی در برابر دولت گرفتند. نوه آقای منتظری، یاسر  رستمی شهید شده بود. سیدمهدی  هاشمی سخنرانی کرد در مراسم او و خیلی تند حرف زد. علیه دولت، علیه نظام، علیه دادگاه‌ها و... من به دوستانی که رفته بودیم گفتم احساس میکنم این سید دیگه زمانش تمام شده است. دوره اعتبار و امتیازش تمام شده است. به زودی بازداشت خواهد شد و همینطور هم شد. چندروز بعدش بازداشت شد. برده بودندش و اعترافاتی کرده بود، قول‌هایی هم بهش داده بودند. با اینکه یک آدم سیاسی و سابقه‌دار و زندان‌دیده بود، ترسیده بود و خیلی زود خودش را باخت. اون لکه ترور آقای شمس‌ابادی بود، این اعدام هم بدتر شد برای حاج آقا.

مساله دیگر هم، مساله مک‌فارلین بود. یک روابط پنهانی در ارتباط با فروش تسلیحات برای جنگ بود که تمام رجال از جمله آقای هاشمی تصمیم داشتند این موضوع رسانه‌ای نشه، سیدمهدی این قضیه را هم افشا کرد. بعد از این داستان‌ها، مشکل خود آقای منتظری را پیش کشیدند که ایشون با نخست  وزیری مشکل داره، به اعدام‌ها ایراد داره و.... مدام میگفتند. بالاخره رفتند پیش امام و اعلامیه‌ای اول آقایان کروبی و امامی  جمارانی و سید احمد اقا تنظیم کردند. اسمش رنج‌نامه ای بود که از حاج اقا نوشتند. بعد نامه  ششم  فروردین را به اسم امام منتشر کردند که همه گفتند خط امام نبوده است و خط احمدآقا است.

در هر صورت، همین قضایا باعث شد که آقای منتظری کنار گذاشته شوند. بعد از رحلت امام و انتخاب آیت‌الله  خامنه‌ای، بیت امام از رونق افتاد، دفتر آقای منتظری هم که تمام شد عملا. خود سید  احمدآقا بعد از مدتی جز ناراضی‌ها شدند و دفاتر آیت‌الله منتظری عملا تعطیل شدند.  همه چیز عوض شد.

برگردم به سوال اول خودم، سال ۷۶ چه شرایطی بود و چه فضایی بر اصفهان حاکم بود که اصلاح‌طلبان فعلی بعد از یک تجدید قوا برگشتند به سطح اول سیاست ایران؟

اونجا محور آقای طاهری بودند، ما هم همیشه فعال بودیم. ما از همه فعال‌تر بودیم و جو اصفهان در اختیار ما بود.

آقای منتظری در سال ۷۶ یک خط فکری را با آیت‌الله طاهری دنبال میکردند؟ یا دو جریان فکری و عملیاتی وجود داشت؟

نه، آن زمان یکی بود، در مقطع انتخاب رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، آقای طاهری و منتظری دو جریان شدند، اما در جریان انتخابات سال ۷۶ یک جریان شدند مجددا و تا امروز هم پیروان این دو بزرگوار یک جریان مانده‌اند. اگر سوالات شما زیاد است، یک جلسه دیگر خدمت شما باشم. بحث‌ها به درازا کشیده شده است، انشاالله به شرط حیات در آینده در خدمت شما هستیم.

سلامت باشید انشاالله همیشه...

مگر عزراییل از شما اجازه میگیره؟ (خنده)    (پست ۹ از ۱۴)

 

مصاحبه اختصاصی با استاد فضل‌الله  صلواتی - ۱۰:

"در کارهای اجرایی شورای هماهنگی اصلاحات مطلقا دخالتی ندارم"

چون محدودیت زمان داریم، با اجازه شما سوالات تاریخی را به زمان دیگری موکول می‌کنم و چند سوال مختصر از جنابعالی خواهم پرسید.

-         بفرمایید.

در انتخابات اخیر، شورای هماهنگی اصلاحات تشکیل شد، جنابعالی و حاج آقا نکویی به عنوان بزرگان جریان اصلاح‌طلبی وارد صحنه شدید و لیست امید بسته شد. می‌خوام بدونم این لیست بر چه اساس و مبنایی بسته شده است؟

 

البته میدونید من را به عنوان محور و ستون اصلاحات مطرح می‌کنند، اما من سعی می‌کنم تا حد امکان قاطی قضایا نشم. فقط در جلساتی که لازم میدونم میرم، و اظهار نظر خاصی هم نمیکنم، اول جلسات یک نصیحتی، آیه‌ای، حدیثی، چیزی می‌خوانم. اما در کارهای اجرایی مطلقا دخالتی ندارم و نخواهم کرد. اینها اومدند و گفتند هر گروهی دو تا سه نفر را معرفی کنند. افرادشون را معرفی کردند، بعد شورای هماهنگی که دبیر همه احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلبی است به نوعی، گفتند در بین این ۶۰ تا ۷۰ اسم؛ بیایید برای شورای شهر اول ۲۶ نفر را و در مرحله بعد ۱۳ نفر را انتخاب کنید. این کار را میدونم کردند. من حتی آقای دکتر  جوادی را ندیده بودم قبلش، آقای مزروعی را ندیده بودم اصلا. آنها من را دیده بودند، اما خیلی از اینها را من اصلا نمی‌شناختم. گروه‌های مختلفی بودند. حتی دو گروه دیگر، یعنی تحول‌خواهان و عدالت  و  توسعه هم لیست دادند. اما من گفتم فقط اعلامیه شورای هماهنگی را تایید میکنم. خواهش هم کردم که آنها بیایند و با اینها کنار بیایند. خیلی رفت و آمد داشتیم تا این دوستان رابطه را با هم برقرار کنند. حتی آقای معین را بردم. آقای نوروزی را بردم، اما با هم کنار نیامدند. لیست شورای هماهنگی هم سرانجام رای آورد. در مجلس قبل هم همین کار را کردیم. شورای  هماهنگی یک لیست دادند، اما به عنوان حامیان دولت، حزب عدالت و توسعه، آقای هراتیان و دوستانشان، آقای دکتر  آجودانی را معرفی کردند و دوستان شورای هماهنگی مجبور شدند یک نفر را از لیست خارج کنند. من دخالتی در امور اجرایی نکردم، من فقط در جلساتی که برای تشویق مردم در انتخابات بود حضور پیدا میکردم. من میرفتم و سخنرانی میکردم.

اختلافی که بین عدالت و توسعه و شورای هماهنگی در دو انتخابات قبل به وجود آمده بود هنوز هم هست؟ یعنی هنوز به یک نظر واحد و منسجم نرسیده‌اند؟

دیگه کاری با هم نداشتند. انتخابات هم که تمام شده است و دیگه جلسه‌ای نبوده است. بحثی نبوده دیگه. (پست ۱۰ از ۱۴)

 

مصاحبه اختصاصی با استاد فضل‌الله  صلواتی - ۱۱:

"هیچ انسجامی در کارهای شورای هماهنگی نمی‌بینم"

 

وقتی که لیست اصلاح‌طلبان رای آورد و قرار بود فهرست کاندیداهای مورد نظر خودشون را برای شهرداری اصفهان بدهند، گویا به یک جمع‌بندی رسیده بودند که آقای فاتحی شهردار اصفهان شوند. گفته‌اند که یک سری قول‌های ضمنی هم گرفته بودند که ایشون شهردار بشوند. نقل قولی اینجا هست آقای دکتر؛ که شما اینجا اعمال نفوذ کرده‌اید و مانع این انتخاب شده‌اید و مشخصا دکتر نوروزی را برای این مهم پیشنهاد کرده‌اید. این نقل قول که از جانب شما مطرح شده است صحیح است؟

 

البته در ابتدا قرار بود آقای سید  محمود  حسینی شهردار شوند. بعد دوستان گفتند که ایشون ۶ رای منفی دارد!!! من جلسه‌ای رفتم، آقای نکویی هم بودند. خیلی تند و محکم گفتم که این ۶ رای منفی یعنی چه؟ شما ۱۳ نفر با هم انتخاب شده‌اید. یا همه با هم منفی باشید، یا همه با هم مثبت. شما هنوز کارها شروع نشده جناحی برخورد کرده‌اید؟ در همه کارها باید همدل باشید. من در این خصوص صحبت کردم. اما برخی گفتند آقای صلواتی؛ نوروزی را برای شهرداری می‌خواهد. من همان زمان اعلامیه دادم در سایت‌ها که از هیچ‌کس حمایت نکردم و نمی‌کنم و هرکس را شورا انتخاب کند حمایت می‌کنم. در ارتباط با آقای فاتحی هم، من اصلا کاری با قضیه ایشون نداشتم، خود شورا به جمع‌بندی نرسیدند.

شما هنوز به مجموعه شورا و مدیریت شهری امید دارید؟ انتقادات جدی به عملکرد دو سالگی شورا وارد است.

من دعاشون می‌کنم که موفق باشند، اگر امید نداشته باشم چکار کنم؟ من هم انتقاداتی دارم به عملکردشون. در جلسات عمومی، که دوستان را می‌بینم بعضا مواردی را بهشون تذکر میدم، اما اینگونه نبوده است که در جلسه‌ای خصوصی در این رابطه صحبت خاصی کرده باشم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.