زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات، دکتر فضل الله صلواتی

تصاویر، دست نوشته ها، زندگی نامه، مصاحبه ها، مقالات و...

خبرنگار و خدمت

خبرنگار و خدمت

فضل الله صلواتی (رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان اصفهان)

منتشر شده در ویژه نامه (یکصدمین انتشار نشریه اسپادانا) ۱۷ مردادماه ۱۳۹۰


امروز مهمترین مسأله ی زمان، اطلاع رسانی است، هر چه سرعت، صحت، اصالت و روانی خبرها و گزارشها بیشتر باشد، موقعیت رسانه، خبرنگار یا گزارشگر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و توجه ارباب مطبوعات و جامعه را به خود جلب می کند.

ادامه مطلب را کلیک کنید 

    خبرنگار و خدمت   

فضل الله صلواتی


امروز مهمترین مسأله ی زمان، اطلاع رسانی است، هر چه سرعت، صحت، اصالت و روانی خبرها و گزارشها بیشتر باشد، موقعیت رسانه، خبرنگار یا گزارشگر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و توجه ارباب مطبوعات و جامعه را به خود جلب می کند.

از اطلاعات به دست آمده باید نهایت استفاده کاربردی را داشت و هر چه که دانش، ایمان و صداقت خبرنگار بالا باشد، به همان نسبت داده ها و نوشته هایش عمیقتر و مؤثرتر است.

اگر گزارشهای خبرنگاران از خوبیها و خدمات به مردم است، باعث می شود که دیگران در مسابقه خدمت رسانی شرکت کنند و سعی داشته باشند که در خدمت به خلق از یک دیگر پیشی بگیرند و این تشویق و تقدیر از مدیران لایق و خیرمندان و دوستداران مردم است.

و اگر گزارش از ناملایمات و بدیها است، باید که با آن نوشته انسانهائی اصلاح شوند، نشان دهند که عاقبت دزدی، فساد، اعتیاد، خیانت، گناه و... چگونه و چیست؟

خوبی ها را خوب و بدیها را بد نشان دهند، بدون اینکه به قدرتها و شخصیتها و ثروتها توجه کنند.

هر کسی قیمتی دارد و خودفروشها عموما خویشتن را در ویترین روشنی قرار می دهند که مشتری ها را به خود جلب کنند و بر سر قیمت با یکدیگر به بحث و جدل بپردازند، باشد که توافقی پیش آید، کارگران ساختمانی، وکلای دعاوی، فوتبالیستهای باشگاهها و... هر کدام روی قیمتی بحث دارند، ولی قضات هستند که با چشم بسته، چون فرشته ای میزان عدالت را در دست گرفته و آنچه را که حق است، حکم می کنند، کاری به شاه و گدا ندارند.

و خبرنگاری یک نوع قضاوت است که پشت آن ایمان، وجدان، پاکدامنی و حقگرائی را نشان می  دهد، مبادا حق کسی پامال شود، خدمات دیگری را به فرد شاخص دیگر نسبت دهیم، و روی بدیها پیش داوری کنیم و آن را که ناگهانی بر سر کشته ای رسیده مقتولش بدانیم و فریاد برآوریم که خلق اله بدانید که فلانی کی بوده و چه کاره است!؟

در مکتب انسانیّت، در اسلام و در اعلامیه حقوق بشر، جان و مال و آبروی مردم محترم است، هیچکس اجازه ندارد که آزادی های مردم را سلب کند، مانع تکامل افراد شود. هر کس در هر مقام و موقعیتی که جلوی آزادیها را بگیرد، متجاوز است، مجرم است، در دادگاههای صالحه باید مجازات شود.

آمدن پیامبران الهی، نزول کتابهای آسمانی، نوشته شدن قوانین، اظهار نظر فیلسوفان و اندیشمندان، همه بر ای آن بوده که آدمها آسوده زندگی کنند و بر اساس استعداد خود به سوی کمال هدایت شوند، همان «اهدنا الصراط المستقیم» هیچکس و در هیچ کجای عالم نباید مانع رسیدن افراد به راه راست باشد، اگر موانعی ایجاد شد، اگر سنگ اندازانی پدید آمدند، باید با آنها جنگید اول با زبان، با نوشته، با درخواست، با توجه دادن، با هشدار، آن هم توسط خبرنگاران و گزارش نویسان و تحلیلگران، باشد که به راه آید و اگر تسلیم حق نشد، دیگر باید با زبان قانون با او سخن گفت، باید که به دادگاهش کشانید و حق را درباره ی او جاری ساخت.

مشکلات بسیار حکومتها گاهی مانع می شود که حقایق را آن طور که هست بنگرند، غرق در سیاستها، اقتصادها، رفت و آمدهای دیپلماتیک می شوند، گاه متوجه خرابکارها و فساد انگیزان نمی شوند و با تمام وجودشان در مدحها و تملّقها و یا در دشمنی ها و نوشته های مخالفان غرق می شوند، چه کسی در آن حال باید که آنان را متوجه مردم کند؟ از فقر، از بیکاری، از گرانی، از تورم، از اجحاف، از زندان و... بنویسد و فریاد مردم را به گوش آنها برساند.

پیامبر (ص) فرمودند: بهترین و بالاترین جهاد خیرخواهی و نصیحت گوئی به پیشوایان و حاکمان مسلمان است.

و خبرنگار بدون ترس و واهمه، با نهایت شهامت و شجاعت باید که از بی عدالتیها، گرسنگیها، بیماریها، رنجها و اندوه های مردم بنویسد، والا همه حاکمان دنیا، همه چیز را امن و امان و همه را شاد و مرفه و خوشبخت توصیف می کنند.

ما هستیم که بر خلاف تمایلات آنها از حقایق می نویسیم و ناله ها را فریاد می کنیم، در آن صورت جهادگر موفقی هستیم که راه و چاه را نموده ایم و کاری پیغمبری انجام داده ایم.

بزرگترین خدمت خبرنگاران و روزنامه نویسان و مصلحان اجتماعی آنست که غمی را از دل مردم بردارند و جلوی گناه را بگیرند و جامعه را به رفاه، پیروزی،  امید و شادمانی برسانند، که این اوج خدمت و موفقیت و کامروائی است.

با آرزوی – توفیق

منتشر شده در ویژه نامه (یکصدمین انتشار نشریه اسپادانا) ۱۷ مردادماه ۱۳۹۰


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.